Förbjudet att blunda på jobbet??

Det verkar vara en vanlig föreställning bland chefer, att bara för att de kan så ska alla andra kunna och vara lika duktiga. Jag hoppas du inte är en chef som står med piskan över de som är "sämre", utan är den chefen som hjälper dem och ger dem bra förutsättningar att bli lika "duktiga" som du själv är. :)

Nu har jag inga anställda för tillfället men i ett litet företag så kräver jag att de ska vara jävligt duktiga och färdigutbildade, det betalar jag för. Vore skillnad om man tog in en lärling, då skulle han få betalt därefter.
På en större firma med en större ansamling så är det kanske så att chefen skiljer sig från mängden mot sina anställda och är där för att vara just chef och kanske inte kan ett dugg om det som de anställda sysslar med, är du med?
Jag talar bara av egen erfarenhet med få anställda i ett litet företag, det skiljer sig ju otroligt mycket bara mellan olika branscher men även mellan olika antal anställda.
Jag är nog mer "kollegan" än chefen skulle jag tro, men som sagt så tvingar jag mina kollegor att jobba hårt och bra också :D

Edit/ Min styvfar är chef på ett stort företag och han drar sig inte för att få skit under naglarna och hoppar in om någon är sjuk och gör smutsjobb etc, och han är väldigt populär på jobbet. En enda har jag hört klaga, det var när han inte fick ett bra omdöme i sitt CV när han sade upp sig för ett annat jobb. Konstigt när han handlade motorsåg och bil på arbetstid och blev påkommen :D
Ett exempel på att det går att vara "kompis-chef" också eller vad man ska säga.

Nu har jag inga anställda för tillfället men i ett litet företag så kräver jag att de ska vara jävligt duktiga och färdigutbildade, det betalar jag för. Vore skillnad om man tog in en lärling, då skulle han få betalt därefter.
På en större firma med en större ansamling så är det kanske så att chefen skiljer sig från mängden mot sina anställda och är där för att vara just chef och kanske inte kan ett dugg om det som de anställda sysslar med, är du med?
Jag talar bara av egen erfarenhet med få anställda i ett litet företag, det skiljer sig ju otroligt mycket bara mellan olika branscher men även mellan olika antal anställda.
Jag är nog mer "kollegan" än chefen skulle jag tro, men som sagt så tvingar jag mina kollegor att jobba hårt och bra också :D

Edit/ Min styvfar är chef på ett stort företag och han drar sig inte för att få skit under naglarna och hoppar in om någon är sjuk och gör smutsjobb etc, och han är väldigt populär på jobbet. En enda har jag hört klaga, det var när han inte fick ett bra omdöme i sitt CV när han sade upp sig för ett annat jobb. Konstigt när han handlade motorsåg och bil på arbetstid och blev påkommen :D
Ett exempel på att det går att vara "kompis-chef" också eller vad man ska säga.

Det finns många sätt att leda människor på. Vissa lyckas riktigt bra och får den respekt de förtjänar. Många andra gör det inte. Din styvfar verkar vara en av dem som lyckats.

Och betalt efter prestation är ju inget konstigt. Så för återkoppla till trådskaparens dilemma, så är det ju självklart han vill vila ögonen emellanåt, så han presterar bättre och får mer i lönekuvertet. :tummenupp

För övrigt borde man få betalt för varje minut man tänker på arbetet, vare sig man är på sin arbetsplats eller ej. :D Så om din far handlade motorsåg men samtidigt funderade på hur han skulle lägga upp morgondagens möte, så jobbade han i mina ögon. :tummenupp

Du skulle älska mig som anställd. Jag är alltid 10-20 minuter för tidig för att ta morgonkaffen. Är på min station på klockslaget. Håller mina raster, oftast blir det kortare när jag hunnit läsa klart tidningen. Sedan att det blir någon kortare pratstund med en kollega måste man få ha för att få en bra stämning. Sjuk är jag sällan.

Grattis!
Det låter som du har jobbat på bra arbetsplatser.

Men skulle du hamna på en dålig arbetsplats med omotiverande chefer och arbetsprocesser som du tycker är omständiga och utan utmaning.
Så skulle nog även du tröttna på jobbet.

Fortsätt att jobba på bra ställen och håll hakan högt. :tummenupp

Som chef är jag stenhård, har man betalt så jobbar man, punkt. Även med kollegor är jag stenhård, jag skäms ju om min kollega slappar eller beter sig som en anställd trots att vi är på samma nivå då det drar ner mig i skiten och även jag blir den "lata snickaren" eller dylikt.
Men 5 minuter per timme är ju inget att bråka om, inte heller lite småsnack med kollegor eller dylikt. Men kommer man sent till jobbet varje dag så gör man det bara några gånger innan man är rökt, anser jag åtminsone. Om man inte har flex, men då ska det visa på plus varje månad :gnissla

Vet inte om du skriver det för att skapa debatt.
Men jag får kalla kårar i ryggen och tackar gud för att jag inte är anställd och har en chef som dig.

Om dina anställda slappar på jobbet, så är det för att du driver en tråkig och omotiverande arbetsplats.

Din viktigaste uppgift som chef är att se till så att dom anställda är motiverade och inspirerade att utföra sina arbetsuppgifter. Att dom trivs och mår bra och kan levererar varje dag under lång tid.

Inte att leverera max under ett år eller två för att sen tröttna och dra vidare.
Och då är morot mycket bättre än piska.

Last edited:
Jag brukar lägga mig under skrivbordet och sova med en penna i handen och foten mot dörren. När någon öppnar så väcks jag av att dörren slår i foten och jag kan säga att jag letade efter pennan. Klockrent. :)

penna!???

det är snart 2010, jag har hört talas om redskapet penna inom modern nordisk mytologi, men har för mig att det utrotades när internetet kom för 15-talet år sedan...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg