Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Jag är å andra sidan statsanställd så det är ingen som förväntar sig att jag ska jobba..

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag är å andra sidan statsanställd så det är ingen som förväntar sig att jag ska jobba..

hela dagarna och värdesätter fikarasterna/lunch om det är tyst...nåväl nu jobbar jag inom vården så det är ju ganska kört
men jag värdesätter tystnaden oerhört mycket. 
Enligt Metallfackets avtal har du rätt till fem minuter paus i timmen på din arbetsplats. Det innebär att fem minuter varje timme får du släppa jobbet och vila dig lite - dock har du inte rätt att gå till pausrutan och sätta dig utan det är på din egen plats alltså. Detta är utöver de raster som företaget satt upp (frukost, lunch osv). Nu är det två år sen jag slutade som metallare så det kan ju ha ändrats sen dess men jag tror inte det.
Sen finns det ju dom som är vakna halva nätterna och därför inte kan vara pigga och koncentrera sig på jobbet... Har själv vart så en period i yngre dar. Kunde fan stå upp och nicka till, stup i ett...
Hur många här kan ärligt säga att dom sover 7-8 timmar varje natt, regelbundet, som rekomenderas?
Nu som chef så blir synen lite annorlunda.
Personal som kommer in på kontoret 20 minuter sent, snackar med kollegor 20 minuter, fixar med datorn som ska startas upp och sen går på toaletten 30 minuter och skiter. Vips så är 1tim 10min borta.
Sen är dom 10 - 20 minuter sena från lunchen. Sjuka 1 - 2 dagar i månaden och avslutar veckan med att gå tidigt för att mormor har dött eller flickvännen har gjort slut. En normal anställd sjukskriver sig, kommer sent, myglar bort ca 1-1½ månads arbestid per år.

Du skulle älska mig som anställd. Jag är alltid 10-20 minuter för tidig för att ta morgonkaffen. Är på min station på klockslaget. Håller mina raster, oftast blir det kortare när jag hunnit läsa klart tidningen. Sedan att det blir någon kortare pratstund med en kollega måste man få ha för att få en bra stämning. Sjuk är jag sällan.

Sen finns det ju dom som är vakna halva nätterna och därför inte kan vara pigga och koncentrera sig på jobbet... Har själv vart så en period i yngre dar. Kunde fan stå upp och nicka till, stup i ett...
Hur många här kan ärligt säga att dom sover 7-8 timmar varje natt, regelbundet, som rekomenderas?
Nu som chef så blir synen lite annorlunda.
Personal som kommer in på kontoret 20 minuter sent, snackar med kollegor 20 minuter, fixar med datorn som ska startas upp och sen går på toaletten 30 minuter och skiter. Vips så är 1tim 10min borta.
Sen är dom 10 - 20 minuter sena från lunchen. Sjuka 1 - 2 dagar i månaden och avslutar veckan med att gå tidigt för att mormor har dött eller flickvännen har gjort slut. En normal anställd sjukskriver sig, kommer sent, myglar bort ca 1-1½ månads arbestid per år.
Dock säger jag inte att det är den anställdes fel. Det är arbetsplatsens fel som inte erbjuder en utmanande och spännande arbetsmiljö, där den anställde känner sig motiverad och engagerad till att göra sitt bästa.

Som chef är jag stenhård, har man betalt så jobbar man, punkt. Även med kollegor är jag stenhård, jag skäms ju om min kollega slappar eller beter sig som en anställd trots att vi är på samma nivå då det drar ner mig i skiten och även jag blir den "lata snickaren" eller dylikt.
Men 5 minuter per timme är ju inget att bråka om, inte heller lite småsnack med kollegor eller dylikt. Men kommer man sent till jobbet varje dag så gör man det bara några gånger innan man är rökt, anser jag åtminsone. Om man inte har flex, men då ska det visa på plus varje månad![]()
JeppSöker du jobb eller![]()
Så ifall killen/tjejen som kommer för sent varenda dag snickrar ihop ett hus innan dagen är slut, när de andra bara snickrar ett halvt om dagen, men alltid är "duktiga" och kommer fem minuter innan fastställd arbetstids början, så ger du den som kommer för sent sparken?![]()
Men då får han jobba 5 minuter extra på eftermiddagen Så ifall killen/tjejen som kommer för sent varenda dag snickrar ihop ett hus innan dagen är slut, när de andra bara snickrar ett halvt om dagen, men alltid är "duktiga" och kommer fem minuter innan fastställd arbetstids början, så ger du den som kommer för sent sparken?![]()
Nej, men om man missköter sina tider så tror jag inte att man sköter sig så bra för övrigt faktiskt, det har inte jag varit med om. Men om det är som du säger så skulle jag kunna göra ett undantagMen då får han jobba 5 minuter extra på eftermiddagen
![]()
Klart man ska få vila, är bara chefer från juraperioden som inte fattat. Jag har en fotölj på kontoret som jag brukar snarka i ibland när det behövs. Jag är å andra sidan statsanställd så det är ingen som förväntar sig att jag ska jobba..
Då tror du nog faktiskt fel.Jag kommer sällan i tid, men levererar alltid ett bra resultat och när månaden är slut har jag arbetat de timmar som ska arbetas.
Kommer man en timme senare, så får man självklart arbeta en timme längre.
Sedan finns det ju självklart arbeten där folk är beroende av varandra, till exempel vid en stor tryckerimaskin, där det är av största vikt att folk kommer på utsatt tid.
Jo, förutsättningen är ju att man jobbar de timmar man ska jobba om man ska ramla in framåt 9-tiden fast man har kontorstid från 8. Det var mer det jag syftade på, komma sent och gå tidigt. Helt ok om du har uppsatta mål att klara av, det har man inte inom byggsektorn på det viset utan där jobbar man tills det är avklarat. Jag har jobbat på kontor också och haft lite slappa tider, inget för mig direkt faktiskt.
Men för att klargöra litegrann; Ungdomar som är slappa, står med händerna i fickorna och är allmänt sega är inga man vill ha som anställda, oavsett punktlighet eller ej. Gamla gubbar som är envisa och vägrar testa nya grejjer för att effektivisera går också bort.
En bra arbetare dyker upp på uppsatt tid, jobbar hårt och tar egna beslut/springer inte och frågar chefen hela tiden etc. Och gör allt med bra slutresultat.
Vad jag har för måttstock? Mig själv såklart, jag är perfektionist och det vore väl själva fan om jag krävde mindre av andra?
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |