Fördomsfull?! Blir mer o mer!

Chrille skrev:
Du inser att du bara bekräftar mitt påstående va?

Ja det är ju inte direkt så att jag jobbar på att vara "bright" grottmannen :lol Det behövs inte vill jag lova.

Det är lätt att spela dum men svårt att spela smart. Tänk på det innan du försöker spela smart vilket du uppenbarligen inte är :hihi

Last edited:
Vet inte hur det ligger till i resten av Sverige men i Kristianstad fungerar det iaf så här:
Vi har tre invandrartäta områden, Näsby, Charlottensborg och Österäng.
Från min tid i grundskolan (inte så längesedan) vill jag minnas att det fanns ett gäng kallat Näsbygänget, som jag själv har blivit både knivhotad av och tvingad att göra väldigt förnedrande saker av. Detta gäng bestod av ett 20-tal personer, alla invandrare. Även fler personer i min klass fick påhälsning av dessa personer och blev således bespottade, knivhotade, pistolhotade och kränkta på andra sätt. Varje gång hotade de med att återkomma vid kontakt med polisen.
Om vi går vidare till nästa område, Österäng, så kan jag berätta att jag endast varit där ett tiotal gånger, 4-5 av dessa gånger har varit på natten och två av dem har jag och medföljande personer blivit tvingade med olika medel att lämna ifrån oss småsummor pengar för att de som "rånade" oss skulle ha råd att åka buss till centrala Krstd. I dessa fall var ca 80-90% invandrare.
På Charlottensborg har jag själv inte gått och kan därför bara berätta om flera polare som blivit bestulna där, av invandrare. Där pågick för någon månad sedan också en brottsvåg där personer bröt sig in i folks lägenheter, misshandlade dem och tog sedan stora summor pengar och värdesaker ur deras egna lägenheter.
Vad det gäller Näsbygänget så polisanmälde jag aldrig dem, men jag har polisanmält en annan person för misshande och personen i fråga fick aldrig ens reda på att han blivit anmäld, så polisen verkar inte vara ett bra tillvägagångssätt för att få bukt med "packet".
En polare till mig blev också nyligen grovt misshandlad efter ett disco, utan att på något sätt provocera gärningsmännen, som alla var invandrare.
I de mindre invandrartäta områdena har jag dock spenderat många kvällspromenader och aldrig stött på några problem.

Jag försöker verkligen att inte vara fördomsfull, men är det så lätt med upplevelser som dessa? Och jag är långt ifrån den enda som varit med om detta.

Last edited:
Markus skrev:
... .. De är så pass kraftigt överrepresenterade att det måste finnas fler orsaker. ....?

Jasså?

Ute i förorterna finns det skolor där det går rykten om att det finns en "ursprungssvensk" individ, men ingen är riktigt säker. En ny typ av svenska växer fram för ingen bryr sig om hur den egentligen ska talas.....
I de här samhällena fostras brottslingar, det vet vi. Så har det alltid varit - i de lägsta skikten i vårt samhälle fostras de som kommer fylla anstalterna i framtiden.

I tex Hammarkullen eller Rosengård är nästan alla invandrare - kan inte det förklara att ca 80%(fritt höftat ur minnet) av våldsbrottslingarna i Sveriges fängelser är av utländskt ursprung?

Lägg sedan till tung internationell brottslighet från tex östeuropa för att komplettera förklaringarna om de allra tyngsta fallen.

kaZmur skrev:
Jag försöker verkligen att inte vara fördomsfull, men är det så lätt med upplevelser som dessa? Och jag är långt ifrån den enda som varit med om detta.

Blir du rånad av alla invandrare du träffar? Killen som har den nattöppna kvartersbutiken har såklart rånat dig när du kommit in och hyrt videofilm?

kaZmur skrev:
Vet inte hur det ligger till i resten av Sverige men i Kristianstad fungerar det iaf så här:......
.....

Vilka områden i Kristianstad har:
de lägsta hyrorna?
den lägsta statusen?
störst andel arbetslösa?
störst andel lågutbildade?
störst andel socialt utslagna/dömda på förhand?

Det finns väl inget tvivel om att dessa områden är de värsta i din stad, med rent farliga omgivningar/invånare, men tror du för en sekund att de hade varit bättre om de bebotts av blonda svenskar med likvärdiga förutsättningar??

Last edited:
Markus skrev:
Beror på vilket tidsspann du tittar på, kristendomen tror jag leder. ´Nog vet du väl att många lagbrott begås i guds/helig boks namn?

Kriminella kulturer känner väl alla till. Dock "får" man endast nämna ett fåtal, t.ex fotbollshuliganernas "kultur".

Nu gör du det lätt för dig själv. Du drog upp detta argument i en nutidstråd som denna. Då undrar jag vilken religion/kultur som idag är den per definition, vilket du påstod, mest kriminella?

Goodstuff skrev:
Blir du rånad av alla invandrare du träffar? Killen som har den nattöppna kvartersbutiken har såklart rånat dig när du kommit in och hyrt videofilm?

"En vit Prince o en Cola. Det blir femtritre kronor och din mobiltelefon, svennejävel!"

Vastrix skrev:
Problemen ligger inte i invandrarna utan i områdena. Växer man upp i ett område som Rosengård (Malmös getto) eller liknande så blir man "fostrad" till att bli små kriminell, tyvärr.

Och det skulle vara en ursäkt / förklaring?

I HELVETE HELLER! Det är faan inte rosengård/rinkeby... som begår brott,
det är de som bor där. De har en fri vilja och väljer själva att begå brott!!!
:kulspruta oavsett var de bor eller kommer ifrån...

Jag fick en hoppspark i ryggen av ett gäng, efter att jag tydligen hade slagit någons bror på käften :va

Vilket jag självklart inte hade gjort, jag klargjorde denna fakta för dessa individer. Men de verkade inte riktigt intresserade av vad jag hade att säga.
Så jag vände på klacken å gick därifrån, då kände jag nåt som knuffade till mig i ryggen. Vända mig om och såg några killar ur gänget springa iväg.
Vad gör man? Jag bara skrattade å dessa löjliga personer.
Muckar man inte tillbaka utan bara är lugn å saklig, så löser man de flesta situationer utan att ta till eld å vapen. Funkar inte det så går man därifrån, då tröttnar t o m den mest intelligensbefriade personen.

Kanske ska tillläggas då att det var en URsvensk som utförde denna lite patetiska handling.
Jag har då aldrig hamnat i bråk med någon med utländsk härkomst. Däremot så har jag blivit "räddad" av en kille med utländskt påbrå.

Ska jag hata alla URsvenskar nu då?

Det jag tycker gör det svårt att skylla på vilken stadsdel o så man bor i är att hur dåligt rosengård o rinkeby mfl ställen är så är dom ju mycket bättre än det dom kom ifrån iallafall om man ska tro deras historier när dom kommer hit.
Då är frågan skulle jag och ni börja råna misshandla folk o så om vi fick flytta till ett annat rikare land än sverige men vi får det inte lika bra som dom som bor där men dubbelt så bra som vi hade det innan o möjlighet att ta vara på chansen vi fått och få det lika bra som dom som bodde där tidigare? jag skulle iallafall ta det lungt ovh försöka göra det bästa av situationen jag har ju trots allt redan fått det bättre,vet ej hur ni skulle göra.

Jag har inte heller fått stryk av nån invandrare än men en kompis fick en rejäl knytnäve på en skolavslutning för ca 10år sen,tyvärr klarade sig killen även i rätten då han snyftade o sa att han känt sig hotad av kompisen som stod 10meter ifrån honom med en ölflaska i näven som typ halva stan hade den kvällen.
Killen ville ju förstås impa på sina polare,vi hade ett invandrar gäng i sundsvall på den tiden som rånade o misshandlade folk varje helg,den som tordes misshandla mest vart ledare,det ledde ju förstås inte till mindre våld.
Det tragiska med historien var att rätten ansåg att han hade fruktat för sitt liv eftersom min fulle kompis var så farlig för att han drack öl,att det var 2 nyktra vittnen(en förälder på stan eller vad dom kallar sig) hjälpte inte.
Idag är det inte lika lätt att komma undan som det var då som tur är.

Sen fick en till kompis stryk för att han vann mer än en invandrare vid ett blackjack bord på krogen för 1år sen då vart killen sur o spöade honom när han kom ut,sparkade in kindbenet bland annat så kompisen fick åka till universitets sjukhuset i umeå.
Dom hittade alldrig killen som sprang ifrån platsen efter sin modiga handling.

Det närmaste jag varit själv var på en marknad i stan för ca 8år sen då samma gäng fortfarande härjade,dom kom ca 8st o skulle spöa mig,men när dom kom fram o börja mucka märkte dom att vi var lika många och då skulle dom typ se till att mina kompisar inte hjälpte mig men dom backade inte som tur var utan en av mina kompisar sa att ledaren för gänget o jag skulle gå 50meter bort o göra upp 1 mot 1 isåfall,det vågade han inte så jag klarade mig som tur var,eller om det var tur för han(troligen).

Tillägas bör att även svenskar har muckat med mig nångång men då träffar jag 100ggr fler svenskar också.
Än så länge har man klarat sig ifrån allvarliga slagsmål det får man väl tacka sitt dåliga ryckte för.

ohlsson skrev:

Exakt! Tack,, äntligen något vettigt!
Förstår att överskriften är riktad mot invandrare, men nu i efterhand då man
lugnat ner sig lite, så är det som jag sagt 3-4 gånger redan: Det är ALLT pack
jag vill man ska ta reda på. Pack= Idioter/pundare i alla färger&kulturer&relioner.

ohlsson skrev:

Det är naturligtvis ingen ursäkt. Lika självklart är det en del av föklaringen. Inte hela, men en bärande del.

Resten av ditt inlägg är lika självklart som ointressant. Att barn till arbetare i genosnitt utbildar sig kortare tid än barn till akademiker beror naturligtvis inte enbart på deras måttliga vilja och begränsade ambitioner. För att dra en snarlik parallel.

Markus skrev:
Beror på vilket tidsspann du tittar på, kristendomen tror jag leder. ´Nog vet du väl att många lagbrott begås i guds/helig boks namn?

Kriminella kulturer känner väl alla till. Dock "får" man endast nämna ett fåtal, t.ex fotbollshuliganernas "kultur".
:D

Kriminella kulturer? Kriminella subkulturer har man hört talas om, men kriminella kulturer! Vilka är det?

Det kan vara värt att nämna att arabiska/muslimska länder har en mycket lägre tolerans mot brottslighet än vad Sverige har. Gör det dem till mer eller mindre "kriminella kuturer"?

Herregud... Jag måste beundra mig själv för att jag orkar :D

Efter att ha läst på BRÅ:s hemsida så hittade jag faktiskt något som kan vara av intresse. Man publicerade en artikel BRÅ:s tidning "Apropå" som jag tror kan vara av intresse för SH:s medlemmar. Jag saxar lite ur den nedan för de som inte orkar, vill eller har förmågan att plöja igenom sidan.

Artikel i fulltext

"Det första som bör understrykas när det gäller invandrare och brottslighet är att det inte finns, och heller aldrig har funnits, någon officiell statistik som visar hur det förhåller sig med invandrares brottslighet i Sverige."

"Den faktakunskap som finns baseras i huvudsak på en omfattande undersökning som avsåg perioden 1985–1989."

"Den faktakunskap som finns att tillgå är således inte färsk. En viktig insikt inför den nu alltmer högljudda debatten om invandrares brottslighet är alltså att ingen människa vet mer i frågan än vad som framkom i dessa snart decenniegamla undersökningar."

"Utifrån undersökningarna kunde man beräkna (avseende år 1993) att knappt 20 procent av de anmälda brotten i Sverige begicks av invandrare. Mot bakgrund av att de som föll under definitionen invandrare då utgjorde ungefär tio procent av befolkningen (i dag är andelen 11%), handlar det om en överrepresentation på cirka två gånger."

"En intressant aspekt som framkom i dessa analyser är att ”arbetare” jämfört med ”tjänstemän” är mer överrepresenterade än vad ”invandrare” är jämfört med ”svenskar”. I förstnämnda fallet handlar det om en överrepresentation på 3 gånger mot alltså 2 gånger i det sistnämnda fallet. Ett resultat som ger lite perspektiv på invandrares överrepresentation."

"Ett påstående som ibland dyker upp i olika former av propaganda är att invandrares brottslighet oftast drabbar svenskar. Eftersom svenskar (födda i Sverige) utgör närmare 90 procent av befolkningen är det naturligtvis så att offren till övervägande delen är svenskar. De offerundersökningar som gjorts tyder dock inte på att svenskar skulle vara överrepresenterade som offer. Tvärtom tyder de på motsatsen, det vill säga att invandrare är överrepresenterade även som offer."

"Den brottstyp där överrepresentationen är som störst är våldtäkter, där närmare 40 procent av gärningsmännen är invandrare. Denna uppgift har också ofta använts som slagträ i olika propagandaformer. En inte ovidkommande information i det sammanhanget är att de personer som begår dessa brott kan räknas i hundratal (storleksordningen 500 fall på ett år) medan det finns närmare en miljon invandrare. Det är så att säga inte speciellt ovanligt att det i en grupp individer, oavsett vilken, finns en promilleandel bestående av ”rötägg”."

"Överrepresentationen till trots når invandrarnas andel av brottsligheten inte på långt när de höjder som i bland framställs. Inte sällan beskrivs det som att en majoritet av brotten begås av invandrare. I realiteten handlar det alltså om en femtedel. Till saken hör också att uppemot hälften av brotten inom denna femtedel kan hänföras till nordiska invandrare, det vill säga invandrare från Danmark, Finland och Norge."

Svärtningarna i de ovan anförda citaten är mina egna.

gladh

Appropå invandrare(det är väl uppe i 3e generationens nu va?) så gick jag på avenyn förra sommarn där tydligen en kille(med en kompis, båda runt 16-18 år) hade råkat i ngt slags ordbråk med ett fyllo(runt 50 år kanske) som satt på en bänk med sina kamrater. Plötsligt ser jag bara killen ge fyllot en redig spark över kroppen för att sedan gå/halvspringa därifrån. Fyllot hade inget vapen i handen eller ngt som kan tänkats hota denna kille.

Visst, fyllon kan vara djävligt jobbiga ibland, men att ge en så full person en sån spark har jag då inte sett ngn "svensk" göra. Det handlar lite om respekt mot äldre, och man dunkar inte ner en full person hur mkt han än tjötar. Är la bättre att bara gå därifrån?

Bingo skrev:
:D

Kriminella kulturer? Kriminella subkulturer har man hört talas om, men kriminella kulturer! Vilka är det?

Det kan vara värt att nämna att arabiska/muslimska länder har en mycket lägre tolerans mot brottslighet än vad Sverige har. Gör det dem till mer eller mindre "kriminella kuturer"?

Herregud... Jag måste beundra mig själv för att jag orkar :D
Att du orkar tjabbla i denna tråden fortfarande... jag gav upp rätt snabbt, men så är mitt tålamod inte det bästa heller :D

Happy fighting :D

/Felix

Och som Holger säger,, det är ofta folk/personer från annan "kultur" ska
ha med sig hela släkten&kompisgänget då dem ska "prata" med någon. Fegt
som fan! ska man göra upp, så gör man det själv.

Och ja, jag har skrivit att jag ska ta o leta reda på dem som var på min tjej, OCH
att jag ska ha med mig ett gäng kompis. Varför?! Därför: Att han/dem ska få känna
hur min tjej kände sig då. Jag har bara ambitioner att skrämmas, inte slå in skallen på dem.

,, jaja, dubbelmoral, men det skiter jag i. Som jag säger så ska jag inte göra upp på
det fysiska sätter, endast psykiskt :kocko

Last edited:
Avelin skrev:
Och som Holger säger,, det är ofta folk/personer från annan "kultur" ska
ha med sig hela släkten&kompisgänget då dem ska "prata" med någon. Fegt
som fan! ska man göra upp, så gör man det själv.

Och ja, jag har skrivit att jag ska ta o leta reda på dem som var på min tjej, OCH
att jag ska ha med mig ett gäng kompis. Varför?! Därför: Att han/dem ska få känna
hur min tjej kände sig då. Jag har bara ambitioner att skrämmas, inte slå in skallen på dem.

,, jaja, dubbelmoral, men det skiter jag i. Som jag säger så ska jag inte göra på
det fysiska sätter, endast psykiskt :kocko

Och med detta inlägg vann du dagens dumstrut :huvet

gladh

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...