förbjuda chipspåsar

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,772769,00.html

en fråga: VAD FAN TOG INDIVIDENS ANSVAR (OCH FRIHET) VÄGEN? :mad:

ska det vara så jävla svårt att låta bli det som är ohälsosamt/farligt för en? och om några få individer inte kan hantera en produkt, varför ska då ett helt jävla företag/samhälle behöva straffas p.g.a det? :4skrika

EGET ANSVAR! svårare än så är det inte.

(härligt neutralt startinlägg hehe)

Werzion skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,772769,00.html

en fråga: VAD FAN TOG INDIVIDENS ANSVAR (OCH FRIHET) VÄGEN? :mad:

ska det vara så jävla svårt att låta bli det som är ohälsosamt/farligt för en? och om några få individer inte kan hantera en produkt, varför ska då ett helt jävla företag/samhälle behöva straffas p.g.a det? :4skrika

EGET ANSVAR! svårare än så är det inte.

(härligt neutralt startinlägg hehe)
helt rätt, klarar man inte av det så är det cold turkey som gäller.

jag brukar säga "only in america :rolleyes:" om vissa extremt korkade grejer

men jag får nog byta ut de lite å säga "only in sweden" om de otroligt oviktiga korkade grejerna

Jag vill hävda att alla människor skulle må bättre om inte expressen,aftonbladet, se & hör etc fanns!

Då skulle man inte störa sig så förbannat på all smörja som skrivs och alltså må bättre.

:3freak

Tycker vi tar bor allt som kan vara farligt... samt att jag inte behöver ta något ansvar alls, eller tänka själv. :död

Om man tycker det är ett straff att inte få sätta i sig en stor chipspåse utan bli tvungen att äta två små,så kan inte livet vara speciellt spännande.

För visst vill man väl vara fet.

men om de tar bort alla chipspåsar större än 200g... så kommer man sätta i sig 400g istället för en 300g :va för vem vill ha enbart 200g?

Att förbjuda onyttiga varor är nog inte rätt väg att gå. Det gäller att förändra attityden på folket och få dem att bryta lite vanor istället.

Dom kan sluta med att blanda i det där preparatet som gör att man inte kan sluta äta förräns påsen är slut.

Är man mat-(ät)-missbrukare är det svårt att hålla kontroll på intaget, på samma sätt som det kan vara svårt för en snusare/alkholist...

heimdal skrev:
men om de tar bort alla chipspåsar större än 200g... så kommer man sätta i sig 400g istället för en 300g :va för vem vill ha enbart 200g?

Den som inte vill bli überfet :confused:

Jag har inte läst artikeln, men eftersom det handlar om förbud känns det inte som en allt för vågad gissning att initiativtagaren är socialdemokrat eller vänsterpartist.

Alla deras problem löses genom förbud och skatter. Helst skatter eftersom det är mer inkomstbringande än ett förbud.

heimdal skrev:

Och dessutom, när man ska ha fest, vem köper 10st 200g istället för 4st halvkilos? :tomten

Werzion skrev:

Är du inte läskunnig?
"-Vi vill inte förbjuda chips."
"- Förbud är ett trubbigt instrument."

....han vill PÅVERKA och förmå säljarna att sluta sälja dessa.. Stor skillnad..

Och f.ö. är du välkommen att berätta var han har fel?
- Blir svenskarna smalare?
- Äter folk generellt mer eller mindre om påsen innehåller mer?

SSB skrev:
Jag har inte läst artikeln..

nej, hade du läst artikeln hade du sett att han inte efterfrågar ett förbud utan ett eget initiativ från handlarna...

Edit1:
Folk verkar ju inte särskillt duktiga på att "välja själva"...
Hur kunde vi verkligen klara oss på den tiden chipspåsarna bara var på 200g?

Man måste väl vara duktigt blåst om man skulle peka på någon som helst form av samband mellan bl.a. den fyrdubblade läskkonsumtionen och den tredubblade övervikten bland 18-åringar...

Last edited:
jag äter mkt chips, och dricker mkt cola (men jag varvar med pepsi ibland :D)

å ändå väger jag in på ca 62kg.. och jag är inte dvärg.. så vet man med sig att man har anlag föratt bli fetlagd så får väl personen i fråga ge fan i att fylla nyllet med godsaker :corn

korvgubbe skrev:
nej, hade du läst artikeln hade du sett att han inte efterfrågar ett förbud utan ett eget initiativ från handlarna.
Nu har jag läst artiklen.

1. Han var Sosse, inte chockad direkt.
2. "kräver att att handlarna slutar sälja halvkilospåsar."
3. "Jag kommer att göra allt för att det ska få en sådan uppmärksamhet att de själva tar bort 500-gramspåsarna."

Klart killen vill ha ett förbud. Han vet bara att det inte kommer att gå...men visst fan vill han ;)

korvgubbe skrev:
Edit1:
Folk verkar ju inte särskillt duktiga på att "välja själva"....
Nej, det är bäst att vi låter någon annan bestämma åt oss. Som Bodström, Peter Eriksson och Ilija Batljan till exempel.

Då får du gå till jobbet ätandes barkbröd (max 200 gram per person och dag) och ha en kamera på huvudet så att Storebror ser att du inte väljer fel.

Tänk så fel det kan bli.

Last edited:
heimdal skrev:
så får väl personen i fråga ge fan i att fylla nyllet med godsaker :corn

Problemet är ju att den inte bara är uppenbara saker som läsk och chips som man blir fet av. Den absoluta merparten av alla livsmedel som säljs är ju för energirika och för fiberfattiga.

Det sug efter sött och fett som vi fick för tusentals år sedan som gjorde att vi prioriterade dessa högenergirika livsmedel när dessa var en bristvara är nu vår största fiende eftersom huvuddelen av alla livsmedel är skapade för att just tilltala denna instinkt..

Instinkter har en förmåga att övermanna det sunda förnuftet.. En törstande person skulle lätt börja dricka havsvatten trots att detta är det sämsta han kan göra.

En överviktig person kommer fortfarande instinktivt favorisera fett och socker då våra kroppar är skapade för att göra så även om vi läst i aftonbladets söndagsbilaga att vi borde äta nyttigare..

SSB skrev:
Klart killen vill ha ett förbud. Han vet bara att det inte kommer att gå...men visst fan vill han ;)

Jag kan iofs kolla upp vad han vill och se om han verkligen vill ha ett förbud...

Beträffande just den poltikikern är det en av de få politiker någonsin som jag hört om som haft en väldig respekt och ett stort förtroende från båda blocken. Att aftonbladet vinklar och vrider bäst de vill är ingen överaskning men i mina ögon ser jag iofs inget upprrande i att politiker börjar göra något åt det faktum att vi knappt kan köpa vanlig mat utan att fett och sockerövergöda oss själva...

heimdal skrev:
jag äter mkt chips, och dricker mkt cola (men jag varvar med pepsi ibland :D)

å ändå väger jag in på ca 62kg.. och jag är inte dvärg.. så vet man med sig att man har anlag föratt bli fetlagd så får väl personen i fråga ge fan i att fylla nyllet med godsaker :corn

Du kan också ge fan i att fylla nyllet med skräpmat. Allt fett syns inte på utsidan...

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,766547,00.html

\Masonit

Korvgubbe skrev:
Jag kan iofs kolla upp vad han vill och se om han verkligen vill ha ett förbud...
App app app, som man frågar får man svar.

Fråga om han vill ha en straffskatt...nej det låter inte bra...en....hälskoskatt på chips och läsk.

Då skall du se att han får något drömmande i blicken.

/SSB

Jag ser inget fel i att göra mindre chipspåsar, mindre portioner osv... Uppenbarligen har väldigt många problem med att veta när de ska sluta äta. Många äter tills det är slut och om då påsen är mindre så äter man mindre.

Såg en dokumentär om Usa:s "fetaste" stad som var Chicago. Under de senaste 20 åren så hade folket bara blivit tjockare och tjockare. Maten i sig hade inte blivit fetare eller sämre utan skillnaden var att portioner hade bara blivit större och större genom åren...

\Masonit

SSB skrev:
App app app, som man frågar får man svar.

Fråga om han vill ha en straffskatt...nej det låter inte bra...en....hälskoskatt på chips och läsk.

Då skall du se att han får något drömmande i blicken.

/SSB

Jag lär inte kunna fråga honom öga mot öga... Så han ansiktsuttryck kommer jag nog inte kunna förmedla..

En fråga bara:
- Vilket stör dig mest:

a) Att övervikt kostar samhället mellan 5-7% av vår totala vårdbudget
b) Att en politiker funderar på om vi kan få handlarna att börja sälja mindre onyttigt..(vi pratar halvfabrikat, inte råvaror)

Jag vet vad jag väljer.. Jag vill inte ha något förbud. Däremot känns det som om vi borde kunna lägga dessa dryga 3 miljarder på något annat än vård av överviktiga...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg