Föreningsliv

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Är det min inbillning eller börjar intresset för ideellt arbete och föreningsliv att svalna i Sverige? Tycker det är lite trist att så många inte har mycket till liv vid sidan av förvärvsarbetet. Är det kanske det som smittar av sig?

Vilka föreningar är ni medlemmar i? Tycker ni att det ger något?

De flesta här är med i SMC antar jag. Svenska turistföreningen är en annan sån där jätteförening som nästan alla är med i utan att reflektera något över det. Själv har jag medlemsskap i svenska naturskyddsföreningen och greenpeace också. Sen är det ju facket (agrifack för min del) och en dotterförening inom det. Är student just nu, så linjeföreningen är ett annat givet val. Ofrivilliga studentkårsmedlemsskapet kommer man inte undan från förstås då heller. Hmm.. kommer inte på fler just nu. Funderar på att testa någon lokal ornitologisk förening nästa år.
 
mb skrev:
Är det min inbillning eller börjar intresset för ideellt arbete och föreningsliv att svalna i Sverige? .

Ideelt arbete och föreningsliv är inte några inneord i dagens sammhälle där det viktigaste av allt är individens självförverkligande och karriär....
 
korvgubbe skrev:
Ideelt arbete och föreningsliv är inte några inneord i dagens sammhälle där det viktigaste av allt är individens självförverkligande och karriär....
Det är nog sant det. Individualismen har utvecklats till den grad att vi glömt bort hur vi kan åstadkomma saker och ha roligt genom att samarbeta.
 
Säkert väldigt olika vad man har för erfarenhet av föreningar och klubbar. Jag inser lätt att det finns behov inom tex ungdomssport/idrott. Probelmet när man engagerar sig är administration, möte mm. Ju mer man tecknar upp sin tid desto mindre valfrihet har man tex sommartid när vädret styr mycket vad man vill göra.

Tidigare erfarenheter från motorklubb (cross) visade på en hel del olika folk inom verksamheten: en del ville lägga mycket tid på möten och paragrafer, gärna lite fritidspoliser också, andra såg till att något hände praktiskt och en del ville bara köra.

Gäller väl att satsa på sånt som är intressant så man tycker det är värt tiden. :tummenupp
 
Verkar vara samma sak med MC-klubbar. Det är dålig fart på dom. När jag var med i mixt MC så var 95 % av alla medlemmar enbart med för banåkningen.
 
korvgubbe skrev:
Ideelt arbete och föreningsliv är inte några inneord i dagens sammhälle där det viktigaste av allt är individens självförverkligande och karriär....

Ingen mening att vrida tråden till någon socialistisk självömkan, många har nog fullt upp att betala skatt och försörja sig. Föreningslivet har väl aldrig varit en tummelplats för karriär människor. Handlar väl om prioriteringar och kanske vi skulle satsa mer av vår tid på saker som gynnar barn och ungdomar. :tummenupp
 
von reisen skrev:
Ingen mening att vrida tråden till någon socialistisk självömkan, många har nog fullt upp att betala skatt och försörja sig. Föreningslivet har väl aldrig varit en tummelplats för karriär människor. Handlar väl om prioriteringar och kanske vi skulle satsa mer av vår tid på saker som gynnar barn och ungdomar. :tummenupp
Jo, du har helt rätt :tummenupp

Sorry att den här tråden blev politisk efter 5 sekunder. Det var inte meningen :1pajas :tomten
 
mb skrev:
Jo, du har helt rätt :tummenupp

Sorry att den här tråden blev politisk efter 5 sekunder. Det var inte meningen :1pajas :tomten

Var inte min mening att göra den politisk heller. För mig handlar det heller inte om politik den här gången utan helt enkelt om vilka mål folk har nu jämnfört med tidigare. Individens lycka är ett självändamål. Man vill lyckas och bli känd inte sällan på bekostnad av andra. Ideelt engagemang är lika ute nu som det är inne att vara med i dokusåpor.

Förr ville man känna att man bidrog. Man ville ha arbete, arbetet i sig var något man värderade. Man ville delta i föreningsarbete och annat ideelt arbete för att känna att man på något sätt bidrog.

Idag är arbete inget mål utan ett medel för att kunna uppnå de verkliga målen. Man vill resa jorden runt. Man vill ha statusprylar. Man vill göra karriär och man vill bli känd. Inte känd för att man gjort något bra utan helt enkelt bara känd. punkt.
 
Förr i tiden kunde en familj klara sig på en stadig inkomst medans vi idag knappt går runt på två stadiga inkomster i en vanlig familj. Inte så konstigt då att det inte finns tid/lust över till ideelt arbete/förengsliv. Den uppfattningen har jag fått iaf de gånger jag har diskuterat det med flera föreningssnubbar.
 
Dee_cati skrev:
Förr i tiden kunde en familj klara sig på en stadig inkomst medans vi idag knappt går runt på två stadiga inkomster i en vanlig familj. Inte så konstigt då att det inte finns tid/lust över till ideelt arbete/förengsliv. Den uppfattningen har jag fått iaf de gånger jag har diskuterat det med flera föreningssnubbar.


Ligger mycket i det du säger. Framförallt tror jag mycket av idrottsrörelsen krymt eftersom de för klarade sig ganska bra på kommunala bidrag och kunde ha väldigt bred och aktiv verksamhet. Något jag tror bidrog til ett större engagemang. Nu när även idrottsklubbarna får krympa verksamheterna för att ha råd försvinner en del av lusten från övriga än de riktiga eldsjälarna..
 
korvgubbe skrev:
Var inte min mening att göra den politisk heller. För mig handlar det heller inte om politik den här gången utan helt enkelt om vilka mål folk har nu jämnfört med tidigare. Individens lycka är ett självändamål. Man vill lyckas och bli känd inte sällan på bekostnad av andra. Ideelt engagemang är lika ute nu som det är inne att vara med i dokusåpor.

Förr ville man känna att man bidrog. Man ville ha arbete, arbetet i sig var något man värderade. Man ville delta i föreningsarbete och annat ideelt arbete för att känna att man på något sätt bidrog.

Idag är arbete inget mål utan ett medel för att kunna uppnå de verkliga målen. Man vill resa jorden runt. Man vill ha statusprylar. Man vill göra karriär och man vill bli känd. Inte känd för att man gjort något bra utan helt enkelt bara känd. punkt.

Kan hålla med dig om en hel del men rätta mig om jag har fel men är inte den här djäkla dokusåpaskiten en rätt marginell företeelse, om vi tänker på hur många som tar sig in i såpaprogram?

Sen tror jag tempot och tekniken i dag gör både barn och vuxna mer korkade och slöa genom att vi blir låsta vid datorn och tv:n istället för att göra någon nytta, för oss själva eller andra. :D
 
von reisen skrev:
Kan hålla med dig om en hel del men rätta mig om jag har fel men är inte den här djäkla dokusåpaskiten en rätt marginell företeelse, om vi tänker på hur många som tar sig in i såpaprogram?

Sen tror jag tempot och tekniken i dag gör både barn och vuxna mer korkade och slöa genom att vi blir låsta vid datorn och tv:n istället för att göra någon nytta, för oss själva eller andra. :D

Vet du hur många sökande dokusåporna har?! Det rör sig om tusentals för varje program och säsong. Jag hade en polare som sökte till förra säsongens big brother och där rörde det sig om 3000 sökande.. Robinson har betydligt fler..

Edit 1:
4700 sökte BB 2003
5500 sökte till BB 2004

16000 sökte robinsson 2001


Därmot håller jag med dig. Datorer, tv-spel och TV har förlöat och fördummat oss. Tror stressade föräldrar som kämpar för brödfödan lätt hamnar i en situation där de ger upp och ser just dessa som barnvakt. Istället för att ha tid att skjutsa ungarna till fotboll får de sitta kvar vid sitt X-box. Och inte behöver man engagera sig ideelt helelr för att få X-boxet att "rulla"..
 
Last edited:
korvgubbe skrev:
Vet du hur många sökande dokusåporna har?! Det rör sig om tusentals för varje program och säsong. Jag hade en polare som sökte till förra säsongens big brother och där rörde det sig om 3000 sökande.. Robinson har betydligt fler..

själv bor jag på landsbygden, något annat otänkbart för min del... Skulle gärna vilja sätta en storstadsstämpel på den här dokusåpaprylen. Men jag misstänker att jag skulle få backa om någon tar fram fakta, viljan att bli känd för att flasha sin person i tv är nog minst lika stor utanför storstäderna.

Däremot inget fel att vara med i tv om man har någon färdighet mer än att vara den kvoterade invandraren, silikontjejen, tatuerade tuffingen eller jesusgestalten i Robinson.

Edit: Du hade visst satt siffror på galenskapen (jag tar mig för pannan) :jisses
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top