Förgasar fråga!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Hej!

Jag undar om någon hygglig person kanske kan finna svaret på felet på förgasaren på min KTM 50cc. När jag startar den när motorn är kall så varvar den upp ordentligt sedan när motorn blir varm så står den lungt och sansat på tomgång precis som den ska. Kan det vara att den får för lite bensin när jag startar den eller någon som vet felet?

Tacksam för svar!

Mvh Patrik

har du rengjort förgasaren?? kanske kan vara så att när den blir varm så blir luften inne i förgasaren också varm och då "släpper" det som gör att tex nålen hakar sig??

bara en gissning men kanske värt ett försök??

colik skrev:
har du rengjort förgasaren?? kanske kan vara så att när den blir varm så blir luften inne i förgasaren också varm och då "släpper" det som gör att tex nålen hakar sig??

bara en gissning men kanske värt ett försök??

Förgasaren är det inget skit i, nu när jag satt och tänkte på det, det kan inte vara så att den behöver mer bensin när man startar den (choke)?. Men eftersom att det inte finns någon choke så löser det inga problem!. För med tex. vanliga mopeder får man ju nästan alltid andvända choken när man startar den kall.

Last edited:
Om den har en choke-krets så är det normalt, man ska använda choke när motorn är kall. Om du inte har någon choke kan du fetta upp tomgången lite.
En kall motor kräver mer bränsle än en varm, det är därför den rusar på tomgången när den är kall.

Padde skrev:
Hej!

Jag undar om någon hygglig person kanske kan finna svaret på felet på förgasaren på min KTM 50cc. När jag startar den när motorn är kall så varvar den upp ordentligt sedan när motorn blir varm så står den lungt och sansat på tomgång precis som den ska. Kan det vara att den får för lite bensin när jag startar den eller någon som vet felet?

Tacksam för svar!

Mvh Patrik

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN