förbjuda chipspåsar

Werzion skrev:
EGET ANSVAR! svårare än så är det inte.

NEJ allt är samhällets fel....eller skolan...eller Profeten Muhammed!!! :va

:tomten

Äh...!!

Edit: Nu måste jag oxå få säga att många överviktiga...jag säger inte alla men många, har dålig karaktär...!!! Så ÄR det.!!! :mattias

Last edited:
korvgubbe skrev:
Problemet är ju att den inte bara är uppenbara saker som läsk och chips som man blir fet av. Den absoluta merparten av alla livsmedel som säljs är ju för energirika och för fiberfattiga.

Det sug efter sött och fett som vi fick för tusentals år sedan som gjorde att vi prioriterade dessa högenergirika livsmedel när dessa var en bristvara är nu vår största fiende eftersom huvuddelen av alla livsmedel är skapade för att just tilltala denna instinkt..

Instinkter har en förmåga att övermanna det sunda förnuftet.. En törstande person skulle lätt börja dricka havsvatten trots att detta är det sämsta han kan göra.

En överviktig person kommer fortfarande instinktivt favorisera fett och socker då våra kroppar är skapade för att göra så även om vi läst i aftonbladets söndagsbilaga att vi borde äta nyttigare..

hoppas de framgick att det var ett litet flamebait osm jag placerade ut lite strategiskt :)

men då är väl de bästa egentligen att göra lagomportioner, eller försöka få folk som har problem med ätandet å minska intaget.

jag tycker att de borde tillsättas en kommision eller en statlig utredning som kan sitta å fika i 3 år å låta nåra underhuggare bolla frågan fram och tillbaka, så att de om 3 år kommer med en slutsats, och sedan tillsätter en ny utredning om hur det de kom fram till skall genomföras på bästa sätt

heimdal skrev:
men då är väl de bästa egentligen att göra lagomportioner,

Problemet är ju att det som är en "lagomportion" är alldeless för energirik.

När våra instinkter för mat och smak bildades kunde vi äta oss proppmätta flera gånger om dagen utan att få i oss för mycket energi.

Idag är maten istället så energirik och särskillt det vi dricker att tre mnåltider där vi knappt blir halvmätta kan innehålla mer änergi än vi gör av med.

Läsk är ju ett typexempel.. Själv drack jag väldigt mycket cola tidigare. Ca 1.5 liter om dagen.. Vet många fler som fortfarande gör detta..

Jag åt då frukost lunch och middag.. Hyffsat "bra" mat. Många tänker då inte på att läsken under en vecka motsvarar 4 Big Mac& CO...

Jag åt alltså Frukost, lunch, middag men fick dessutom i mig motsvarande 4 Big M & CO varje vecka...

heimdal skrev:
... som kan sitta å fika i 3 år å låta nåra underhuggare bolla frågan fram och tillbaka..

varför inte komma med ett enda förslag själv istället för att enbart fördömma de förslag som läggs fram?! Vad föreslår du?

Är det bara för att folk är dumma i huvudet som godiskonsumtionen ökat med 250%, läskonsumtionen ökat med 400% samtidigt som andelen överviktiga 18åringar tredubblats och de överviktiga 10åringarna fördubblats...

Eller kan det faktiskt vara så att det finns ett samband mellan tillgängliga livsmedel och övervikt?!

korvgubbe skrev:
Är det bara för att folk är dumma i huvudet som godiskonsumtionen ökat med 250%, läskonsumtionen ökat med 400% samtidigt som andelen överviktiga 18åringar tredubblats och de överviktiga 10åringarna fördubblats...

Eller kan det faktiskt vara så att det finns ett samband mellan tillgängliga livsmedel och övervikt?!
problemet är att alla sitter vid sina datorer för de vill bli leet-cs-haxxorz. samtidigt som de klunkar i sig jolt "för det gör ju proffsen".

korvgubbe skrev:
Problemet är ju att det som är en "lagomportion" är alldeless för energirik.

När våra instinkter för mat och smak bildades kunde vi äta oss proppmätta flera gånger om dagen utan att få i oss för mycket energi.

Idag är maten istället så energirik och särskillt det vi dricker att tre mnåltider där vi knappt blir halvmätta kan innehålla mer änergi än vi gör av med.

Läsk är ju ett typexempel.. Själv drack jag väldigt mycket cola tidigare. Ca 1.5 liter om dagen.. Vet många fler som fortfarande gör detta..

Jag åt då frukost lunch och middag.. Hyffsat "bra" mat. Många tänker då inte på att läsken under en vecka motsvarar 4 Big Mac& CO...

Jag åt alltså Frukost, lunch, middag men fick dessutom i mig motsvarande 4 Big M & CO varje vecka...

varför inte komma med ett enda förslag själv istället för att enbart fördömma de förslag som läggs fram?! Vad föreslår du?

så en "lösning" kan vara att minska energiinnehållet i maten. fast då kommer väl smaken å bli annorlunda sämre, men det e ju ren spekulation från min sida

tror jag ska börja använda lite [irony] taggar :va

ang dedär med godiskonsumtion som skjuter i höjden vet jag inte varför.. men jag antar att de har blivit ett sorts beroende som är svårt att bryta hos de som äter mkt.. och det i kombination med CS blir en hälsokatastrof. :D
sen är det väl attityden hos föräldrar som behöver förändras lite antar jag.

hörde nån kvinna på radion för nåra veckor sedan som aldrig gett sin unge nått godis (ungen va 4år eller liknande) bara för att inte skapa ett "beroende". kan inte vara lätt å ta de beslutet å sedan följa det. men de är säkert positivt ur hälsosynpunkt, men hur blir det när ungen växer upp å smakar på godis första gången, kommer de resultera i ohämmat ätande föratt de e så gott?

har bekanta som ofta börjar dagen med en bit godis å sedan äter frukost.
jag som inte äter så mkt godis har ingen aning om vad det beror på, men jag antar att när jag tar ett par klunkar cola på morgonen e något liknande..
så jag är nog dum i huvudet, men de visste jag sen tidigare.

-Rosen- skrev:
problemet är att alla sitter vid sina datorer för de vill bli leet-cs-haxxorz. samtidigt som de klunkar i sig jolt "för det gör ju proffsen".

Just djävlar... huvuddelen av tjockisarna hittar man bland datanördarna.. :rolleyes:

Men visst, du har en poäng.. Övervikten beror ju knappast enbart på att livsmedlen blir allt mer energirika och portionerna större utan till ännu högre grad på att vi alla passiviseras allt mer.

Minst tre pass med rörelse och motion i veckan borde vara krav under grundskolan... Det finns ett oomtvistat samband mellan benägenheten att röra sig som vuxen med ektivitetsgraden som liten..

heimdal skrev:
så en "lösning" kan vara att minska energiinnehållet i maten. fast då kommer väl smaken å bli annorlunda sämre, men det e ju ren spekulation från min sida

Ja, då skulle de behöva använda kryddor och bättre råvaror. De skulle vara jEtehemskt!

Jag är kluven. jag är emot förbud och straffskatter men när det gäller halvfabrikat så vettefan...

En enkelt litet tankeexempel är ju att ha variabel moms.
(ENDAST PÅ HALVFABRIKAT !!!! Vill du köpa ett kilo smör och käka så ska du självklart få göra det utan skatt)
Mat som uppfyller näringsmässiga schablonvärden får normal moms:( säg max 30-energiprocent fett, minst 3g kostfibrer per 100g och en begränsad mängd socker)

Halvfabrikat som har betydligt mer fett och socker får en högre moms..

Där står du i frysdisken med två frysta lasagner i näven. Den ena kostar 25 spänn och den andra 32:- Vilken väljer du?!

Självklart kommer de nyttigare och därmed billigare alternativen stjäla mark och plötsligt är det bland de nyttiga alternativen som konkurensen uppstår. vad händer då:
Jo, man måste dessutom börja göra GOD mat för att det nyttiga alternativ du säljer ska sälja mer än det nyttiga alternativet somd e andra säljer.. ni har ju samma moms för ni båda är nyttiga...

...enkla marknadsprinciper...

korvgubbe skrev:
Just djävlar... huvuddelen av tjockisarna hittar man bland datanördarna.. :rolleyes:

Men visst, du har en poäng.. Övervikten beror ju knappast enbart på att livsmedlen blir allt mer energirika och portionerna större utan till ännu högre grad på att vi alla passiviseras allt mer.

Minst tre pass med rörelse och motion i veckan borde vara krav under grundskolan... Det finns ett oomtvistat samband mellan benägenheten att röra sig som vuxen med ektivitetsgraden som liten..

Ja, då skulle de behöva använda kryddor och bättre råvaror. De skulle vara jEtehemskt!

Jag är kluven. jag är emot förbud och straffskatter men när det gäller halvfabrikat så vettefan...

En enkelt litet tankeexempel är ju att ha variabel moms.
(ENDAST PÅ HALVFABRIKAT !!!! Vill du köpa ett kilo smör och käka så ska du självklart få göra det utan skatt)
Mat som uppfyller näringsmässiga schablonvärden får normal moms:( säg max 30-energiprocent fett, minst 3g kostfibrer per 100g och en begränsad mängd socker)

Halvfabrikat som har betydligt mer fett och socker får en högre moms..

Där står du i frysdisken med två frysta lasagner i näven. Den ena kostar 25 spänn och den andra 32:- Vilken väljer du?!

Självklart kommer de nyttigare och därmed billigare alternativen stjäla mark och plötsligt är det bland de nyttiga alternativen som konkurensen uppstår. vad händer då:
Jo, man måste dessutom börja göra GOD mat för att det nyttiga alternativ du säljer ska sälja mer än det nyttiga alternativet somd e andra säljer.. ni har ju samma moms för ni båda är nyttiga...

...enkla marknadsprinciper...

låter ju bra i teorin iaf.. sen hur de skulle funka praktiskt e ju en svårare fråga

men varför är ofta nyttig mat dyrare (brukar bara ta de som jag vet e godast) eller är de bara nått jag har fått för mig ?

korvgubbe skrev:
Är du inte läskunnig?
"-Vi vill inte förbjuda chips."
"- Förbud är ett trubbigt instrument."

....han vill PÅVERKA och förmå säljarna att sluta sälja dessa.. Stor skillnad..

Och f.ö. är du välkommen att berätta var han har fel?
- Blir svenskarna smalare?
- Äter folk generellt mer eller mindre om påsen innehåller mer?

det han har fel i är att han placerar ansvaret på företaget, och allt dom gör är förser konsumenterna med möjligheter!
och om vi nu ska märka ord så vad är skillnaden på att (vilja) få bort en sak eller att förbjuda den?... ingen, bara ordvalen som skiljer.

jag HATAR när jag ska behöva straffas för andras usla personligheter/missbruk/whatever.
problemet ligger bland människors beteende, inte möjligheterna/alternativen!

käkar själv mer eller mindre inget godis (låt säga 1-2 snickers i veckan som genomsnitt) samtidigt ser man människor som både röker ett paket om dagen, köper godis i någon automat och sammanlagt kostar detta dem 50-100 kr OM DAGEN! sen sitter dom och snackar om att dom måste gå ner i vikt, fixa konditionen och klagar på sin ekonomi.
ÅHH VAD JAG HATAR SÅNT. det är bara snack snack snack, ingen av dom[tm] som verkar lägga någon handling till sina ord utan det tjatet pågår dag efter dag, månad efter månad och troligen år efter år...

p.s tycker du inte min aftonbladet-rubrik var bra? :( :tungan

heimdal skrev:
men varför är ofta nyttig mat dyrare (brukar bara ta de som jag vet e godast) eller är de bara nått jag har fått för mig ?

Därför att det är väldigt enkelt att göra skitmat billig genom att fritera det eller tillsätta fett och socker...

Ingen som har reflekterat över att folk ofta får något glansigt i ögonen när de står vid kina-buffén och plockar på sig friterad kyckling/krabba/räkor o.s.v.

Samtidigt så är åtgången på de olika wokarna med färska grönsaker och olika kryddor betydligt blygsammare...

För att laga god näringsrik mat behöver du bättre råvaror och mer kunnande eftersom man inte kan räkna med de enkla socker-fett-reflexerna..

En liknelse kan göras vid alla brudar i reklamfilmerna och alla snyggingar på film. Varför måste huvudpersonerna alltid vara snygga?

korvgubbe skrev:
En liknelse kan göras vid alla brudar i reklamfilmerna och alla snyggingar på film. Varför måste huvudpersonerna alltid vara snygga?
för att produkterna säljer bättre då?

korvgubbe skrev:
En fråga bara:
- Vilket stör dig mest:

a) Att övervikt kostar samhället mellan 5-7% av vår totala vårdbudget
b) Att en politiker funderar på om vi kan få handlarna att börja sälja mindre onyttigt..(vi pratar halvfabrikat, inte råvaror)

Jag vet vad jag väljer.. Jag vill inte ha något förbud. Däremot känns det som om vi borde kunna lägga dessa dryga 3 miljarder på något annat än vård av överviktiga...

Jag stör mig på:
a) Många överviktiga följer inte läkarnas ordination och trissar därför upp kostnaderna.
b) Att sossar alltid funderar på hur man kan få handlare att sälja mindre istället för att fundera på hur man kan få konsumenter att agera annorlunda.

Vill konsumenterna ha light-chips med lingonsmak kan du ge dig 17 på att handlarna gärna serverar.

Variabel moms är vad jag var inne på tidigare en form av straffskatt. För jag tror knappast någon politiker vill sänka momsen på hälsosam mat, de kommer i så fall att höja skatten på fet mat.

Själv är jag bara ganska trött på överstatlighet och pekpinnar och tycker att det räcker med kontroller och skatter som det är.

-Rosen- skrev:
för att produkterna säljer bättre då?

Eh.. ja..jo.. Jag var nog ute efter följdfrågan:
- varför säljer än rakapparat för män bättre om det tassat runt nån toksnygg brud i enbart en halvuppknäppt skjorta i reklamen.
- varför går en film om konflikten mellan ett företag och dess anställda bättre om huvudrollsinnehavaren är en pudding?

Därför att de är som fett och socker... Enkla sätt att sälja och få en kass produkt efterfrågad.

korvgubbe skrev:
Eh.. ja..jo.. Jag var nog ute efter följdfrågan:
- varför säljer än rakapparat för män bättre om det tassat runt nån toksnygg brud i enbart en halvuppknäppt skjorta i reklamen.
- varför går en film om konflikten mellan ett företag och dess anställda bättre om huvudrollsinnehavaren är en pudding?

Därför att de är som fett och socker... Enkla sätt att sälja och få en kass produkt efterfrågad.
så du liknar söta tjejer med sötsaker?

SSB skrev:
Jag stör mig på:
a) Många överviktiga följer inte läkarnas ordination och trissar därför upp kostnaderna.
b) Att sossar alltid funderar på hur man kan få handlare att sälja mindre istället för att fundera på hur man kan få konsumenter att agera annorlunda.

a) Läkare borde def. skriva ut motion i betydligt högre grad än vad som görs idag. En kollega har problem med kistan och har varit hos läkare 10 gånger och tagit olika prover.. de har inte hittat något. INGEN av läkarna har frågat om hans matvanor. han äter ALDRIG frukost och aldrig fiberrik mat. istället äter han enbart lagad mat till lunch och då oftast skräpmat...

b) Jag håller med.. Jag är som sagt inte för skatt och skulle argumentera FÖR det även om det kan vara värt att uttala argumenten för att veta vad som skulle avses med det hela.

Men om skatter är tabu, hur får vi då folk att ändra beteende om vi inte kan gå via plånboken?

Hur får vi tillbaka svenskarna på banan innan vi har samma andel överviktiga som USA?

Hur får vi folk att välja mat baserat på vad de lärt sig i skolan snarare än vad deras instinkter försöker förmå dem att välja...???

Jag vill gärna höra konkreta förslag och inte bara de gamla vanliga kommentarerna:
- Tjockisar är karraktärslösa gnällspikar!
- Sossar vill bara förbjuda
- Det är väl inte så förbannat svårt att bara sluta äta...?!

....skit i de fyndiga anklagelserna och angreppen och delta istället i en konstruktiv diskussion om hur man kan få folk att börja ätta bättre och röra sig mer?!

(inte riktat personligen mot dig SSB)

Edit1:
En rolig detalj är att folk spenderar i snitt 2.5 timmar framför tv:n varje dygn men endas 17 minuter med att laga mat... Halvfabrikat någon?

Halvfabrikat är i så gott som alla fall för energirika men samtidigt näringsfattiga.(Energi och näring är två olika saker)

De som inte har för mycket energi är istället de som lanseras som "smalmat" som Weightwatchers och annat och dessa är istället oftast för små i portionerna vilket ger för lite näring och energi.. FÖr lite näring gör att kroppen ställer om sig tills vält varpå förbränningen bromsas så man fortsätter att vara fet men istället går runt på dagarna och är trött, lynig och okoncentrerad..

-Rosen- skrev:
så du liknar söta tjejer med sötsaker?

Jao! :tuttar

Last edited:
Ok, konstruktivt förslag.

Ge företag som inför 1 timmas obligatorisk motion (innebandy, simmning eller vad man nu vill, ja ja, jag tycker illa om tvång men då kan man byta arbetsplats), skattelättnader.

Skattelättnaden kan motsvara den summa man kan förvänta sig att sjukskrivningkostnaderna för staten minskar med. Det är ju ett faktum att vältränad personal är sjukskriven mindre.

De 5 timmar i veckan man tappar i produktivitet plockar företaget in på minskad sjukskrivning. Eller om man bara skall träna en timma tre gånger i veckan, detaljerna är inte så viktiga just när jag brainstormar detta förslag.

För att slippa delta i den dagliga träningen behöver man ett sjukintyg.

Personalens fördel är att man de-facto får en timmas arbetstidsförkortning eftersom det är roligare att spela bandy eller simma än det är att göra vad man nu gör på jobbet (enligt 75% av befolkningen iaf skulle jag tro).

En annan personalfördel är att man slipper betala träningskort privat då ens träning nu ombesörjs av företaget.

Dom som inte har jobb, tough luck, men tids nog blir även du anställd och får komma i form.

Mer gympa i skolan. Vad fan skall ungarna hem och drälla för? De kan gott vara kvar i skolan en timma extra om dagen för att få motion!

/SSB - Lite radikal, men kreativ.

Last edited:
Förfan får man andas själv fortfarande eller ska det regleras också?

Jag kränger hur mycket skit som hällst när det finns framme, Men det beror på att jag vet att jag har grym ämnes omsättning så det kan jag unna mig tycker jag. Så det är väll fulständigt upp till var och en se till vad den äter.

SSB skrev:
Mer gympa i skolan. Vad fan skall ungarna hem och drälla för? De kan gott vara kvar i skolan en timma extra om dagen för att få motion!

Ja i gymnasiet är det bara en timme i veckan höj det till 3. PÅ vår skola får vi gymkort så vi kan motionera så ofta vi vill. Tyvär är det bara tvång på 10 ggr/termin vilket jag redan har passerat. :hihi

Sen kan man börja med att man skatte befriar alla motion.

SSB skrev:
Ok, konstruktivt förslag.

Jag skulle lätt skriva under på alla dina förslag.

Studier har visat på att varje hundring som läggs ned på friskvård och hälsa i ett företag betalar tillbaka sig upp till tio gånger.

prulle skrev:
PÅ vår skola får vi gymkort så vi kan motionera så ofta vi vill.

Problemet med att ge ut gymkort och dyl är att det oftast bara attraherar de redan frälsta. Vårt företag ger 1000 spänn om året i friskvårdsbidrag mot uppvisande av kvitto på gymkort och dyl.. De enda som utnyttjar detta är de som hade köpt skiten ändå.

prulle skrev:
Sen kan man börja med att man skatte befriar alla motion.

Man skulle kunna momsbefria gym och andra friskvårdsinrättningar.

SSB skrev:
De 5 timmar i veckan man tappar i produktivitet plockar företaget in på minskad sjukskrivning.

Och ännu mer plockar man in på HÖJD produktivitet de övriga 35 timmarna då personer med god kondition har högre koncentrations och prestationsförmåga än alla slöa tjockisar. Man tänker bättre, sover bättre och blir mer utvilad. Dessutom är motion extremt bra mot oro och ångest varpå folk helt enkelt mår bättre och kan jobba istället för att tycka synd om sig själva.

korvgubbe skrev:
blablamassatext...
Hur får vi tillbaka svenskarna på banan innan vi har samma andel överviktiga som USA?
...blablamassatext
Får folk att börja käka riktig mat igen istället för pizza, hamburgare och annat trash. Och ge ungarna lördagsgodis istället för varje-dag-godis. Så som det var när jag var ung för ungefär 102 år sen :)

Madhonda skrev:
NEJ allt är samhällets fel....eller skolan...eller Profeten Muhammed!!! :va

:tomten

Äh...!!

Edit: Nu måste jag oxå få säga att många överviktiga...jag säger inte alla men många, har dålig karaktär...!!! Så ÄR det.!!! :mattias
Ord! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...