Förbjudet att blunda på jobbet??

Enligt Metallfackets avtal har du rätt till fem minuter paus i timmen på din arbetsplats. Det innebär att fem minuter varje timme får du släppa jobbet och vila dig lite - dock har du inte rätt att gå till pausrutan och sätta dig utan det är på din egen plats alltså. Detta är utöver de raster som företaget satt upp (frukost, lunch osv). Nu är det två år sen jag slutade som metallare så det kan ju ha ändrats sen dess men jag tror inte det.

Jag sitter :musik hela dagarna och värdesätter fikarasterna/lunch om det är tyst...nåväl nu jobbar jag inom vården så det är ju ganska kört:död men jag värdesätter tystnaden oerhört mycket.

Sluta ögonen och ta ett djupt andetag får mig att bli fokuserad när jag går tillbaka och börjar jobba igen.

Micropauser är underskattat. Jag kommer att fortsätta med det, det gör mig i slutändan effektivare/skärpt på arbetet och jag är även rädd om mina ögon som inte mår bra av att stirra på en skärm för länge, huvudvärk minimeras också.

Last edited:
Det var inte ovanligt från mig att jag slöt mina ögon på rasterna, även om jag inte somnade hamnade man i dvala och byggde upp ny energi. Funkat bra för mig. Dock har det vart på de längre rasterna.
Sedan så hatar jag de som hela tiden ska prata och vara så jävla sociala när man är fri från arbete. Men låt mig bara vara så jag kan läsa tidningen ifred och vila hjärnan lite!

Vill bara poängtera att detta har lite med jobbets karraktär att göra också.
Står tydligt undantag för ex löpande band.

Men som jag förstår så borde inte detta ha med saken att göra i detta fallet.
En del chefer har 0% till övers för 5 minuters pauserna...

Toaletten, rökpaus eller hämta kaffe kan man ju alltid påstå för att sätta sig en stund i fred vid behov. Det tycks som dessa anledningar är socialt accepterat av de flesta både på gott och ont. :krama

Enligt Metallfackets avtal har du rätt till fem minuter paus i timmen på din arbetsplats. Det innebär att fem minuter varje timme får du släppa jobbet och vila dig lite - dock har du inte rätt att gå till pausrutan och sätta dig utan det är på din egen plats alltså. Detta är utöver de raster som företaget satt upp (frukost, lunch osv). Nu är det två år sen jag slutade som metallare så det kan ju ha ändrats sen dess men jag tror inte det.

Sen finns det ju dom som är vakna halva nätterna och därför inte kan vara pigga och koncentrera sig på jobbet... Har själv vart så en period i yngre dar. Kunde fan stå upp och nicka till, stup i ett...

Hur många här kan ärligt säga att dom sover 7-8 timmar varje natt, regelbundet, som rekomenderas?

Last edited:
Sen finns det ju dom som är vakna halva nätterna och därför inte kan vara pigga och koncentrera sig på jobbet... Har själv vart så en period i yngre dar. Kunde fan stå upp och nicka till, stup i ett...

Hur många här kan ärligt säga att dom sover 7-8 timmar varje natt, regelbundet, som rekomenderas?

Helt ärligt kan jag säga att jag har mina sovrutiner. Lägger mig mellan 22 och 24, vaknar alltid upp kl 06. Det räcker för mig. :tummenupp

När jag var anställd var jag skitsur på chefen för att han inte förstod mitt behov av att ta pauser då och då. Och att jag behövde skita minst en till två gånger om dagen.
Jag tyckte att han var helt slut i skallen som inte fattade vilket jobbigt jobb jag hade och att mina pauser var superviktiga.

Nu som chef så blir synen lite annorlunda.
Personal som kommer in på kontoret 20 minuter sent, snackar med kollegor 20 minuter, fixar med datorn som ska startas upp och sen går på toaletten 30 minuter och skiter. Vips så är 1tim 10min borta.
Sen är dom 10 - 20 minuter sena från lunchen. Sjuka 1 - 2 dagar i månaden och avslutar veckan med att gå tidigt för att mormor har dött eller flickvännen har gjort slut. En normal anställd sjukskriver sig, kommer sent, myglar bort ca 1-1½ månads arbestid per år.

Dock säger jag inte att det är den anställdes fel. Det är arbetsplatsens fel som inte erbjuder en utmanande och spännande arbetsmiljö, där den anställde känner sig motiverad och engagerad till att göra sitt bästa.

Lösningen på det är inte att ha mellanchefer som går runt och sparkar på personalen som avänder sin 5minuterspaus till att sova. Lösningen är att se över hur hela verksamheten fungerar.

Det är företaget som ska måna om sina anställda och se till att dom trivs.
Det är företaget som ska vara glada att personalen kommer på morgonen och viger sin tid till att arbeta åt företaget.
Det är inte den anställde som skall vara glad att han/hon har ett jobb att gå till.
Som anställd ska man hjälpa sin chef att anpassa verksamheten så att den blir rolig, motiverande och utmanande så man inte behöver sova.

Jag har svårt att tro att TS måste stanna varje timme och sova 5 minuter om han är ute och kör gärnet med motorcykeln med polarna. Något som garanterat kräver koncentration.

Personal som kommer in på kontoret 20 minuter sent, snackar med kollegor 20 minuter, fixar med datorn som ska startas upp och sen går på toaletten 30 minuter och skiter. Vips så är 1tim 10min borta.
Sen är dom 10 - 20 minuter sena från lunchen. Sjuka 1 - 2 dagar i månaden och avslutar veckan med att gå tidigt för att mormor har dött eller flickvännen har gjort slut. En normal anställd sjukskriver sig, kommer sent, myglar bort ca 1-1½ månads arbestid per år.

Du skulle älska mig som anställd. Jag är alltid 10-20 minuter för tidig för att ta morgonkaffen. Är på min station på klockslaget. Håller mina raster, oftast blir det kortare när jag hunnit läsa klart tidningen. Sedan att det blir någon kortare pratstund med en kollega måste man få ha för att få en bra stämning. Sjuk är jag sällan.

Micropauser är underskattat.

Sedan i det arbete jag har, där är det omöjligt att sitta och arbeta aktivt en hel dag. Man måste rensa hjärnan med lite annat emellanåt. Jag gör vad jag ska och brukar göra saker och ting färdigt fortare än beräknad tid, trots att jag slösurfar på SH och Aftonbladet emellanåt.

Man, eller jag åtminstone, behöver känna mig fri utan att någon står över axeln på mig, för att klura ut smarta lösningar.

Eftersom det i mångt och mycket är ett kreativt yrke fungerar det inte att alltid krysta fram lösningar på beställning.

En italienare jag känner har eget företag och eftersom han själv varit programmerare innan han blev chef vet han precis hur det är. För honom är det viktigast att de anställda kommer med långsiktiga och bra lösningar och han bryr sig inte om hur de når fram till resultatet. Så om någon vill gå ut och ta en promenad, sätta sig på en kafeteria en eller två timmar under arbetsdagen för att rensa hjärnan och fundera, så går det alltså utmärkt. Har även hänt ett par gånger att anställda som suttit och snöat in på ett problem drog till stranden en halvdag, med lön, och kom tillbaka dagen efter med ett lösningsförslag som gav produkten en skjuts framåt. Han ser till resultatet och bryr sig inte ett skvatt hur var och en når dit. Om det beror på hans inställning till hur arbetet ska utföras, eller något annat, det vet jag inte, men han har framgångsrikt lanserat sin produkt som används av företag runt om i världen.

Men i det gamla sättet att se på det är det viktigare att sitta framför skrivbordet på jobbet än att verkligen göra något. Det är tiden framför datorn man får lön för. Att jag ibland tagit med mig problem hem i huvudet, som jag funderat lite på över en helg, för att ha en lösning på måndagen, den tiden får jag inte betalt för.

Jag tror en bra chef bör ha ett hum om hur det är att jobba med det som görs på golvet. Han/hon bör även förstå att alla inte är exakt som alla andra. En parentes blir därmed att många chefer trots allt är moderater och hyllar individualism, men på jobbet ska alla vara stöpta i exakt samma form och fungera som små robotar. Och ingen kan arbeta effektivt åtta timmar om dagen. De chefer som säger att de skulle arbeta 60-80 timmar i veckan effektiv arbetstid ljuger.

En annan sak som stör mig något oerhört är alla människor som inte kan sköta sitt och skita i andra, utan hela tiden måste komma med pikar ifall man kommer lite för sent på morgonen, eller pikar för andra saker. Gnälliga människor finns det alltför många av. Visst, vissa arbeten måste man vara på plats en viss tid, men långt ifrån alla. Så huvudsaken man jobbar sina timmar och når sina resultat, sedan spelar det mindre roll när de jobbas.

På vissa arbetsplatser vill man bara gå och dö. Din verkar vara en sådan, när det gnälls för att du vilar ögonen ett par minuter. Gör du vad du ska och gör det bra, så borde det vara resultatet som räknas.

Du har en dålig och gnällig chef som borde välja ett annat yrke, typ städare eller något.

Så... Fortsätt du blunda ifall du känner du gör ett bättre arbete. Tycker jag. :fakta

Du skulle älska mig som anställd. Jag är alltid 10-20 minuter för tidig för att ta morgonkaffen. Är på min station på klockslaget. Håller mina raster, oftast blir det kortare när jag hunnit läsa klart tidningen. Sedan att det blir någon kortare pratstund med en kollega måste man få ha för att få en bra stämning. Sjuk är jag sällan.

Söker du jobb eller :tungan

Det där tycker jag att de ska ta och ändra på, alla är ju olika och behöver olika mycket sömn. Jag fungerar bäst vid 6 timmars sömn medan tjejen kräver 8 timmar sammanhängande sömn.
Nu har jag haft problem med kroppen på flertal ställen den senaste tiden och blir sömnig av tabletter och jobb och sover ibland 8 timmar istället men då är jag seg hela dagen istället.

Dock säger jag inte att det är den anställdes fel. Det är arbetsplatsens fel som inte erbjuder en utmanande och spännande arbetsmiljö, där den anställde känner sig motiverad och engagerad till att göra sitt bästa.

Som chef är jag stenhård, har man betalt så jobbar man, punkt. Även med kollegor är jag stenhård, jag skäms ju om min kollega slappar eller beter sig som en anställd trots att vi är på samma nivå då det drar ner mig i skiten och även jag blir den "lata snickaren" eller dylikt.
Men 5 minuter per timme är ju inget att bråka om, inte heller lite småsnack med kollegor eller dylikt. Men kommer man sent till jobbet varje dag så gör man det bara några gånger innan man är rökt, anser jag åtminsone. Om man inte har flex, men då ska det visa på plus varje månad :gnissla

Last edited:
Som chef är jag stenhård, har man betalt så jobbar man, punkt. Även med kollegor är jag stenhård, jag skäms ju om min kollega slappar eller beter sig som en anställd trots att vi är på samma nivå då det drar ner mig i skiten och även jag blir den "lata snickaren" eller dylikt.
Men 5 minuter per timme är ju inget att bråka om, inte heller lite småsnack med kollegor eller dylikt. Men kommer man sent till jobbet varje dag så gör man det bara några gånger innan man är rökt, anser jag åtminsone. Om man inte har flex, men då ska det visa på plus varje månad :gnissla

Så ifall killen/tjejen som kommer för sent varenda dag snickrar ihop ett hus innan dagen är slut, när de andra bara snickrar ett halvt om dagen, men alltid är "duktiga" och kommer fem minuter innan fastställd arbetstids början, så ger du den som kommer för sent sparken? :confused:

Så ifall killen/tjejen som kommer för sent varenda dag snickrar ihop ett hus innan dagen är slut, när de andra bara snickrar ett halvt om dagen, men alltid är "duktiga" och kommer fem minuter innan fastställd arbetstids början, så ger du den som kommer för sent sparken? :confused:

Nej, men om man missköter sina tider så tror jag inte att man sköter sig så bra för övrigt faktiskt, det har inte jag varit med om. Men om det är som du säger så skulle jag kunna göra ett undantag :tungan Men då får han jobba 5 minuter extra på eftermiddagen :mad:

En vanlig syn på arbetstider... Så var det på förra jobbet. Universitet där det är normalt med onormala arbetstider och för en annan som är uppväxt med att komma sent, gå tidigt, vara ledig lite nu och då för att ha ett liv utanför jobbet - men som sedan kan jobba helger och nätter när så krävs och dessutom presterar mångdubbelt mer kvalificerat arbete under dagen än kollegorna - så var det inget konstigt. Däremot glunkades det från vissa kollegor som hade andra typer av uppgifter och som behövde gå jour och passa tider. När det sedan tog stopp med att kunna distansarbeta någon dag i veckan (avundsjuka och chefer som inte hade kulor nog att ta ställning), sade jag upp mig.

Nej, men om man missköter sina tider så tror jag inte att man sköter sig så bra för övrigt faktiskt, det har inte jag varit med om. Men om det är som du säger så skulle jag kunna göra ett undantag :tungan Men då får han jobba 5 minuter extra på eftermiddagen :mad:

Då tror du nog faktiskt fel. :) Jag kommer sällan i tid, men levererar alltid ett bra resultat och när månaden är slut har jag arbetat de timmar som ska arbetas.

Kommer man en timme senare, så får man självklart arbeta en timme längre. :tummenupp

Sedan finns det ju självklart arbeten där folk är beroende av varandra, till exempel vid en stor tryckerimaskin, där det är av största vikt att folk kommer på utsatt tid.

Klart man ska få vila, är bara chefer från juraperioden som inte fattat. Jag har en fotölj på kontoret som jag brukar snarka i ibland när det behövs. Jag är å andra sidan statsanställd så det är ingen som förväntar sig att jag ska jobba..

Mjo, det är ju sant. Tanken att man på arbetstid ska utföra arbete är lite förlegad.

Att man däremot på avtalad rast sluter ögonen/sover/slösurfar/whatever och gör det utan att det negativt påverkar arbetet ser inte jag som något problem. Sedan bör man kanske göra det på ett sånt sett att folk runt omkring (kunder, högre chefer etc) får uppfattningar, men det är något jag antar att alla människor med vett förstår.

Då tror du nog faktiskt fel. :) Jag kommer sällan i tid, men levererar alltid ett bra resultat och när månaden är slut har jag arbetat de timmar som ska arbetas.

Kommer man en timme senare, så får man självklart arbeta en timme längre. :tummenupp

Sedan finns det ju självklart arbeten där folk är beroende av varandra, till exempel vid en stor tryckerimaskin, där det är av största vikt att folk kommer på utsatt tid.

Jo, förutsättningen är ju att man jobbar de timmar man ska jobba om man ska ramla in framåt 9-tiden fast man har kontorstid från 8. Det var mer det jag syftade på, komma sent och gå tidigt. Helt ok om du har uppsatta mål att klara av, det har man inte inom byggsektorn på det viset utan där jobbar man tills det är avklarat. Jag har jobbat på kontor också och haft lite slappa tider, inget för mig direkt faktiskt.
Men för att klargöra litegrann; Ungdomar som är slappa, står med händerna i fickorna och är allmänt sega är inga man vill ha som anställda, oavsett punktlighet eller ej. Gamla gubbar som är envisa och vägrar testa nya grejjer för att effektivisera går också bort.
En bra arbetare dyker upp på uppsatt tid, jobbar hårt och tar egna beslut/springer inte och frågar chefen hela tiden etc. Och gör allt med bra slutresultat.
Vad jag har för måttstock? Mig själv såklart, jag är perfektionist och det vore väl själva fan om jag krävde mindre av andra?

Men fortfarande; Om jag vore TS chef så skulle jag låta honom ta 5 minuter att vila ögonen då det uppenbarligen behövs för att han ska kunna fortsätta arbetet på ett bra sätt.

Jo, förutsättningen är ju att man jobbar de timmar man ska jobba om man ska ramla in framåt 9-tiden fast man har kontorstid från 8. Det var mer det jag syftade på, komma sent och gå tidigt. Helt ok om du har uppsatta mål att klara av, det har man inte inom byggsektorn på det viset utan där jobbar man tills det är avklarat. Jag har jobbat på kontor också och haft lite slappa tider, inget för mig direkt faktiskt.
Men för att klargöra litegrann; Ungdomar som är slappa, står med händerna i fickorna och är allmänt sega är inga man vill ha som anställda, oavsett punktlighet eller ej. Gamla gubbar som är envisa och vägrar testa nya grejjer för att effektivisera går också bort.
En bra arbetare dyker upp på uppsatt tid, jobbar hårt och tar egna beslut/springer inte och frågar chefen hela tiden etc. Och gör allt med bra slutresultat.
Vad jag har för måttstock? Mig själv såklart, jag är perfektionist och det vore väl själva fan om jag krävde mindre av andra?

Det verkar vara en vanlig föreställning bland chefer, att bara för att de kan så ska alla andra kunna och vara lika duktiga. Lite lustigt med tanke på att de flesta chefer är ganska medelmåttiga när det kommer till kritan. :)

Jag hoppas du inte är en chef som står med piskan över de som är "sämre", utan är den chefen som hjälper dem och ger dem bra förutsättningar att bli lika "duktiga" som du själv är. :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg