Förbud mot mobiltelefon i trafiken

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
"Förbud mot mobiltelefon i trafiken "
Kan bara uttrycka mig så här om detta:
De e då f-n på tiden!

Ser man en bil som kör allt saktare, vinglar, nog f-n sitter det nån där som babblar i telefonen..

(sen, att det finns andra anledningar till detta är ju klart, t ex mamman som pillade på bebisen i högersätet och körde vänstertrafik i nära 300m på E4 N om Uppsala. Detta var INNAN nya förbifarten, och för info, det gick bra...)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Regeringen i samma andetag; handgranatsamnesti. Inte för att jag motsätter mig två tankar samtidigt, mest relativisera lite..

Jag är nog räddare för mobilanvändare i trafiken. Risken att drabbas av en handgranatkastare är betydligt mindre.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mycket bra. Det råder ingen tvekan om att telefonen försämrar bilkörningen för ett stort antal personer. Jag har sedan länge slutat räkna det antal gånger man kommit ikapp någon som vinglat och kört allmänt konstigt, bara för att upptäcka att det handlar om en facebookande kärring...

Och som vanligt med den dumsnåle svensken så finns bara en sak som hjälper - höga böter. Hoppas att det blir en taxa jämförbar med en redig fortkörning, så att det kostar tusenlappar såväl som indraget körkort.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mycket bra. Det råder ingen tvekan om att telefonen försämrar bilkörningen för ett stort antal personer. Jag har sedan länge slutat räkna det antal gånger man kommit ikapp någon som vinglat och kört allmänt konstigt, bara för att upptäcka att det handlar om en facebookande kärring...

Och som vanligt med den dumsnåle svensken så finns bara en sak som hjälper - höga böter. Hoppas att det blir en taxa jämförbar med en redig fortkörning, så att det kostar tusenlappar såväl som indraget körkort.

Det märkliga är som jag ser det
de "undersökningar" myndigheterna gjort här i Sverige där man kommit fram till att mobilanvändning inte påverkar bilkörningen. Mer än att prata med en passagerare.
Och därför fanns det inget skäl förbjuda mobilanvändning i trafiken.
"Myndigheterna" verkar totalt odugliga ! :huvet
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Den gamla undersökning jag kollat på stämmer nog för gammaldags telefoner med tryckknappar som bara användes just för röstkommunikation. Känner inte till nån undersökning om pekskärmar som ju inte är speciellt användarvänliga. Att glo på en skärm i stället för på omgivande trafik hatar jag.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Inga nyheter för oss som ser världen utanför...

http://www.discovery.com/tv-shows/mythbusters/mythbusters-database/cell-phone-and-driving/

Cell Phone Driving

Finding: CONFIRMED

Explanation: In 2006, a pair of psychologists from the University of Utah published a study claiming that talking on a cell phone mentally impairs drivers as much as drinking alcohol.

MythBusters Adam Savage and Kari Byron got behind the wheel of this myth by test-driving a road course twice: once sober, while chatting on a cell phone, and again after a few beers, but sans cell.

Gabbing on the phone clearly clouded their driving capabilities, as both Adam and Kari failed their initial driving tests, which consisted of speed trials, parallel parking, accident avoidance and other obstacles. Next, Adam and Kari downed a few beers and headed out on the same course, only to fail their driving tests again.

However, both MythBusters noted that it was actually harder to concentrate on the test while talking on the phone than while tipsy, confirming the psychologists' finding that cell phones and driving are a dangerous combination.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inga nyheter för oss som ser världen utanför...

http://www.discovery.com/tv-shows/mythbusters/mythbusters-database/cell-phone-and-driving/

Cell Phone Driving

Finding: CONFIRMED

Explanation: In 2006, a pair of psychologists from the University of Utah published a study claiming that talking on a cell phone mentally impairs drivers as much as drinking alcohol.

MythBusters Adam Savage and Kari Byron got behind the wheel of this myth by test-driving a road course twice: once sober, while chatting on a cell phone, and again after a few beers, but sans cell.

Gabbing on the phone clearly clouded their driving capabilities, as both Adam and Kari failed their initial driving tests, which consisted of speed trials, parallel parking, accident avoidance and other obstacles. Next, Adam and Kari downed a few beers and headed out on the same course, only to fail their driving tests again.

However, both MythBusters noted that it was actually harder to concentrate on the test while talking on the phone than while tipsy, confirming the psychologists' finding that cell phones and driving are a dangerous combination.

Förvånar mig inte. 2004 håller jag fibblande för att få fram en kontakt på mobilen på och köra in under lastbilen framför när trafiken saktar in. Så efter det har jag varit mycket restriktiv med mobilanvändning. Det ska vara låg trafik och körning rakt fram. Och finns inte det, bara vänta tills bra plats att stanna på och ring upp den som ringde.

Det märkliga är att myndigheterna i Sverige inte kommit på samma sak ?
För länge sedan.
Har Sverige några av världens mest korkade politiker, myndigheter om man jämför ?
Är det riksdagsmannens viktigaste uppgift, trycka på av partiledningen bestämd Rätt knapp som resulterat i att endast de människor söker sig till politiken i Sverige som tycker trycka Rätt knapp är ett stimulerande arbete ?
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Riksdagsmännen behöver ju bara välja mellan ja och nejknappen. Välbetalt jobb.
CNC-operatörer har många fler knappar att välja på. Inte lika välbetalt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Riksdagsmännen behöver ju bara välja mellan ja och nejknappen. Välbetalt jobb.
CNC-operatörer har många fler knappar att välja på. Inte lika välbetalt.

Ställ upp i riksdagsvalet!


Verkar ju fett värre.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Förvånar mig inte. 2004 håller jag fibblande för att få fram en kontakt på mobilen på och köra in under lastbilen framför när trafiken saktar in. Så efter det har jag varit mycket restriktiv med mobilanvändning. Det ska vara låg trafik och körning rakt fram. Och finns inte det, bara vänta tills bra plats att stanna på och ring upp den som ringde.

Det märkliga är att myndigheterna i Sverige inte kommit på samma sak ?
För länge sedan.
Har Sverige några av världens mest korkade politiker, myndigheter om man jämför ?
Är det riksdagsmannens viktigaste uppgift, trycka på av partiledningen bestämd Rätt knapp som resulterat i att endast de människor söker sig till politiken i Sverige som tycker trycka Rätt knapp är ett stimulerande arbete ?

Samma kom jag fram till för en massa år sedan men det är du och jag som är korkade! :fakta

Enligt majoriteten här, bland "normala" trafikanter och Tragikvärket! :huvet

För majoriteten av alla trafikanter använder telefonen och GPS men tror själva att de gör det på ett sätt som inte inverkar på trafiksäkerheten. Nä just det, det är "de andra" som är trafikfarliga...:arsele
 

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Frågan är vad som händer om man, som hojåkare, är inblandad i en olycka med en bilist som suttit med sin telefon i handen och uppdaterat sin Fejsbok, Instagram eller något annat skit och jag som hojåkare påtalar detta, men bilisten nekar? Blir det en trovärdighetsfråga så vet vi ju vem som kommer att ha fel, det är såklart hojåkaren som har kört för fort, vårdslöst eller liknande.
Finns det något case i Sverige där man har kollat upp hur det faktiskt ligger till? Alltså inte bara om bilisten har pratat i sin telefon, utan mer om denne har surfat på sociala medier?


För övrigt anser jag att ordet "hen" bör förstöras...
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Äntligen. Åkte bakom en idiot i fredags som vinglade, körde 40 på 70 väg.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Frågan är vad som händer om man, som hojåkare, är inblandad i en olycka med en bilist som suttit med sin telefon i handen och uppdaterat sin Fejsbok, Instagram eller något annat skit och jag som hojåkare påtalar detta, men bilisten nekar? Blir det en trovärdighetsfråga så vet vi ju vem som kommer att ha fel, det är såklart hojåkaren som har kört för fort, vårdslöst eller liknande.
Finns det något case i Sverige där man har kollat upp hur det faktiskt ligger till? Alltså inte bara om bilisten har pratat i sin telefon, utan mer om denne har surfat på sociala medier?

Det jag har hört är att vid allvarligare olyckor kan de kolla upp med mobiloperatören om det förekommit samtal under den aktuella tidsperioden. Huruvida det för polisen är möjligt att få ut uppgifter om förarens surfbeteende vid tiden för olyckan är oklart. Dels är jag osäker på, efter alla turer kring operatörernas krav på datalagring, vad som i såna fall finns tillgängligt i loggar, dels behöver ju datatrafiken som sådan inte vara bevis på att föraren haft mobilen i handen och fipplat vid tidpunkten för olyckan. Finns ju appar m.m. som ger upphov till datatrafik även när man inte interagerar aktivt med telefonen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det hade ju varit smidigt om man tvingades ha smartphones i ett "trafikläge". Om inte den inte är i ett sådant läge åker man helt enkelt fast om man blir stoppad i en rutinkontroll där polisen ber om att få titta på ens telefon och ser om den varit aktiv senate 5- 10 min. Bara att skicka hem boten på någon tusenlapp. Kanske hade trafikpolisen tyckt att det fanns ett större incitament att kolla på det och när de ändå håller på trafikbeteende i övrigt.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Om det nu skulle visa sig att folk faktiskt respekterar detta lagförslag i trafiken, så kommer nästa problem, pekskärmar, fler och fler nya bilar levereras ju med röriga infotainment-skärmar som styr allt.
Inte ens när jag sitter i en ny bil på jobbet hittar jag enkelt det jag söker på en dylik skärm.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om det nu skulle visa sig att folk faktiskt respekterar detta lagförslag i trafiken, så kommer nästa problem, pekskärmar, fler och fler nya bilar levereras ju med röriga infotainment-skärmar som styr allt.
Inte ens när jag sitter i en ny bil på jobbet hittar jag enkelt det jag söker på en dylik skärm.

Hyrde en Audi A4 vid ett tillfälle och lyckades inte få GPSen att fungera.. visserligen italienska menyer, men ändå...

Föredrar lätt några enkla fysiska vred och knappar som man kan ändra utan att ens flytta blicken från vägen även om reglagen inte är upplysta ens. Lite som man kan hitta runt i sitt hem när det är bäcksvart utan lamporna på.

Antar att nya generationen vill ha pekskärmar och appar till allt. T om skruvdragaren går nog att styra med en app numera :näsblod
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det märkliga är som jag ser det
de "undersökningar" myndigheterna gjort här i Sverige där man kommit fram till att mobilanvändning inte påverkar bilkörningen. Mer än att prata med en passagerare.
Och därför fanns det inget skäl förbjuda mobilanvändning i trafiken.
"Myndigheterna" verkar totalt odugliga ! :huvet

Att mobilanvändning och framförallt användning av pekskärm med internetuppkoppling är fullständigt förödande för folks koncentration behöver man knappast vara Einstein för att lista ut.

Någon enstaka gång per år måste även jag - tyvärr - ge mig ut i hufvudstadens kollektivtrafik med pendeltåg och tunnelbana. Varje gång man passerar en perrong, trappa, rulltrappa eller korridor i detta underbara system så får man ju vara på sin vakt så att man inte blir översprungen av någon helt frånvarande person med näsan begravd i pekskärmen. Det har ju nästan gått så långt att man ser en attitydförändring där vissa sådana människor förväntar sig något slags företräde och blir sura när man sätter in en liten lätt hockeytackling. "Du ser väl att jag är upptagen med mitt instagram, du som inte surfar och därför är mer uppmärksam borde hålla åt sidan...".

Det finns mängder med forskning på området och som vanligt så ligger flygindustrin längst fram. Vad som sedan tillämpas av våra politiker är en helt annan sak. Dåligt pålästa människor som uteslutande styrs av lobbyverksamhet, framröstade av om möjligt ännu mindre bildade människor.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En av politikernas anledning till att dra benen efter sig i lagstiftningen under decennier var att Sverige en gång i tiden var både pionjärer inom mobiltelefoni och producenter av själva telefonen.
Försprånget har vi gett bort och produktionen har vi fepplat bort, så nu kan man säga som det är utan att behöva ta arbetsmarknadsmässiga hänsyn.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
T om skruvdragaren går nog att styra med en app numera :näsblod

Skrufvad träffsäkerhet! F.n. konsultar jag åt Atlas Copco i Sickla och får kämpa med "moderna" pool-bilar vars interface är bättre lämpade för en femåring med falkögon när jag pendlar från Gävle - förrutom att försöka överleva långtradare som behöver 20 meter breda körfält av någon outgrundlig anledning. Det jag pysslar med på AC är IAM produktion för PF600, PF6000 och Flex dvs app+licens för deras skruvdragarprodukter åt Volvo, Airbus, VW etc dvs åt saker med bildskärm där det ska tryckas och pekas på med valkiga tummar.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top