Förbjud skiten!

Olzki skrev:
Du drar helt enkelt gränsen på en helt annan nivå än jag gör. Att hänvisa till egna erfarenheter med trasiga fingrar kan lika gärna resulterar i en skev syn av verkligheten. Det har jag erfarenhet av.

Jag anser således att det är värt de olyckor som sker och tydligen så även en majoritet av svenskarna beaktat rådande lagstiftning. Att förklara mig i ord till någon som mist handen eller liknande förstår säkert du också att det knappast skulle resulterar i något konstruktivt. Jag står för min åsikter men ser ingen anledning att trycka dem i ansiktet på folk som har haft otur eller på annat sätt missbedömt risker. Det är bara dumt.

/Olzki

Jo. Det stämmer det du säger. Och smällare och raketer är barnsligt roligt!
Men jag vill på något sätt få till ett lite bättre handhavande av dem samt en annan attityd. Räcker ju bara att kolla länken till rövraketsfilmen här i tråden så förstår du vilken kategori människor jag vänder mig mot.
Men visst ser man jätteduktiga pappor och mammor som är ute TILLSAMMANS med sina barn och verkligen har en hög säkerhet.

Som alltid sköter sig den absoluta majoriteten.

stordrulen skrev:
En bra genväg till att bli Idiot :kocko är tydligen att skaffa hund.

HUr många hundar har du kan man då fråga...

CJ900RR skrev:
det är inte hundens fel att du är genetiskt deffekt.
Så om man nu är genetisk fulländad (jävla uttryck...) betyder det att man ska acceptera att hundar kommer och hoppar upp mot en, medans hundens matte/husse står och tittar på?

Dr.Bike skrev:
HUr många hundar har du kan man då fråga...
:hihi

EisernPferd skrev:
................ hundar ska pringa fria helvete. .................. alt2: skaffa tuffare hund, såna jävla pitbull är tuffa har jag hört, skaffa pitbull, biter som faaaaa :3freak n

du rOcKaR fEtT jAg viLl bLI sOm dU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:machinegu

EDItErAr:
hundar sk faaaan pringa fria helvete!!1

Suck, snacka om många idiotiska inlägg!

Vi har själva en liten valp som fick uppleva första nyårsfirandet för hennes del, det gick bra!

Varför lägga skulden på hundägare att det är dessa som fått SMÄLLARE förbjudna.? Om jag inte minns fel så var det faktisk åldersgräns på grejerna ett bra tag men eftersom många affärer inte följde detta samt ovarsamma föräldrar så beslutades det att bara säljas i "paket med raketer" för att minska olyckorna???! Jag tycker det är helt rätt att man förbjudit smällare, vafan är det för kul med en liten inlindad pappersbit i krut som smäller till??
Småungar ska få avfyra raketer och smällare med VUXNA i sällskap.. Hur kul skulle ni tycka att det var om ert barn kommer hem och har förlorat en hand eller ett öga pga DU har köpt smällare, raketer el. dyl och sen låtit ditt barn skjutit hej vilt med dom så att du ska kunna sitta och dricka champange med dina vänner (ex). Hur skulle du känna om ditt barn skadat en annan människa?? Tydligen så är det ju ok att kunna skrämma djur, som människor med att slänga smällare precis bakom skorna.. Det är ju bara kul att se hur man reagerar..

Det är inte bara hundar som mår dåligt utav smällandet, många människor också..

Ska vi förbjuda något så förbjud jubelidioterna som inte kan resonera som vuxna människor..

Jag instämmer i kören att kommunerna borde sköta fyrverkerierna!!

/Suck.

EisernPferd skrev:
vARNING packad o krejer va. fuck hundar om man inte har plats att ha hundfan utomhus hela tiden då sjka man fan inte hqa hund. dvs om du bor i stan.. hundar ska pringa fria helvete. som vargar. typ på en inhägnad lr så, annars är det djurplågeri, gör jämförelsen, en människa som bor i ett 4x4 rum som får gå ut o gå en kvart eller så varje dag, wtf is that. vafan ska man med en hund till om man bor i stan NADA HELVEYE. gnäll gnäll o gnäll skicka bort hundarna till landet då. helvete. åååhj det är så sytnd om dom, avliva dom då. eller flytta till landet, jag inte tänka mej att hundar i stan mår bra. o om dom bor på landet så är det ju inget problem ellerhur... alt2: skaffa tuffare hund, såna jävla pitbull är tuffa har jag hört, skaffa pitbull, biter som faaaaa :3freak n

Sniffar du lim????

EisernPferd skrev:
vARNING packad o krejer va. fuck hundar om man inte har plats att ha hundfan utomhus hela tiden då sjka man fan inte hqa hund. dvs om du bor i stan.. hundar ska pringa fria helvete. som vargar. typ på en inhägnad lr så, annars är det djurplågeri, gör jämförelsen, en människa som bor i ett 4x4 rum som får gå ut o gå en kvart eller så varje dag, wtf is that. vafan ska man med en hund till om man bor i stan NADA HELVEYE. gnäll gnäll o gnäll skicka bort hundarna till landet då. helvete. åååhj det är så sytnd om dom, avliva dom då. eller flytta till landet, jag inte tänka mej att hundar i stan mår bra. o om dom bor på landet så är det ju inget problem ellerhur... alt2: skaffa tuffare hund, såna jävla pitbull är tuffa har jag hört, skaffa pitbull, biter som faaaaa :3freak n

Tror du har skrivit fel födelsedatum i din profil.

Tror det ska stå 1999 istället. Du beter dig iallfall som en 7 åring

kom hem nyss efter en helg hos syrran på landet mest för att hunden ska slippa fyrverkerierna iofs dom börja sjuta hemma redan i torsdags.
nu till det som får mig j-vligt förbannad :mad:
någon/några ungj-vlar har sjutit såna där gröna små bomber i trapphuset :kocko hela våran barnvagn var full med krutrester och lite smått bränd i tyget här och där :huvet det stinker fan hela trapphuset och det är bränn märken här och var.som tur va så var vi inte hemma och en jäkla tur att hunden inte va själv hemma när detta hände.får jag tag i den/dom som gjort det så blir det stryck av kompani kaliber :fatta!

EisernPferd skrev:
vilken jävla planet kommer du ifrån ditt ufo :kocko

Sorry jag blev riktigt lack på allt gnäll, för det handlade om att hundarna mår dåligt när det smälls i stan. Tycker inte man ska ha hund om man bor i stan, det är ganska taskigt tycker jag, dom har inget där o göra enligt mej. Men men alla vill ju ha sina hundar i stan så då får man väl ta konsekvenserna också. Förbjuda fyrverkerier pga djur det är en absurd idé. Ska djur ska gå före människor?

Fyrverkerier ja.. Ska bli skönt när det tystnar. Nu får man för f*n bära med sig ett ankare om man ska få stopp på rottisen när det smäller. För han får ju panik och ska hem så fort som möjligt när han hör en smällare :huvet

EisernPferd skrev:
Sorry jag blev riktigt lack på allt gnäll, för det handlade om att hundarna mår dåligt när det smälls i stan. Tycker inte man ska ha hund om man bor i stan, det är ganska taskigt tycker jag, dom har inget där o göra enligt mej. Men men alla vill ju ha sina hundar i stan så då får man väl ta konsekvenserna också. Förbjuda fyrverkerier pga djur det är en absurd idé. Ska djur ska gå före människor?

Tror du det bara skjuts fyrverkerier i stan?? :kocko
Bor 5 mil NORR om sthlm vad vissa kallar landet.. här smälls det på väldigt friskt, ska vi inte äga en hund då?

Vilka ska få äga hund för att det ska vara snällt? dom 200 invånarna som bor i mattmar? är det tillräckligt "icke stan" för dig?

Jag tror att det är mer besvär för många människor och djur än vad det är trevligt, du kan ju prata med en akutläkare/ambulansförare m.m om vad de tycker om nyår...!

Att stänga in hunden i källare m.m som vissa tycker är rent djurplågeri enligt min mening.. Det finns hjälp att få via veterinär om man behöver det, men ska vi börja droga ner våra spädbarn för att dom skriker när det smäller ute?

/a

stäng den här skiten..e ju ba en massa skitsnack iaf
:arsele
alla har rätt lite på sitt sätt.. ok!!!

morlock skrev:

Gedigen bild Morlock! :) Hundens hämnd!

Som sagt jag är inte hundägare (men har varit) och de har ett helsike oftast.
Men ni som läst hela tråden ser att jag vänder mig mot den stora allmännfara som fyrverkerier utgör.
Snorungar som kastar smällare efter tanter osv. Kom ut idag för att tömma postlådan och vad skådade mitt norra öga?
Soptunnan stod utanför staketet söndersprängd av nån fyrverkeribomb!
Nu visade det sig att det inte var vår soptunna, men iaf. Det var kyrkans soptunna som några hade dragit med sig och haft kungligt skoj med...

Så om offret som vissa tycker är värt allt ändå, är att man ska få läsa såna här grejer, så tycker jag det är cyniskt!

Saxat ur dagens DN:

Citat:
"En man fick föras till Mölndals sjukhus efter att ha skadats i samband med ett avfyrande av fyrverkerier i Härryda. Det är oklart hur svåra skador han ådrog sig i samband med olyckan."
Slut citat.

Tror inte man behöver finkamma tidningarna i Sverige för att hitta hur många såna här fall som helst...

Mina 2 cent.

EisernPferd skrev:
Förbjuda fyrverkerier pga djur det är en absurd idé. Ska djur ska gå före människor?

Jämsides, tack.

Alla har vi våran egna plats och egenvärde. Att inte respektera djur bara för att de är djur är riktigt korkat.

floodi skrev:
Min lilla vovve klarade sig jättebra igår , han bara tittade mot himmlen och verkade tycka att det hela var intressant. Så jäkla skönt.
Plus att han fick åka buss hem inatt , med massa fyllon på bussen och det
fixade han också helt superbt. Ringde taxi i en timme , sen blev det buss.
Gud vad skönt! Vilken cooling! :) :tummenupp

mina föräldrar har hund. min lillsyrra har hund. min storasyrra har 3 hundar. farmor har hund. Vi har alltid haft hundar. Ingen av dom har brytt sig ett sket om smällar. Man måste lära dom, går ju inte att ha en skotträdd hund!! :va

HenRRik skrev:
mina föräldrar har hund. min lillsyrra har hund. min storasyrra har 3 hundar. farmor har hund. Vi har alltid haft hundar. Ingen av dom har brytt sig ett sket om smällar. Man måste lära dom, går ju inte att ha en skotträdd hund!! :va

Som påpekts flera gånger är en hund rädd för fyrverkerier inte nödvändigtsvis en skotträdd hund.

Dr.Bike skrev:
Citat:
"En man fick föras till Mölndals sjukhus efter att ha skadats i samband med ett avfyrande av fyrverkerier i Härryda. Det är oklart hur svåra skador han ådrog sig i samband med olyckan."
Slut citat.

Tror inte man behöver finkamma tidningarna i Sverige för att hitta hur många såna här fall som helst...

Mina 2 cent.

Jo dina 2 cent. Jag ifrågasätter naturligtvis inte din yrkesmässiga erfarenhet på något vis. Men om jag som lekman inte skulle klara av att dra iväg en raket trots genomgången sprängutbildning i lumpen så har jag ingen som helst förståelse för att jag skulle klara av att köra hoj. Ändå är jag näst intill oskadd efter mina år på hoj.

JAG tycker att ditt resonemang haltar lite av det enkla skälet att du i ena stunden hävdar att det är småfjutt samtidigt som gemene man riskerar livhanken genom att dra iväg fjuttet.

Samma resonemang som du för rörande raketer är direkt applicerbart på hojåka.

sp33dy skrev:
Som påpekts flera gånger är en hund rädd för fyrverkerier inte nödvändigtsvis en skotträdd hund.

sant förvisso.

men om jag omformulerar mig lite då?

Man kan inte ha en skott / fyrverkerirädd hund.

de fall jag känner till beror det endast på uppfostran.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT