Förbud mot Sporthojar.

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
Vad tror ni här inne om det, kommer dom verkligen kunna förbjuda Sporthojarna? Man är ju själv lite orolig för det, att dom ska plocka bort ens största intresse.

Finns inte en chans i världen.

Rösta bara inte grönt så ;)

Dom som redan finns kan dom aldrig förbjuda men om nån riktig talibangrupp (läs NTF, Claes Tingvall etc.) fick för mycket makt så skulle nog det kunna införas säljförbud för vissa bågar...

Racercukel skrev:
Vad tror ni här inne om det, kommer dom verkligen kunna förbjuda Sporthojarna?
Inte kanske just förbjuda "sporthojar", men att göra nånting som i praktiken får samma resultat är inte speciellt långt borta...

Ett exempel är EU-direktiv om 28-årsgräns på "sporthojar" och flera uppkörningar :3freak

De behöver väl inte förbjuda, det räcker väl att låta försäkringsbolagen sätta de priser de vill, så kommer snart ingen att ha råd att köra iallafall :död

Nej ett förbud mot sporthojar är inte möjligt.
Men FB kan sätta så pass höga premier att vi inte är villiga att betala.
Om trafikförsäkringen skall betala sjukhusvården för trafikskador, så lär det bli kännbart när försäkringsfakturan ska betalas.

Kan kan dom ju! Sen är det ju en annan sak om dom gör det! Frågan är ju vad samhället tjänar mest på, att fortsätta ha sporthojar som göder reservdelsfirmor och höjer omsättningen för försäkringsbolagen, eller förbjuda dom och tjäna in stora summor på sjukvården?

Snake skrev:
Dom som redan finns kan dom aldrig förbjuda men om nån riktig talibangrupp (läs NTF, Claes Tingvall etc.) fick för mycket makt så skulle nog det kunna införas säljförbud för vissa bågar...

Man kan ju alltid skatta bort saker! Säg att alla fordon som har fler än 0,5 hk per kg får 10 kkr i skatt, då skulle nog rätt många skippa sporthoj!
Fast då säljs väl sporthojarna med tidernas strypning istället, och den lär ju sitta kvar länge... :rolleyes:

Klart det är möjligt men jag har svårt för att se det hända.

Racercukel skrev:
Vad tror ni här inne om det, kommer dom verkligen kunna förbjuda Sporthojarna? Man är ju själv lite orolig för det, att dom ska plocka bort ens största intresse.

Varje gång någon av oss uuuiiilar på nynäsvägen eller kör om på vägrenen så kommer vi ett liiitet steg närmre ett förbud. Nästa Ghostrider-film lär nog också skynda på processen lite. Tänk på det!

Kurt skrev:
Varje gång någon av oss uuuiiilar på nynäsvägen eller kör om på vägrenen så kommer vi ett liiitet steg närmre ett förbud. Nästa Ghostrider-film lär nog också skynda på processen lite. Tänk på det!

TRU DAT!

I lördags så var det en mycket trevlig och sympatisk förare på en sporthoj som åkte slalom mellan bilarna i söderledstunneln. Verkligen mycket genomtänkt tyckte alla vi som han körde om.. Det var ju inte alls gott om bilar och täta filbyten var väll naturligtvis helt genomtänkt. Men han hade väll bråttom till Rapido precis som vi andra som kört hela dagen och var lite mosiga i huvudet. Speciellt genomtänkt var det också efter det som hänt under snurren.

Jag har inget emot att man vrider på lite på kurviga vägar, men i söderledstunneln? Where´s the fun in that?

Håller vi oss något lugnare i tätt-trafikerade områden så minskar riskerna för att både polis och politiker kommer med förslag om det ena förbudet efter det andra.

mina 2c

Last edited:
zopilote skrev:
De behöver väl inte förbjuda, det räcker väl att låta försäkringsbolagen sätta de priser de vill, så kommer snart ingen att ha råd att köra iallafall :död

Blir det så kommer jag köra utan försäkring... Och betala böter istället för det lär bli billigare...

Mögel skrev:
Blir det så kommer jag köra utan försäkring... Och betala böter istället för det lär bli billigare...

Gör man på det sättet så kommer bara böterna att höjas drastiskt.

/urban

HUr vore det om staten lät vissa övergivna flygrakor vara öppen för frivilliga att köra på. på egen risk.en liten fundering bara :rock

sir Urban skrev:
Gör man på det sättet så kommer bara böterna att höjas drastiskt.

/urban

Ja det kommer dom säkert att göra men om försäkringen e högre så kännar man ju på de!!!

SJOLLA skrev:
HUr vore det om staten lät vissa övergivna flygrakor vara öppen för frivilliga att köra på. på egen risk.en liten fundering bara :rock
Finns alltid någon som bor i närheten som skulle klaga på oljudet så det lär aldrig hända.

Så länge trafikförsäkringen ligger på en någorlunda nivå så får FB ha hur höga premier de vill för hel och halv, skulle aldrig betala ändå.

I värsta fall skulle jag skaffa licens och köra på bana om de förbjöd sporthojar.

Men som någon skrev, för varje moppefucko som börnar utanför donken eller kör ifrån polisen så kommer vi närmre ett förbud, sad but true.

sandstream skrev:
Finns alltid någon som bor i närheten som skulle klaga på oljudet så det lär aldrig hända.

Så länge trafikförsäkringen ligger på en någorlunda nivå så får FB ha hur höga premier de vill för hel och halv, skulle aldrig betala ändå.

I värsta fall skulle jag skaffa licens och köra på bana om de förbjöd sporthojar.

Men som någon skrev, för varje moppefucko som börnar utanför donken eller kör ifrån polisen så kommer vi närmre ett förbud, sad but true.

När du säger köra ifrån polisen så tycker inte jag att dom e bättre själva körde inne i gbg i dag och så kommer en mc polis bakom mig och han körde fan inte lagligt körde om alla bilar och mig utan blå ljus eller nått sånt.. Polisen=moppefucko!!!!

Hagster skrev:
Och om du bränner in i en bil utan försäkring? :tummenupp

Då har man ju sparat pengar när man slipper betala försäkringen! Nu menar jag om det blir löjligt dyr försäkring!!! Inte som det e i dag okej det e dyrt men det går att betala...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti