Förborrade bultar / Najjning av motorcykel.

Ja Magnus det är precis det jag är ute efter. Färdiga längder med sprintar i var sida, Bara rycka ut sprintarna när man ska skifta däck/fälgar och sedan i med sprintarna så är det färdig najjat och klart.

Oftast är det ju bultarna till oken som är det som najjas i tid och otid. Men lösningen går ju att applicera vidare på oljepåpfyllningslocket och även botten pluggen.


På cbr600 så behöver man inte plocka bort oken när man byter framhjul :)
 
Fast det går ungefär lika fort att plocka av oken som att strula med att baxa ut hjulet med oken på plats

Jo. Min hoj (GSXR1000 K5) är en gång i tiden endurancekittad med underdimensionsskivor (K1-K4 framfälg med 300mm skivor), med filade ok, samt framskärm som är monterad med klämring runt benet och kattstrypare så man kan bända ut oken.

Fast det är allt ett jädra trixande att få ut fälghelvetet i alla fall. Avsevärt mer komplicerad manöver än att lossa fyra skruv...:rolleyes: Kanske om man lade ner en halv dags träning så... har man väl ändå ingen nytta av det om man inte ska köra 8/24-timmars. :D
 
Men alltså... sprintar... Tillåter verkligen reglementet det om det står att "skruvar ska säkras med låstråd" ?
Annars vore ju en bättre lösning en fjäder med väl avvägd längd. Då hindras ju inte bara skruven från att lossa och gänga upp sig, den kan ju (rätt monterad) hålla skruven riktigt bra på plats. Ja, ni fattar skillnaden jag är ute efter även om jag utrycker mig klantigt.
 
Fast det går ungefär lika fort att plocka av oken som att strula med att baxa ut hjulet med oken på plats

För att inte nämna när man ska ha på skiten igen.

På min gamla Zx6rr från -03 går det bra när man ska ha av hjulet. Men när man ska ha på det.. :näsblod.

Åtta bromsbelägg som gör allt för att jävlas. Jag provade en gång. Numera åker oken av istället.
 
Men alltså... sprintar... Tillåter verkligen reglementet det om det står att "skruvar ska säkras med låstråd" ?
Annars vore ju en bättre lösning en fjäder med väl avvägd längd. Då hindras ju inte bara skruven från att lossa och gänga upp sig, den kan ju (rätt monterad) hålla skruven riktigt bra på plats. Ja, ni fattar skillnaden jag är ute efter även om jag utrycker mig klantigt.

Jag använde fjädrar i flera år (funkade finfint, tappade inte ett endaste ok!), men efter en vistelse utomlands (där de inte tillät fjädrar) försvann de och sedan blev det låspinnar hopsatta med hemklabbad låstråd. Vill ha SNYYYYYYYGGA pinnar-tråd!
 
Last edited:
Nej, tänker mer sådana här, 2 stycken små med en SNYGG tunn tråd/wire emellan!
View attachment 395451

Sånna r-clips har vi original för att bl.a hålla fast tanken på våra Moto3:or. På EM så måste vi najja/sätta buntband i ändan för att säkra sprinten. Annars går dom inte igenom besiktningen. Samma när vi kör på IoM har vi sånna sprintar på hjulaxlarna för att låsa så att muttern inte kan lossna och där måste vi också najja/sätta buntband i ändan för att gå igenom. Ingen av dom ställena godkänner dock r-sprint på bultarna för bromsoken även om man najjar ändan.
 
För att inte nämna när man ska ha på skiten igen.

På min gamla Zx6rr från -03 går det bra när man ska ha av hjulet. Men när man ska ha på det.. :näsblod.

Åtta bromsbelägg som gör allt för att jävlas. Jag provade en gång. Numera åker oken av istället.

Litet tips om man har problem med beläggen, gör två kilar som man kan skjuta in bakifrån i oken som är något större en skivorna som sedan håller beläggen på plats. När du sen trycker in skivorna i oken så ramlar kilarna ut. Du gör ett byte grymt mkt snabbare så än att ta av oken :fakta
 
Läste i tråden. Följde länk till Pro-bolt. Ibland funkar inte automatöversättning...

Skärmavbild 2015-02-01 kl. 20.04.32.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top