Fördjupad personlighetsanalys?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hur vanligt är det att företag genomför personlighetsanalyser, är det praxis eller bör jag vara orolig?

Jag har gjort flera st vid ledande befattningar. Inte så udda eller krångligt som det låter.

Edit: var inte orolig :)

//KaliZ

What KaliZ said. Har också gjort ett par stycken och det är bara svara ärligt och genomtänkt så kommer det gå som en dans. I de allra flesta fall får du en chans att motivera dina svar i efterhand också :)

Och det bästa med de där personlighetsundersökningarna är att de i 95% av fallen är rent skräp, resterande 5% är barnsligt lätta att "gamea", om man nu skulle vilja det. >.<

Och det bästa med de där personlighetsundersökningarna är att de i 95% av fallen är rent skräp, resterande 5% är barnsligt lätta att "gamea", om man nu skulle vilja det. >.<

Jo, men finns det verkligen inga mekanismer för att upptäcka det?

Fast osäker på hur dom skulle kunna få in det.:va

Till övriga, tack för uppmuntran, men kommer nog ha en flyktbil på tomgång utanför ifall den roliga tröjan man knäpper på ryggen kommer fram.:D

Jo, men finns det verkligen inga mekanismer för att upptäcka det?

Fast osäker på hur dom skulle kunna få in det.:va

Till övriga, tack för uppmuntran, men kommer nog ha en flyktbil på tomgång utanför ifall den roliga tröjan man knäpper på ryggen kommer fram.:D

De flesta av de där brukar ha samma fråga ställd på ett flertal olika sätt (samt flera olika frågor ställda flera gånger), sedan poängsätts de på ett sätt som mer påminner om genusvetenskapens ädla konst än psykologi. Är man inte helt korkad så känner man igen när samma fråga kommer igen. Om du inte är en djupt störd person är det bara att svara ärligt på alltihop.

De flesta av de där brukar ha samma fråga ställd på ett flertal olika sätt (samt flera olika frågor ställda flera gånger), sedan poängsätts de på ett sätt som mer påminner om genusvetenskapens ädla konst än psykologi. Är man inte helt korkad så känner man igen när samma fråga kommer igen. Om du inte är en djupt störd person är det bara att svara ärligt på alltihop.

Fan, jag som tänkte vara ärlig.:(

Vad är det med tester inför anställningar idag? Det känns som om folk som skall flippa burgare på McD har tester värdiga astronauterna. Hur svårt kan det vara att sortera ut puckona vid en vanlig 15min intervju?

Mitt senaste jobb fick jag genom att ringa chefen på en avdelning och fråga om de behövde folk. Efter 2 min samtal ber han mig maila mitt CV och 24h senare får jag ett mail i retur där de undrar över mina lönekrav och ytterligare 10min senare är jag anställd. Ingen intervju, ringde inga referenser, inga tester no nothing....

Testerna genomförs vad jag förstått det som för att förstå vilken "personlighetstyp" en person har. Någon form av profil trillar ut att jämföra mot vad som kan passa för den aktuella tjänsten.

Med tanke på att felrekryteringar är snordyrt så tackar företag för att få in så många grunder att göra anställningsbeslut på.

Vad är det med tester inför anställningar idag? Det känns som om folk som skall flippa burgare på McD har tester värdiga astronauterna. Hur svårt kan det vara att sortera ut puckona vid en vanlig 15min intervju?

Mitt senaste jobb fick jag genom att ringa chefen på en avdelning och fråga om de behövde folk. Efter 2 min samtal ber han mig maila mitt CV och 24h senare får jag ett mail i retur där de undrar över mina lönekrav och ytterligare 10min senare är jag anställd. Ingen intervju, ringde inga referenser, inga tester no nothing....

På min senaste arbetsintervju fick jag göra ett personlighetstest, ett matematiktest och ett språktest.

På min senaste arbetsintervju fick jag göra ett personlighetstest, ett matematiktest och ett språktest.

Och du jobbade i flygbrachen va? Är de extra nojjiga därmed alla regler och förordningar? Eller är det så det fungerar idag?

Säg till när och var så kan vi vänta några stycken utanför med tvångströja och elfösare för boskap med en mentalstrajpad bil att föra bort dig i.

:banana

Undra på att rekryteringar blir snordyra när man ska hålla på med sånt här joller. Undrar hur många slika tester som granskas av någon som är tillräckligt kompetent?
Är det inte bäst att inse att om man har ett bra arbetsklimat så är folk mer benägna att stanna kvar. Kanske till och med så länge som fem år.
Vad är det för jobb det gäller? Torka fradgan från munnen innan du går in iaf. Bara utifallatt.

Det blev väldigt poppis för några år sen med såndär tramsiga tester. Läste rätt mycket artiklar om det för ett tag sen där alla tillfrågade riktiga psykologer sågade samtliga tester de fick se jämsmed fotknölarna...
Det är lite av en security theatre över det hela, man köper ett test från en svindyr konsult och sedan tror man att det är värt mer än "Testa om ni passar ihop"-test i valfri skvallerblaska. De håller verkligen ungefär samma nivå.
Sedan tycker jag de är ett tecken på att man har en inkompetent HR-avdelning... De borde kunna plocka ut folk utan att ta in konsulter.

Undra på att rekryteringar blir snordyra när man ska hålla på med sånt här joller. Undrar hur många slika tester som granskas av någon som är tillräckligt kompetent?
Är det inte bäst att inse att om man har ett bra arbetsklimat så är folk mer benägna att stanna kvar. Kanske till och med så länge som fem år.
Vad är det för jobb det gäller? Torka fradgan från munnen innan du går in iaf. Bara utifallatt.

Parkeringsvakt

Seriöst? Verkar det inte lite överilat att ha personlighetstester för lapplisor?

Ett jobb som verkar betydligt trevligre än sitt rykte. Och gud nåde dig om du lappar mc
:rofl nej, det var inte seriöst.

Men jag hade varit en utmärkt lapplisa, jag hade lappat ALLT.:fakta

Jag gjorde en sådan en gång. 45 minuters telefon-intervju + skriftligt test som tog ca 1,5 timme. Av 82 sökande fick jag jobbet. Plättlätt!

true-story-icon-300x296.jpg

det är ett sätt att hålla ekonomin i gång, då alla skall sälja "tjänster" i ställe för att producera något, så måste nya tjänster hittas på.

det är ett sätt att hålla ekonomin i gång, då alla skall sälja "tjänster" i ställe för att producera något, så måste nya tjänster hittas på.

Ungefär som "jobbcoach"

Har man 2 arbetslösa, så gör man den ena till jobbcoach över den andra.

Vips så har man halverat arbetslösheten!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla