Förborrade bultar / Najjning av motorcykel.

Jo, men vaffan, olja byter man ju på vintern och sedan toppar man upp under säsongen. Juh! Ingen större match!
Men som du säger, okbultarna lossar man (särskilt vi ELIT-förare som FÅTT spons) JÄMT! :lol Så där vore det fint med VÄLBORRADE bultar med MÅNGA hål… Och inte som jag har det, fulborrade och få hål...


Haha ja spons är ju något vi amatörer bara drömmer om :glömdet

Många hål är ju mindre viktigt det som är viktigt är att man får igenom sprintar och har färdiga najjning hela tiden.

Man rycker ut två sprintar med najjningnen, När man är färdig drar man i sprintarna och det är färdig najjat återigen :)

Så nästa säsong är det dig man ska bli kompis med och tigga 20 minuters däck av i depån nu när du kör med helspons :D
 
Många hål är ju mindre viktigt det som är viktigt är att man får igenom sprintar och har färdiga najjning hela tiden.

Jaha, har du fått till dina hål så att de sitt rätt ovasett vilken bult du har överst och underst? Jag måste försöka hålla ordning på mina fulborrade bultar, för som jag borrat passar de DÅLIGT att sticka i sprintarna om jag rör ihop dem.
Vill ha MÅNGA hål!
 
Kom till mig så borrar vi bultar:)

Ja du, det blir billiga hål; flyg tor +4 dagar missad inkomst+2 flak fulöl (kostnaden för det hemkörda som ni från Lappträsk väl fortfarande kör med är försumbar juh) = 12948 kr

Jag vet inte…. men det skulle säkert vara ett KUL besök!:tummenupp
 
Ja du, det blir billiga hål; flyg tor +4 dagar missad inkomst+2 flak fulöl (kostnaden för det hemkörda som ni från Lappträsk väl fortfarande kör med är försumbar juh) = 12948 kr

Jag vet inte…. men det skulle säkert vara ett KUL besök!:tummenupp

Norrlänningen är ju värmlänning nu bor ju typ 5 minuter från Åsen :)
 
Kalas! Men 13 mm skalle låter lite old school. Vidare står det att man bör använda anti-sieze compound… Låter jobbigt. Finns det inte JÄRN-skruvar? Eller kanske rostfritt då?

Håller med. Riktiga skruvar har nyckelgrepp med jämna mått, det vill säga 6, 8, 10, 12 mm och så vidare. Och jag ser inte riktigt vitsen med att beställa för samma pris från någon i USA istället för Europa...:va

Pro Bolt levererar till Norrbotten inom fyrtioåtta timmar och har blivit vad Poggipolini en gång var - bra kvalitet med riktigt fina kallformade rullgängor, stort sortiment, hyfsade priser och snabba leveranser.

Titan har annorlunda (högre) friktionsegenskaper än stål. Gängan såväl som skallens undersida bör därför smörjas med ett litiumbaserat fett. Inte varje gång, men i alla fall vid första monteringen och ifall du gjort en seriös tvätt där det ursprungliga fettet tvättats bort med cleaner.

Glöm rostfria skruvar. De har (i de allra flesta fall) sämre hållfasthet än både titan och originalskruvar. Detta är mest till för posörer som vill se ut som att de har titanskruvar...
 
Håller med. Riktiga skruvar har nyckelgrepp med jämna mått, det vill säga 6, 8, 10, 12 mm och så vidare. Och jag ser inte riktigt vitsen med att beställa för samma pris från någon i USA istället för Europa...:va

Pro Bolt levererar till Norrbotten inom fyrtioåtta timmar och har blivit vad Poggipolini en gång var - bra kvalitet med riktigt fina kallformade rullgängor, stort sortiment, hyfsade priser och snabba leveranser.

Titan har annorlunda (högre) friktionsegenskaper än stål. Gängan såväl som skallens undersida bör därför smörjas med ett litiumbaserat fett. Inte varje gång, men i alla fall vid första monteringen och ifall du gjort en seriös tvätt där det ursprungliga fettet tvättats bort med cleaner.

Glöm rostfria skruvar. De har (i de allra flesta fall) sämre hållfasthet än både titan och originalskruvar. Detta är mest till för posörer som vill se ut som att de har titanskruvar...

Tack för info!:tummenupp

Men…. det innebär ju att jag antingen bör köpa titanskruvar eller borra själv. Eller?
 
Norrlänningen är ju värmlänning nu bor ju typ 5 minuter från Åsen :)

Ok… då får vi ändra till 1200 kr bensin (70 mil tor) +4 dagar missad inkomst+2 flak fulöl (kostnaden för det hemkörda som ni från Lappträsk väl fortfarande kör med är försumbar juh) = 12948 kr
 
Men…. det innebär ju att jag antingen bör köpa titanskruvar eller borra själv. Eller?

Det är i alla fall vad jag rekommenderar.

Originalskruvarna är alltid av tillräcklig kvalitet och alltid "teoretiskt korrekt" utformade (utformningen av gängan såväl som skallen är en hel vetenskap, ett stort antal människor har till och med doktorerat inom detta ämne...). Samma sak med titanskruvar från seriösa tillverkare. Alltid kall-rullgängade och alltid med "teoretiskt korrekt" skalle för bästa lastfördelning inom skruven.

Om du har ekonomi för det och om ditt reglemente tillåter det - titanskruvar. Annars borrade originalskruvar.

Vid köp av titanskruvar på ebay, var vaksam. Undvik uppenbara kinakopior, de kan vara tillverkade av billigare och svagare kvalitet än den Grade 5 som de seriösa använder. Undvik också skuren gänga. Rullgänga är alltid starkare och de seriösa har bara rullgänga som dessutom kallformats efter att skruven härdats.
 
Det är i alla fall vad jag rekommenderar.

Originalskruvarna är alltid av tillräcklig kvalitet och alltid "teoretiskt korrekt" utformade (utformningen av gängan såväl som skallen är en hel vetenskap, ett stort antal människor har till och med doktorerat inom detta ämne...). Samma sak med titanskruvar från seriösa tillverkare. Alltid kall-rullgängade och alltid med "teoretiskt korrekt" skalle för bästa lastfördelning inom skruven.

Om du har ekonomi för det och om ditt reglemente tillåter det - titanskruvar. Annars borrade originalskruvar.

Vid köp av titanskruvar på ebay, var vaksam. Undvik uppenbara kinakopior, de kan vara tillverkade av billigare och svagare kvalitet än den Grade 5 som de seriösa använder. Undvik också skuren gänga. Rullgänga är alltid starkare och de seriösa har bara rullgänga som dessutom kallformats efter att skruven härdats.



All denna kunskap :tummenupp:Bugar
 
Mojja, jag e tjej och har borrat:tungan varje skruv själv har hål åt alla håll. :7peta Nu menar jag på hojen:hihi
 
Det är i alla fall vad jag rekommenderar.

Originalskruvarna är alltid av tillräcklig kvalitet och alltid "teoretiskt korrekt" utformade (utformningen av gängan såväl som skallen är en hel vetenskap, ett stort antal människor har till och med doktorerat inom detta ämne...). Samma sak med titanskruvar från seriösa tillverkare. Alltid kall-rullgängade och alltid med "teoretiskt korrekt" skalle för bästa lastfördelning inom skruven.

Om du har ekonomi för det och om ditt reglemente tillåter det - titanskruvar. Annars borrade originalskruvar.

Vid köp av titanskruvar på ebay, var vaksam. Undvik uppenbara kinakopior, de kan vara tillverkade av billigare och svagare kvalitet än den Grade 5 som de seriösa använder. Undvik också skuren gänga. Rullgänga är alltid starkare och de seriösa har bara rullgänga som dessutom kallformats efter att skruven härdats.

Det är när jag läser sånt här jag är glad att jag lämnade över en påse med mina skruv till en liten mek-verkstad en förmiddag och hämtade upp den borrad och klar för 300 spänn på eftermiddagen. :

Snabbt, enkelt och bekvämt.....och känns nu även "värt'et" :)
 
Verkar vara lagom stl du ska ha samma stl som det som ska sitta där, glöm inte att fetta in borren annars kommer den bara att gå av hela tiden och inga hål blir gjorda. Men ha extra borrar i reserv. lite tålamod så kommer det gå skitbra.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top