Förbjud skiten!

ge hunden roppe och sprit då kommer han jaga raketerna ! eller så kan du ju gå ner i ett skydsrum eller nått och sitta och trycka och tycka synd om jycken.

:mattias

Hur vore det om vi kollade lite på det riktiga problemet istället... Ungarna!!
Om alla föräldrar skulle ta lite mer ansvar för sina barn så skulle det säkert bli bättre.

Men jag har själv hund och vet hur rädd han blir, har även försökt att träna honom utan resultat.
Men jag gillar ju fyverkerier så jag vill ju inte förbjuda dem heller.
Men vad som saknas är respekt, något som en förälder ska lära barnet.

Jag kan säga att jag vart vansinnig när en unge slänger en smällare mot hunden o springer, den landade ce 3 meter från vovven som blev så rädd att han kissa på sig.
Så jag springar ifatt ungen o sliter tag i honom och drar med honom hem till hans mor som tycker att det var väl inge farligt :kocko
Kan tillägga att jag vart så högljud mot hans mor så grannarna kom ut o när dom hörde vad ungen hade gjort började dom också skälla på henne.

Som sagt om det fanns respekt i alla barn så hade vi nog inte haft detta problem.

Carpe me skrev:
Jaha, det finns 52veckor på hela året. Du tycker inte att du kan avvara 1-2veckor av dessa? Näe tydligen inte snålfan.

Du har 3 saker att välja på istället för att bitcha omkring med sånt här.

1. Avvänj hunden, funkar ju tydligen för jakthundar.
2. Sätt dig i bilen, packa med hunden och kör ut den på landet. Till vem eller vad är inte mitt problem.
3. Ge hunden lugnande!

Ja du, på tal om smällare osv, ni hundägare har ju redan fått smällarna förbjudna, bara raketer och kaskader av olika sorter finns numera sedan några år.... Tippsa gärna alla med hysteriska hudsdjur om dom dära 3 tippsen och låt människorna få ha någon tradition och nöje kombinerat!

Btw, märks att jag är ganska less på sånt här nu va? :tomten

Håller med till 100%.

Finns alternativ.
Har man köpt en hund får man ta lite ansvar för den.
Bara o sätta sig i bilen och åka nånstans där det inte smäller.
Orkar man inte det ska man inte ha hund.

Finns folk som har fobi för hundat etc.
Men inte förbjuds hundar för det.

Personligen har jag inge emot hundar gillar dom starkt =)

Freddola skrev:
Håller med till 100%.

Finns alternativ.

Knepigt sätt att resonera...

Så om jag kommer och skriker och fylleskränar 14 dagar på rad samt skjuter raketer, sätter du dig i bilen och hälsar på faster Ester då?

MattE. skrev:
Bättre hörsel?

Det har katter också men de blir inte rädda. Vad är det som är så speciellt med hundar?

Jag har hört att en teori är att de inte vet varifrån ljudet kommer ifrån. Vilket jakthundar skulle göra. Men vafan, big deal. Varför borde det spela någon roll?

Freddola skrev:
Håller med till 100%.

Finns alternativ.

Finns folk som har fobi för hundat etc.
Men inte förbjuds hundar för det.

Personligen har jag inge emot hundar gillar dom starkt =)

Väldigt vettigt resonemang där :kocko

Så du menar att vi som har hundar ska sätta oss i bilen o åka iväg varje dag nu i 2 veckor framöver bara för att ungarna inte kan hålla sig till den dagen då det är tillåtet att skjuta raketer. :fatta!

Clifton skrev:
Väldigt vettigt resonemang där :kocko

Så du menar att vi som har hundar ska sätta oss i bilen o åka iväg varje dag nu i 2 veckor framöver bara för att ungarna inte kan hålla sig till den dagen då det är tillåtet att skjuta raketer. :fatta!

Tillåtet?? :va
Är det inte 18års gräns på smällare??

Förövrit tycker jag att dom borde enbart sälja raketer, Smällare kan man ju ta bort!! Så blir det lite lungnare för alla djur inte bara hundar utan älgar och såna djur som inte har ett hus att gömma sig i....

Mögel skrev:
Tillåtet?? :va
Är det inte 18års gräns på smällare??

Förövrit tycker jag att dom borde enbart sälja raketer, Smällare kan man ju ta bort!! Så blir det lite lungnare för alla djur inte bara hundar utan älgar och såna djur som inte har ett hus att gömma sig i....

Som gjordes för några år sen.

Jag har inte läst hela tråden, men vi har också haft hundar (4 st på samma gång) och en av dom var överjävelusikt skotträdd, men man brukar ju gärna veta om när smällarsäsongen närmar sig, då kan man helt sonika promenera bort till närmaste djursjukhus och be att få lite lugnande medel till sin hund. Så gjorde vi och det tyckte vovven var fantastiskt skönt. Bara ett tips nu till påsken kanske.

Mögel skrev:
Nu hänger jag inte med... :D
Vad gjordes för några år sen??
Smällare togs bort för ett par år sen, nu finns bara raketer, airbombs och typ sprakelsmällare. Men kinaskott osv är borta.

FUBAR skrev:
Smällare togs bort för ett par år sen, nu finns bara raketer, airbombs och typ sprakelsmällare. Men kinaskott osv är borta.

Jaså... Isåfall har ungarna på min gata vart och köpt smällare i nått annat land för dom har smällare, Inga thunder king men dom lite mindre modelerna!!

Ismannen skrev:
Dessa jävfla fyrverkerier..
Har några muppungar runt omkring här som skjuter raketer och annat skit.
Det är fan inte kul när man har en hund som får panik och inte vet var han ska ta vägen.
Har fått avliva en hund som blivit skrämd av raketer. Han slutade nästan att andas när det smällde.

Om nu folk absolut måste skjuta så kan dom väl hålla sig till en dag.
Blir bara så :mad:

Var bara tvungen o skriva av mig lite och sen om folk tycker jag har fel... SO WHAT!

Vet precis hur du känner..
Min moster har 2 hundar som är skiträdda för skott.
Men allt handlar om att vänja hunden.

Man kan inte stoppa en tradition pga hunden (detta säger jag som människa)
Sen tycker jag att människan är ett svin som inte kan se till andra djurs rättigheter (inte vegan eller vegeterian) :banana

försök att skotträna dem det är mitt råd :)
:banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana

Sad Glad skrev:
Det har katter också men de blir inte rädda. Vad är det som är så speciellt med hundar?

Jag har hört att en teori är att de inte vet varifrån ljudet kommer ifrån. Vilket jakthundar skulle göra. Men vafan, big deal. Varför borde det spela någon roll?

Mina katter är rädda för raketer.
Inne går väl ann, dom fattar att det är utanför det är farligt men blir fortfarande skärrade då det smäller. Är dom ute dock blir dom helt livrädda då en raket går av i närheten.

Jag tycker inte man ska förbjuda raketer under nyår, men fan att hålla på att skjuta 3v innan och 3v efter nyår är galet.

Sad Glad skrev:
Det har katter också men de blir inte rädda.

Min katt är livrädd för smällare/raketer. Grannpojkarna fyrade av lite raketer nyss och hon kom springande fortare än någonsin. I och för sig så var hon ute när det började, men även om hon är inne så blir hon helt till sig och springer in under sägen och gömmer sig i en låda med lakan.

Min hund är livrädd för smällare vilket just nu resulterar i att han inte vil gå ut när det är mörkt. Det komemr ta många månader att öva bort hans rädsla. Jag hatar smällare och fyrverkerier, borde vara dödsstraff på innehav och försäljning av skiten. Hur man dessutom kan stoppa det i händerna på sina småbarn är för mig helt ofattbart.

Ps. Min hund skiter inte överallt, och han skäller ungefär ett skall i veckan.

Håller fullst'ndigt med trådskaparen!

Hur fan kan det vara lagligt med fyrverkerier...

Det kan fan ta livet av folk...

Och alla som fyrar av dem är ju packade (med vissa FÅ undantag)

:kocko

Sad Glad skrev:

Att säga att jakthundar klarar fyrverkerier just för att de är jakthundar är enligt min mening fel. Många jakthundar (och "vanliga" hundar) visar ingen rädsla för tex gevär,pistolskott men reagerar ändå på fyrverkerierna. Det är inte själva smällen som utlöser hundens beteende vilket man kan se om man studerar hunden och lokaliserar ljudkällan.. En hund som är rädd för smällar är oftast även skotträdd. Hunden hör bra mycket bättre än oss och uppfattar världen och dess intryck annorlunda mot hur vi ser den, hur den uppfattar fyrverkerier och varför vet jag inte. Men det är felaktigt att tro att jakthundar eller polishundar eller dylikt som inte är skotträdda automatiskt inte visar rädsla för fyrverkerier! Jag har dessutom haft en hund som reagerat på just skott, men inte visat en nervös reaktion på fyrverkerier..

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!