Förbud mot mobiltelefon i trafiken

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att vinglade på vägen,, kan man inte fokusera på 2 saker samtidigt ska man välja bort ett av de.

Missförstod du mig inte ?
Varför låg du bakom ?
Det naturliga är väl att köra om dom som kör i 40 på 70 väg.

Jag har själv varit med om det bakom en vinglande lastbil (ovanligt förr).
Men när han började dra över mot vänster och mot mötande lastbil tutade jag max, han svängde över mot höger och efter mötet körde jag om.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Missförstod du mig inte ?
Varför låg du bakom ?
Det naturliga är väl att köra om dom som kör i 40 på 70 väg.

Jag har själv varit med om det bakom en vinglande lastbil (ovanligt förr).
Men när han började dra över mot vänster och mot mötande lastbil tutade jag max, han svängde över mot höger och efter mötet körde jag om.

Missförstod?

Mötande trafik påverkar när man kan kör om. Jag skiter i om han kör ihjäl sig bara han inte gör andra illa.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att köra 40 på väg som har en hastighetsbegränsning på max 70 km/h är helt i sin ordning. Vägskylten betyder inte att man SKALL köra 70 km/h, bara att man inte får köra FORTARE än 70 km/h. Föraren ansvarar alltid för att köra i rätt hastighet i förhållande till omständigheterna (mörker, halka, tät trafik, viltrisk, fotgängare vid sidan etc etc etc).

Rätt många olyckor orsakas av att föraren kör i den hastighet som står på skylten och inte i situationen lämplig hastighet...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Rätt många olyckor orsakas av att föraren kör i den hastighet som står på skylten och inte i situationen lämplig hastighet...

T.ex. bli påkörda bakifrån då hastighetsgränserna är satta helt åt skogen. Alla andra kör enligt ditt sista påstående och han som blir påkörd kör i skyltad hastighet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
T.ex. bli påkörda bakifrån då hastighetsgränserna är satta helt åt skogen. Alla andra kör enligt ditt sista påstående och han som blir påkörd kör i skyltad hastighet.

Nej:

1. max hastighet gäller
2. bakomvarande ansvarar för att ha rätt hastighet givet omständigheter/hålla avstånd etc.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Givetvis ska man inte köra över sin/fordonets förmåga men 40 på en 70väg.... ?
Lika väl som det stör trafikrytmen att köra aggressivt så stör även passiv körning.

Ska det funka måste alla trafikanter ha förmåga att kunna hålla någon slags nivå.
Jag skiter fullständigt i varför någon saknar körförmåga, om det är pga droger, alkohol, övertrött, stark medicinering, saknar körkort, mobilsurfning eller what ever, VISTAS INTE I TRAFIKEN DÅ!

Såg någon av dessa brittiska polisdokumentärer där en polis påstod att en förare pratat i mobilen...
Föraren körde inte uppenbart dåligt och menade att han bara rättat till något så det kunde sett ut som att han hållit en mobil mot örat..
Ord mot ord och inget bildbevis men böter blev det ändå.

Jag förstår varför det inte var helt lätt att skapa en lag specifikt mot mobilpratande.
Man lär väl få videoövervaka sej själv i framtiden i motbevissyfte :D
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
T.ex. bli påkörda bakifrån då hastighetsgränserna är satta helt åt skogen. Alla andra kör enligt ditt sista påstående och han som blir påkörd kör i skyltad hastighet.
Fast kör man in i baken på någon som ligger i 40 på 70-väg så har man gjort något fel. Till exempel suttit med näsan i sin smartphone. :tungan

På en 70-väg får man räkna med att det kan finnas långsamtgående fordon som man måste sakta in för. Men sen är det inte lämpligt att ligga mycket under hastighetsgränsen bara för att heller. Det ska finnas en anledning till den sänkta hastigheten.

Så här säger trafikförordningen.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Man ska ju följa trafikrytmen (i den mån det inte äventyrar säkerheten). Men att överstiga hastighetsgränsen är dock ej godkänt oavsett. Man slipper inte böter genom att säga att man "följde trafikrytmen".
 
Last edited:

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Fast kör man in i baken på någon som ligger i 40 på 70-väg så har man gjort något fel. Till exempel suttit med näsan i sin smartphone. :tungan

På en 70-väg får man räkna med att det kan finnas långsamtgående fordon som man måste sakta in för. Men sen är det inte lämpligt att ligga mycket under hastighetsgränsen bara för att heller. Det ska finnas en anledning till den sänkta hastigheten.

Så här säger trafikförordningen.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Man ska ju följa trafikrytmen (i den mån det inte äventyrar säkerheten). Men att överstiga hastighetsgränsen är dock ej godkänt oavsett. Man slipper inte böter genom att säga att man "följde trafikrytmen".

Det var bättre förr :yoparty Det var när poliskonstapeln såg att det raketsnabba motorfordonet höll en hastighet nära 13 km/h som han kände sig manad att cykla ikapp fartgalningen och ge denne världens första hastighetsbot. Året var 1896.

Bilens ägare, motoringenjören Walter Arnold, som körde sin vilda Arnold Benz genom Paddock Green i Kent, dömdes för att ha kört fyra gånger fortare än hastighetsgränsen. Han fick betala en shilling i böter, skriver Carscoops.

Förutom det att hastighetsgränsen var 3 km/h, fanns en ännu knasigare lag som innebar att alla bilar tvingades ha en "codriver" som gick till fots jämte bilen och viftade med en röd flagga.

Båda lagarna avskaffades senare under 1896 och hastighetsgränsen höjdes till hela 23 km/h.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det var bättre förr :yoparty Det var när poliskonstapeln såg att det raketsnabba motorfordonet höll en hastighet nära 13 km/h som han kände sig manad att cykla ikapp fartgalningen och ge denne världens första hastighetsbot. Året var 1896.

Bilens ägare, motoringenjören Walter Arnold, som körde sin vilda Arnold Benz genom Paddock Green i Kent, dömdes för att ha kört fyra gånger fortare än hastighetsgränsen. Han fick betala en shilling i böter, skriver Carscoops.

Förutom det att hastighetsgränsen var 3 km/h, fanns en ännu knasigare lag som innebar att alla bilar tvingades ha en "codriver" som gick till fots jämte bilen och viftade med en röd flagga.

Båda lagarna avskaffades senare under 1896 och hastighetsgränsen höjdes till hela 23 km/h.
Jag undrar om han hävdade att han följde trafikrytmen. :lol
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Att köra 40 på väg som har en hastighetsbegränsning på max 70 km/h är helt i sin ordning. Vägskylten betyder inte att man SKALL köra 70 km/h, bara att man inte får köra FORTARE än 70 km/h. Föraren ansvarar alltid för att köra i rätt hastighet i förhållande till omständigheterna (mörker, halka, tät trafik, viltrisk, fotgängare vid sidan etc etc etc).

Rätt många olyckor orsakas av att föraren kör i den hastighet som står på skylten och inte i situationen lämplig hastighet...

Du anser det är okey att åka 40 på 70 väg för att man inte kan fokusera på trafiken är rätt pga att han pratade telefon:va.

Varje normal människa vill köra om i det läget, även du skulle köra om.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du anser det är okey att åka 40 på 70 väg för att man inte kan fokusera på trafiken är rätt pga att han pratade telefon:va.

Varje normal människa vill köra om i det läget, även du skulle köra om.

Japp, men jag skulle inte skylla en ev olycka på att den framför gjorde fel...
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Japp, men jag skulle inte skylla en ev olycka på att den framför gjorde fel...
Nej det är väl ingen som gjort, men sånt skapar problem i trafik annars skulle det väl fortfarande vara okey att leka med telefon bakom ratten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nä inte alls. På vägen förekommer fotgängare, cyklister, hästar, traktorer, sparkstöttingar, rullatorer, skolklasser, vilda djur osv osv osv.

Du som förare måste ta hänsyn till ALLT detta, inklusive andra fordon som kör i lägre hastighet än den maximalt tillåtna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nä inte alls. På vägen förekommer fotgängare, cyklister, hästar, traktorer, sparkstöttingar, rullatorer, skolklasser, vilda djur osv osv osv.

Du som förare måste ta hänsyn till ALLT detta, inklusive andra fordon som kör i lägre hastighet än den maximalt tillåtna.

Självklart måste man ta hänsyn till en mängd olika saker i trafiken. Dock uppfattar jag det som att det i den nämnda situationen ovan är så att någon kör 40 på en 70 väg pga att denne pratar i mobiltelefon. Det är inte OK.
det är en sak att man måste ta hänsyn till massor av underligheter. Men det ändrar inte det faktum att det inte ä tillåtet att använda telefonen under körning på ett sådant sätt att det inverkar menligt på förmågan att framföra fordonet.

Sätter man en sådan person i vissa trafiksituationer som exempelvis i Stockholmstrafiken så kan en enda sådan person väldigt snabbt orsaka milslånga köer pga att det uppstår en kaskadeffekt när någon prompt skall avvika från trafikrytmen. Sådant händer varje dag pga att folk här inte har vett att fokusera på bilkörningen medan dom kör bil och vad det i slutändan kostar ifråga om onödiga utsläpp och hur mycket tid som går förlorad i onödigt kösittande kan jag bara spekulera om men det lär inte vara försumbart.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kör man 40 på 70 väg kan man lika bra svänga av å stanna istället för att störa andra medtrafikanter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör man 40 på 70 väg kan man lika bra svänga av å stanna istället för att störa andra medtrafikanter.

Eller att växellådan gått sönder, eller att man har dåliga däck för väglaget, eller att man använder testinstrument, eller att fordonet inte GÅR fortare, eller att det är dimma/snörök/snöstorm eller...

Inse nu bara att det förekommer alla hastigheter UPP TILL 70 km/h på en vägsträcka som är 70-skyltad.

Det är bedrövligt dålig medvetenhet om den saken.
 

Jimmy

Guest
Det var bättre förr :yoparty Det var när poliskonstapeln såg att det raketsnabba motorfordonet höll en hastighet nära 13 km/h som han kände sig manad att cykla ikapp fartgalningen och ge denne världens första hastighetsbot. Året var 1896.

Bilens ägare, motoringenjören Walter Arnold, som körde sin vilda Arnold Benz genom Paddock Green i Kent, dömdes för att ha kört fyra gånger fortare än hastighetsgränsen. Han fick betala en shilling i böter, skriver Carscoops.

Förutom det att hastighetsgränsen var 3 km/h, fanns en ännu knasigare lag som innebar att alla bilar tvingades ha en "codriver" som gick till fots jämte bilen och viftade med en röd flagga.

Båda lagarna avskaffades senare under 1896 och hastighetsgränsen höjdes till hela 23 km/h.
Vad katten drog han inte snuten för??? Getaway Paddock Green liksom med fotografen hängandes vid sidan av och en sån där magnesiumblixt som poffar av bara satan! Äsch, han kanske bara var upptagen med en selfie, vad vet jag?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Eller att växellådan gått sönder, eller att man har dåliga däck för väglaget, eller att man använder testinstrument, eller att fordonet inte GÅR fortare, eller att det är dimma/snörök/snöstorm eller...

Inse nu bara att det förekommer alla hastigheter UPP TILL 70 km/h på en vägsträcka som är 70-skyltad.

Det är bedrövligt dålig medvetenhet om den saken.

Dåliga däck, då bör man stanna hemma å inte ge sig alls ut....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kör man 40 på 70 väg kan man lika bra svänga av å stanna istället för att störa andra medtrafikanter.

När jag körde av gasvajern för massa år sedan fick jag skruva upp trottlarna och ta mig hem på det viset. En bilist som tyckte jag hade "fel" hastighet körde igång vindrutespolningen vid omkörningen för att "lära mig" att hålla "rätt" hastighet. :tummenupp

Jag borde naturligtvis svängt av och stannat... :(
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top