Fördelar med fler förgasare?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kom att tänka på en sak: Varför har de flesta bilar en stor förgasare till alla cylindrar och varför har de flesta mc en förgasare till vardera cylinder? Vilka är egentligen fördelarna?

Om man har fyra cylindrar o en fugge så måste blandningen ta sig en längre väg till 1ans o 4ans cylinder, vi räknar på en volvomotor, alltså får man mindre effekt tror jag och inte lika fet blandning som 2ans o 3ans cylinder (bara en teori, kanske har rätt?)

Man får jämnare flöde om blandningen har lika lång väg till varje cylinder med 4 fuggar, förmodligen snabbare svar på gas också.

Solid snake skrev:
Om man har fyra cylindrar o en fugge så måste blandningen ta sig en längre väg till 1ans o 4ans cylinder, vi räknar på en volvomotor, alltså får man mindre effekt tror jag och inte lika fet blandning som 2ans o 3ans cylinder (bara en teori, kanske har rätt?)

Man får jämnare flöde om blandningen har lika lång väg till varje cylinder med 4 fuggar, förmodligen snabbare svar på gas också.

Det lät vettigt :tummenupp

Finns det någon riktig räv som kan bekräfta fördelarna med en fugg-brygga? :Bugar

Jag kan tänka mig att 4:a "fuggar" och lite över 100 hästar som drar på strax under 300kg släpper igenom 0,7-1,1liter milen..
häng på ett ton till och du har en soppaförbrukning
som e nästan tre dubblad (+moms)

UrbanTiger skrev:
En bilmotor varvar 6-7 tusen per minut, en MCmotor kanske 11-14000 (ja,ja vissa ännu mer). Kräver stabil matning med soppa/luft. En gemensam förgasare skulle få ett tufft jobb att hänga med.
Bilmororn är dessutom byggd för att ha så mycket vrid som går tidigt i varvtalen medan en MC har händer det grejjer färst när man kommit upp i varv. Långa insug get bättre bottenvrid så det blir bra på en bil men funkar nog inte så bra på MC:n

Kolla HD som har en gasare på två cyllar, vill du ha det så :va

Nu vet jag inte om du har sett suzuki DR800BIG för den har 2fuggar på 1 cylider :va och den varvar inte särskillt mkt...

En fugge per cylinder innebär dessutom att de olika cyl inte stör varandra.
Har du en fugge till massa cyl finns risk att en cyl initiella del av insugsfasen stjäl färskgaser från en annan som just håller på att avsluta insugsfasen.
Detta brukar avhjälpas med div hyss, ex vis på 8:or kör man med så kallade tvåplansinsug, dvs 2 (eller 4) portar i fuggen förser halva (2 plan i insuget som går till olika cyl) motorn var med färskgaser vilket minskar detta.

Nexor skrev:
Nu vet jag inte om du har sett suzuki DR800BIG för den har 2fuggar på 1 cylider :va och den varvar inte särskillt mkt...

Samma sak som på Yamahas 660 och tidiga XR600 antar jag? Dubbelarrangemang där förgasarna har olika uppgift.

På vissa motorer i bilar (även vissa stånkor) har man fuggar med flera portar i olika storlek, ex vis Holley Spreadbore och GM:s Rochesters.
Syftet med detta är att ha en liten port (= hög gashastighet vilket ger bra gassvar och bra ekonomi) när man "cruisar" och en stor port (= högt flöde för hög effekt) när man stämplar.

Spreadbore och Rochesters i gott skick går att åka förhållandevist ekonomiskt trots stenåldersteknik om man labbar lite med bestyckning och tändkurva. Tyvärr har ju inte direkt alla som åker jänk koll på vad tändkurva är. :)

PÅ en storstånka skulle jag kunna tänka mig att man har 2 fuggar (lika stora eller i olika storlek) som öppnar progressivt, dvs man har i stort sett bara en fugge tills man börjar vrida ordentligt. Detta bör kunna ge bättre gångegenskaper när man väl har pillat till det med alla munstycken etc.
Dessa är då antagligen monterade till varsitt insug hela vägen in till ventilen i en topp med två insugsventiler då det ger möjlighet att på delgas behålla hög gashastighet ända in i förbränningsutrymmet (dvs endast den ena ventilen gör nytta) = bra virvelbildning vilket i sin tur ger homogen blandning och bra förbränning. På högre varvtal/trottelöppning öppnar båda fuggarna men då är varvtalet så högt att man erhåller bra strömningshastighet i alla fall.

Det är även vanligt (främst på bilar) att sekundärfuggen/sekundärporten (portarna) styrs av vakuum, dvs med fallande insugsvakuum eller med hög strömningshastighet i primärporten öppnas sekundären. Oftast i kombination med mekanisk stängning.
Ex vis Rochester har sekundärspjäll som fungerar så.
Spreadbore finns med vakuumklocka till sekundären och (om jag minns rätt) även med mekanisk öppning. De sistnämnda blir alltid törstigare men ger endast obetydligt mer effekt.

sanntur skrev:
Jag kan tänka mig att 4:a "fuggar" och lite över 100 hästar som drar på strax under 300kg släpper igenom 0,7-1,1liter milen..
häng på ett ton till och du har en soppaförbrukning
som e nästan tre dubblad (+moms)

det har mer med trimmningsgrad att göra, en 500cc 100hk motor slurkar i sig mer än tex en 1000cc 100hk motor, om dom använder sig av samma teknik dvs.

Robban_C skrev:
En fugge per cylinder innebär dessutom att de olika cyl inte stör varandra.
Har du en fugge till massa cyl finns risk att en cyl initiella del av insugsfasen stjäl färskgaser från en annan som just håller på att avsluta insugsfasen.
Detta brukar avhjälpas med div hyss, ex vis på 8:or kör man med så kallade tvåplansinsug, dvs 2 (eller 4) portar i fuggen förser halva (2 plan i insuget som går till olika cyl) motorn var med färskgaser vilket minskar detta.
Borde ju lätt gå att undvika att cyllarna stör varandra genom att sätta reed i varje insugsrör?

bilen drar mindre soppa o ger mindre miljöförstöring om man ser på effekten soppaförbrukningen o vikten (den drar mer soppa men den väger juh mer oså....)

när man trimmar sätter man på dubbla förgasare dessa har 4 insug viket ger samma effekt som 4 förgasare...

enkelt :hihi

Wunder skrev:
Borde ju lätt gå att undvika att cyllarna stör varandra genom att sätta reed i varje insugsrör?
Reeds bromsar. Man har ex vis inte reeds på tvåtaktare där toppeffekt har högre prio än mellanregister.

Men det skulle säkert funka. Men skulle det funka på en bilmotor som helst ska gå 30 000 mil? Reeds brukar man ju få byta ut ibland.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...