Fördommar om Norrlänningar!

På Norrländska

*Cocktail = Öl på flaska

*Kärringdricka = Allt under 40% alkoholhalt

*Jo, så är det = en sanning, lögn, situation eller bara observation. Svårt att förklara. Kan av äldre sägas "Det är som eljest" Direkt översatt "Det är som det är, o det lär inte bli annorlunda."

*Palt = ÜBERGRYM rätt som många i söder tror att den måste innehålla blod.

*Fjolla = person som fryser när det är -30 grader

*Riktig fjolla = Person som fryser när det är -25 grader

*Vädring = att sova med fönstret öppet i -10 gradig kyla.

Så.. långt ifrån komplett..
Jo.. jag har väll spenderat en del tid i norrland

Sörlänningar verkar även ha missupfattat det där med bidrag

Som gunnar 55 brukar säga: Att arbets suger det är därför man får betalt för att göra det.

Denna filosofi är genomgående i morrlänsk folksjäl
Varför ska jag göra något om någon annan kan göra det?

(ta detta med eran ironiska hjärnhalva)

SvartR1a skrev:
Sörlänningar verkar även ha missupfattat det där med bidrag

Som gunnar 55 brukar säga: Att arbets suger det är därför man får betalt för att göra det.

Denna filosofi är genomgående i morrlänsk folksjäl
Varför ska jag göra något om någon annan kan göra det?

(ta detta med eran ironiska hjärnhalva)

Det tar på krafterna att försöka skratta åt något sådant om man är tvingad att betala kalaset. Jag hade lite fördomar om den generelle norrlänningens arbetsvilja och bidragfrossande tidigare men de upphörde faktiskt att vara fördomar förra veckan efter ett reportage på Insider. ;)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=71231

/Olzki

honkiie skrev:
Ifall man vill veta vad snökaos är så skulle man ha åkt luleå-älvsbyn kring fyratiden i lördags natt. DET var snökaos

precis! kom hem ca: kl 03:00 lördag natt.
då var de bara börja skotta infarten med 3.5-4 dm snö i kanon läsken

Varför envisas tidningarna med att skriva "snöstorm", även när det bevisligen inte är frågan om några vindstyrkor på 24 m/s? Ok, i det här fallet snuddade det väl strax under på sina håll men ordet används ofta helt galet.

en summering av de norrlänningar man kommit i kontakt med ger en något skruvad bild av den norrländska befolkningen:

-Ogillar samer och påstår att de köper helikoptrar och skotrar för bidragspengar
-Har en "reserverad" inställning till andra kulturer
-tjuvjagar
-är transvestiter
-åker skidor

-fast det är ju bara de nerflyttade norrlänningar jag kommit i kontakt med, de som bor kvar är kanske normalare.

:lol

Vet inte riktigt hur jag ska klassa det, men som regel när det är något som är dumt eller bara på tok så brukar vi säga något i stil med - "Måste vara stockholmare...", "Ja se nollåttor" eller "Stockholm va?" osv.
... fördom eller generell uppfattning...

:rolleyes:

Norrlanningar ar dumdryga bakatstravande bidragsberoende euromotstandare som lider av allvarliga mindervardeskomplex och blir helt labila nar de hor ordet "forandring" namnas.

Forresten, luktar inte norrlanningar illa ocksa?

urf skrev:
Norrlanningar ar dumdryga bakatstravande bidragsberoende euromotstandare som lider av allvarliga mindervardeskomplex och blir helt labila nar de hor ordet "forandring" namnas.

Forresten, luktar inte norrlanningar illa ocksa?

Ja luktar unket tackvare spriten i från dunken

Din lilla jävla sprett jag ska grilla dig på ett spett du tror du e häftig på nåt sätt häruppe e det inte lätt får ingen bild på kanal ett.

henkablyfot skrev:
Inte så konstigt med tanke på att det bor ung. en pers. per 10 hektar öde mark.. :hihi

En på 10 hektar då är det ju storstad!! I kiruna kommun har du nog en invånare vart 150e hektar

SvartR1a skrev:
Kan jag inte få höra vilka fördommar folk har om Norrland och dess population? Om ni snackar lika mycket skit som vi gör om er finns det förmodligen en hel del intressanta saker att förtälja,

Jag kan värma upp med lite från norrland. Här uppe pratar man om "södra sverige" då menar man från Umeå och neråt Stockholm eller "fjollträsk" ligger i södra sverige.
15°C
Det blir inte varmare än så här i Norrland, så vi börjar här...

När det är +15°C
Tar Stockholmarna på sig mössor, vinterjackor och handskar. Norrlänningen solar.

+10°C
Göteborgarna försöker förgäves starta upp centralvärmen i sina hus. Norrlänningen planterar blommor i trädgården.

+5°C
Malmöbornas bilar vägrar att starta. Norrlänningen cruisar i en Volvo 240.

0°C
Destillerat vatten fryser. Vattnet i Torneälven älven blir lite tjockare.

-5°C
Folk i Skåne håller på att förfrysa. Norrlänningen grillar den sista korven före vintern.

-10°C
Gävleborna sätter på värmen i sina hus. Norrlänningen tar på sig en långärmad tröja.

-20°C
Stockholmarna flyr till Mallorca. Norrlänningen slutar fira midsommar, hösten har kommit.

-30°C
Folk i Malmö dör av kyla och försvinner från jordens yta. Norrlänningen börjar torka tvätten inomhus.

-40°C
Stockholm krackelerar sönder i kylan. Norrlänningen köar vid den lokala hembrännarn.

-50°C
Isbjörnarna börjar evakuera nordpolen. F21 senarelägger sin vinteröverlevnadskurs i väntan på bättre vinterväder.

-60°C
Torneälven förfryser. Norrlänningen hyr video och stannar inne.

-70°C
Den falska Norrlänningen flyttar söderut. Norrlänningen blir frustrerad eftersom det inte går att lagra brännvinet utomhus. F21 drar ut på vinteröverlevnadskurs.

-183°C
Mikroberna i maten överlever inte. Samernas renar klagar över att mjölkarnas händer känns kalla.

-273°C
ALL atombaserad rörelse stannar. Norrlänningarna börjar säga till varandra "Helvete, vad kallt det känns ute i dag".

-300°C
Helvetet fryser till is. Norrläningarna är ensamma.

SvartR1a skrev:
Ja luktar unket tackvare spriten i från dunken

Din lilla jävla sprett jag ska grilla dig på ett spett du tror du e häftig på nåt sätt häruppe e det inte lätt får ingen bild på kanal ett.
Hohoho, ChoSan Elite - Norrland Siesta :)

henkablyfot skrev:
Inte så konstigt med tanke på att det bor ung. en pers. per 10 hektar öde mark.. :hihi
Desta sämre före med andra ord. Ju fler trafikanter desto bättre vägar. Halka lika med oftast singeolyckor/avåkningar.

honkiie skrev:
Ifall man vill veta vad snökaos är så skulle man ha åkt luleå-älvsbyn kring fyratiden i lördags natt. DET var snökaos

Har svårt att tänka mig att det slår Gävle -98...
Det kallar jag snökaos....

Gurra snurra skrev:
Jag kan värma upp med lite från norrland. Här uppe pratar man om "södra sverige" då menar man från Umeå och neråt Stockholm eller "fjollträsk" ligger i södra sverige.
15°C
När det är +15°C
Tar Stockholmarna på sig mössor, vinterjackor och handskar. Norrlänningen solar.
+bl bla bla
-300°C
Helvetet fryser till is. Norrläningarna är ensamma.
Den där är så jävla bra, har läst den förr och skrattar varje gång!

SENSEI skrev:
Har svårt att tänka mig att det slår Gävle -98...
Det kallar jag snökaos....

ingen aning för jag var inte där :) Däremot förra året då jag körde till piteå så snöade det nå fruktansvärt, ganska mycket snö på vägen och ibland så kom jag till ställen där plogbilarna hade plogat, det jobbiga var att dom plogat allting bara mitt på vägen för att dom antog att ingen var ute och körde så mitt i allting kunde det komma halvmeters snövallar bara mitt på vägen som man körde in i. Sen då jag körde fast i varenda korsning i piteå så bestämde jag mig för att inte fortsätta till skellefteå :)

honkiie skrev:
ingen aning för jag var inte där :) Däremot förra året då jag körde till piteå så snöade det nå fruktansvärt, ganska mycket snö på vägen och ibland så kom jag till ställen där plogbilarna hade plogat, det jobbiga var att dom plogat allting bara mitt på vägen för att dom antog att ingen var ute och körde så mitt i allting kunde det komma halvmeters snövallar bara mitt på vägen som man körde in i. Sen då jag körde fast i varenda korsning i piteå så bestämde jag mig för att inte fortsätta till skellefteå :)
Klokt val...

Vi som var i Gävle -98 mins... :)

E4an var blockerad i 4 dagar eller nått sånt... Folk lämnade sina bilar på e4an för att de körde fast.

Man åkte snöskoter och skidor inne i centrum.....
Min volvo 240 var täckt med 3M snö....

För att göra en lång historia kort så kom det ca en meter snö på 2 dygn...
Och den Blåste ihop efter vägarana.. hmm ja bilder säger mer än jag kan beskriva...
http://hem.crossnet.se/handren/foto_snokaos1998/snokaos1998.htm

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien