Fördomsfull?! Blir mer o mer!

Bingo skrev:
Jag är invandrare. Första generationens. Så jag vet vad jag snackar om. Det där om 30-årsgrejen är bara dumt. Sådär snackar korkade ungdomar/halvvuxna som tror att det de upplever är unikt.
jag vill fråga dig en sak, jag känner en som är barn till de där finnarna som kom hit på 50-60 talet, de fick lån av staten för att kunna starta upp här (det fanns mycket gruvindustri här i trakten på denm tiden och ont om folk).
Detta lån fick de sen betala av till staten, fanns nåt sånt system när dina föräldrar kom hit, eller var det mer som dagens socialsystem då?

Silwer skrev:
jag vill fråga dig en sak, jag känner en som är barn till de där finnarna som kom hit på 50-60 talet, de fick lån av staten för att kunna starta upp här (det fanns mycket gruvindustri här i trakten på denm tiden och ont om folk).
Detta lån fick de sen betala av till staten, fanns nåt sånt system när dina föräldrar kom hit, eller var det mer som dagens socialsystem då?
Jag var inte så gammal då, om man säger... Men jag tror att det var en kombination. På den tiden var det förmånligt att invandra till Sverige. Utöver att det verkligen fanns jobb till alla då.

Nr:18 skrev:
Men vad svarar du då? Hur länge är du tacksam? Hur mycket skit tar du för nån annan?
Det är svårt att svara på men det känns väl ungefär som när vissa invandrare kallar mig och andra för jävla svenne osv.
Jag kan ju bara gissa i detta fallet, men en gissning är att jag faktist hade varit evigt tacksam. Sen att det finns rötägg som snackar skit om "mitt folkslag" är väl något som man får acceptera eller försöka bekämpa med lämpliga medel, då inte misshandel och rån osv.

Bingo skrev:
Men du var väl en osedvanligt korkad individ. När du gör saker så tänker funderar du inte över att du är en representatnt för alla svenskar när du gör det. Alla människor med något som är i närheten av normalbegåvning fattar att du inte är representerar alla svenskar och att ditt beteende inte nödvändigtvis måste vara typiskt för svenskarna. Detsamma gäller även för invandrare. De representerar sig själva och ingen annan.

Slå på hjärnan för fan :mad:
Men herregud, ge dig för fan!
Om jag flyttar till ett land där svenskar är en minoritet som folk ofta har fördomar om så går jag väl för fan inte ut och bekräftar deras fördomar utan jag beter mig bra och anpassar mig till det landets lagar och bestämmelser. Det har ju för fan inget med att representera ett folkslag.

gladh skrev:
"Man kan leda en häst till vattnet men man kan inte tvinga den att dricka"

Att säga att blonda klarar sig bättre är rasistiskt dravel som knyter an till det sena 30 talet övermänniskoidéal. Men det var kanske inte så du menade.

gladh
Nej det var inte direkt så jag menade.
Jag ville från början bara dela med mig av mina upplevelser och inte börja diskutera så vi lägger ner den här blonda svenskar diskussionen.

kaZmur skrev:
Men herregud, ge dig för fan!
Om jag flyttar till ett land där svenskar är en minoritet som folk ofta har fördomar om så går jag väl för fan inte ut och bekräftar deras fördomar utan jag beter mig bra och anpassar mig till det landets lagar och bestämmelser. Det har ju för fan inget med att representera ett folkslag.

Det är en situation du inte kan sätta dig in i, hur gärna du än vill. Det är jävligt lätt att sitta här och snacka en massa dynga. Verkligheten är annorlunda.

57 och 150 och några till små emellan sen säkert dom felsta efter eftersom d vart hetare o hetare men jag orkade inte längre än till sid 8...

t-rex skrev:
Redan gjort. Var vänlig lämna exempel.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Det är en situation du inte kan sätta dig in i, hur gärna du än vill. Det är jävligt lätt att sitta här och snacka en massa dynga. Verkligheten är annorlunda.
Jo visst är det ett antagande, men att jag skulle ge mig ut på stan och råna/misshandla folk är för mig helt otänkbart.

kaZmur skrev:
Jo visst är det ett antagande, men att jag skulle ge mig ut på stan och råna/misshandla folk är för mig helt otänkbart.

Det är det inte alls, du är kapabel till mer än vad du tror under rätt/fel omständigheter. Helt vedervärdiga saker antagligen.

Chris Ash skrev:
Det är det inte alls, du är kapabel till mer än vad du tror under rätt/fel omständigheter. Helt vedervärdiga saker antagligen.
Nja, om det handlar om att råna för att ha pengar nog att överleva så möjligtvis och om jag var tvungen att misshandla någon för att försvara mig eller min familj. Men att råna någon bara för att jag vill ha mer pengar eller misshandla någon helt utan anledning skulle jag aldrig göra, oavsett hur min situation i samhället ser ut.

Holger skrev:
33 och 150 och några till små emellan sen säkert dom felsta efter eftersom d vart hetare o hetare men jag orkade inte längre än till sid 8...

Hördudu, var i helvete hittar du ett personangrepp i mitt inlägg med nummer 33?

kaZmur skrev:
Nja, om det handlar om att råna för att ha pengar nog att överleva så möjligtvis och om jag var tvungen att misshandla någon för att försvara mig eller min familj. Men att råna någon bara för att jag vill ha mer pengar eller misshandla någon helt utan anledning skulle jag aldrig göra, oavsett hur min situation i samhället ser ut.
Naturligtvis, det gäller praktiskt taget alla människor. Det är också ett rimligt krav man kan ställa. Att utöver det kräva att vissa inte skall göra det för att idioter inte skall se snett på deras "folkgrupp" är mer än lovligt underligt.

sorry ändrar till din nr 57 istället då,du kallade mig ju inte rasist sa bara att jag låter rasistisk(vilket är ungefär samma sak)

URRninja skrev:
Hördudu, var i helvete hittar du ett personangrepp i mitt inlägg med nummer 33?

Holger skrev:
sorry ändrar till din nr 57 istället då,du kallade mig ju inte rasist sa bara att jag låter rasistisk(vilket är ungefär samma sak)

Fortfarande inte personangrepp, du verkar inte veta riktigt vad det är för något. Försök igen.

Holger skrev:
du är töntigast i tråden,moralkärringarnas moralkärring!! <--- är det där ett person angrepp?

Det är det definitivt. Men så skrev jag inte. Vad håller du på med?

Du anklagar ju folk för att tycka sig vara tuffast för att dom skriver ett inlägg... är samma sak...

URRninja skrev:
Det är det definitivt. Men så skrev jag inte. Vad håller du på med?

Masonit skrev:
1.Det är kul å se hur Chrille, Nr:18, Bingo, Urrninja, Gladh med flera kämpar med sin moral. Så fort man skriver något fel så är de framme med sin kaxiga attityd :mattias . Säger man invandrare så börjar det gnällas direkt om att man drar alla över en kamm. Självklart finns det även bra invandrare och många av era :mattias är rätt men de hör hemma i en sagovärld.....

Kan inte påstå att jag kämpar i någon större utsträckning med min moral. Den är ganska klar och tydlig och grundmurad. Om det sen är kaxig attityd att säga att "jag håller inte med om det du skriver" då må det vara så. Man får gärna skriva ordet invandrare, sedär jag gjorde det nu utan problem. Men när man börjar hojta om "vi" och "dom" då kommer jag (och många andra) att uttrycka vår avvikande uppfattning.
Sen vet jag inte om många av våra :mattias kommer från en sagovärld. De flesta kommer i denna tråd från BRÅ:s hemsida vilket är allt annat än en sagovärld.

gladh

Holger skrev:
Du anklagar ju folk för att tycka sig vara tuffast för att dom skriver ett inlägg... är samma sak...

Nej, det gjorde jag inte, jag var sarkastisk. Det jag menade var tävlingen "vem-kan-komma-på-elakaste-grejen" blev lite fånig till slut. Vad är syftet med att berätta vad man skulle göra med dem om inte att visa att man är tuff och hård? För övrigt, var fick du "moralkärring" ifrån?

Och även om jag skulle sagt "du tycker att du är tuffast" till Avelin så skulle det fortfarande inte vara ett personangrepp.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back