Efter att ha läst på BRÅ:s hemsida så hittade jag faktiskt något som kan vara av intresse. Man publicerade en artikel BRÅ:s tidning "Apropå" som jag tror kan vara av intresse för SH:s medlemmar. Jag saxar lite ur den nedan för de som inte orkar, vill eller har förmågan att plöja igenom sidan.
Artikel i fulltext
"Det första som bör understrykas när det gäller invandrare och brottslighet är att
det inte finns, och heller aldrig har funnits, någon officiell statistik som visar hur det förhåller sig med invandrares brottslighet i Sverige."
"Den faktakunskap som finns baseras i huvudsak på en omfattande undersökning som avsåg perioden 1985–1989."
"Den faktakunskap som finns att tillgå är således inte färsk. En viktig insikt inför den nu alltmer högljudda debatten om invandrares brottslighet är alltså att ingen människa vet mer i frågan än vad som framkom i dessa snart decenniegamla undersökningar."
"Utifrån undersökningarna kunde man beräkna (avseende år 1993) att knappt 20 procent av de anmälda brotten i Sverige begicks av invandrare. Mot bakgrund av att de som föll under definitionen invandrare då utgjorde ungefär tio procent av befolkningen (i dag är andelen 11%), handlar det om en överrepresentation på cirka två gånger."
"
En intressant aspekt som framkom i dessa analyser är att ”arbetare” jämfört med ”tjänstemän” är mer överrepresenterade än vad ”invandrare” är jämfört med ”svenskar”. I förstnämnda fallet handlar det om en överrepresentation på 3 gånger mot alltså 2 gånger i det sistnämnda fallet. Ett resultat som ger lite perspektiv på invandrares överrepresentation."
"Ett påstående som ibland dyker upp i olika former av propaganda är att invandrares brottslighet oftast drabbar svenskar. Eftersom svenskar (födda i Sverige) utgör närmare 90 procent av befolkningen är det naturligtvis så att offren till övervägande delen är svenskar. De offerundersökningar som gjorts tyder dock inte på att svenskar skulle vara överrepresenterade som offer.
Tvärtom tyder de på motsatsen, det vill säga att invandrare är överrepresenterade även som offer."
"Den brottstyp där överrepresentationen är som störst är våldtäkter, där närmare 40 procent av gärningsmännen är invandrare. Denna uppgift har också ofta använts som slagträ i olika propagandaformer. En inte ovidkommande information i det sammanhanget är att de personer som begår dessa brott kan räknas i hundratal (storleksordningen 500 fall på ett år) medan det finns närmare en miljon invandrare. Det är så att säga inte speciellt ovanligt att det i en grupp individer, oavsett vilken, finns en promilleandel bestående av ”rötägg”."
"Överrepresentationen till trots når invandrarnas andel av brottsligheten inte på långt när de höjder som i bland framställs. Inte sällan beskrivs det som att en majoritet av brotten begås av invandrare. I realiteten handlar det alltså om en femtedel.
Till saken hör också att uppemot hälften av brotten inom denna femtedel kan hänföras till nordiska invandrare, det vill säga invandrare från Danmark, Finland och Norge."
Svärtningarna i de ovan anförda citaten är mina egna.
gladh