Det verkar vara en vanlig föreställning bland chefer, att bara för att de kan så ska alla andra kunna och vara lika duktiga. Jag hoppas du inte är en chef som står med piskan över de som är "sämre", utan är den chefen som hjälper dem och ger dem bra förutsättningar att bli lika "duktiga" som du själv är.![]()
Nu har jag inga anställda för tillfället men i ett litet företag så kräver jag att de ska vara jävligt duktiga och färdigutbildade, det betalar jag för. Vore skillnad om man tog in en lärling, då skulle han få betalt därefter.
På en större firma med en större ansamling så är det kanske så att chefen skiljer sig från mängden mot sina anställda och är där för att vara just chef och kanske inte kan ett dugg om det som de anställda sysslar med, är du med?
Jag talar bara av egen erfarenhet med få anställda i ett litet företag, det skiljer sig ju otroligt mycket bara mellan olika branscher men även mellan olika antal anställda.
Jag är nog mer "kollegan" än chefen skulle jag tro, men som sagt så tvingar jag mina kollegor att jobba hårt och bra också
Edit/ Min styvfar är chef på ett stort företag och han drar sig inte för att få skit under naglarna och hoppar in om någon är sjuk och gör smutsjobb etc, och han är väldigt populär på jobbet. En enda har jag hört klaga, det var när han inte fick ett bra omdöme i sitt CV när han sade upp sig för ett annat jobb. Konstigt när han handlade motorsåg och bil på arbetstid och blev påkommen
Ett exempel på att det går att vara "kompis-chef" också eller vad man ska säga.