Biturbo
Min går i etthundra!
Ridande poliser i städer är bara trams.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ridande poliser i städer är bara trams.
Men jag tycker att det är orättvist att även om man parkerat hojen och motorn är av och man själv sitter på andra sidan vägen på ett fik och dricker en sockerfri läsk och det kommer en skenande häst och krockar med hojen så är man vållande.![]()
Jag vet ett tillfälle då en ung dam som som körde "semin-bil" fick se en skenande häst och för säkerhetsskull parkerade på en mötesplats. Hon stängde även av motorn. Hästen flippade ur och satte sig på motorhuven. Damen som körde bilen blev dömd som vållande.....![]()
Om hästar ska vara i trafik ska samma regler gälla för dom som för alla andra och de ska minst vara trafikförsäkrade... Men jag hörde att hästägarna menade på att det redan var dyrt att ha häst så försäkringskrav var det inte intressarade av.
EDIT: Ett fösäkringskrav skulle i varje fall göra det möjligt med skenförsäkring,,,,,,,,,,![]()
Skojar ni, kan en ponny inkl bihang aldrig bli vållande?
Inget skoj!![]()
Skojar ni, kan en ponny inkl bihang aldrig bli vållande?
Vid en olycka där en häst är inblandad säger Trafikskaderegleringen att bilisten ska hållas ansvarig - oavsett om hästen orsakade olyckan. Undantaget är om hästföraren är ytterst oaktsam, men att hästföraren får stå för notan är väldigt sällsynt.
Reglerna gäller även om en häst gör skada på en stillastående bil. Då är det också bilförarens försäkringsbolag som får betala.
Att leda en häst, rida eller köra häst och vagn på vägar och i terräng ingår i allemansrätten. Man får dock inte använda gång- eller cykelbanor. Hästföraren ska hålla sig så långt ut till höger på vägen som möjligt och ha väl synliga reflexer om det är mörkt ute.
En häst med sulky eller vagn räknas som ett fordon och följer under reglerna i Trafikförordningen. Om man rider eller leder hästen gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar.
Förra året reglerade If fem trafikolyckor där hästar var inblandade. Fyra av fallen hade dödlig utgång för hästen, men mörkertalet är stort. If har dessutom bara hand om 11 procent av alla hästförsäkringar.
Källa http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3723774
På landet är det inte så vettigt heller.
Du får stå för hojen så klart. Men är den nån som vet om han måste köpa ny häst och betala för ev. skador på ryttaren också? Jag tror det är så, men då det låter så vansinnigt skulle det vara intressant och få det verifierat.
Mja. Möjligheten att göra nytta finns ju där iaf.
Vilken nytta då, rida ikapp boskapstjuvar på fjället?
Jag begriper inte vad en häst kan göra som en fyrhjuling inte kan i terräng, eller skoter på vintern, eller vad en tårgasgranat och gummikulor inte klarar som en häst kan vid kravaller.
Jag är övertygad om att det där är en sådan sak som maxtaxa, så snart du infört något onödigt som folk gillar så är du fast med det. Det skulel bli ett jävla gnäll på rid-snutarna om de lade ner det där, för då skulle de likt alla andra behöva utöva sina fritidsintressen på just det, fritiden. Samma sak med mc-poliser för övrigt, om än de har ett något bredare användningsområde. Det är dock få jakter som en gammal sur BMW-hoj klarar som inte en M3 skulle göra, typ ingen. Oxch jag är säker på att det är dyrare att hålla igång ett mc-regemente än att köpa 10 m3:0r, om man nu måste ha en bmw prompt.
Dyrare, javisst. Men ett miljövänligt alternativ. Sen kan en häst ta sig fram där ingen fyrhjuling kan ta sig. och är att föredra vid ex. eftersök av vilt, tjuvjakt osv.
Det är dock ingen vits att ha "polishästar" i egen regi. Men kanske att hyra in vid behov.
Alla jävla klimakterikärringar och butty boys som glider runt i Stockholm på "jävla djurjävel" kan dock sadla om (ordvits).
Tycker det låter lite konstigt att nån ur en så pass ifrågasatt grupp som vi är ger sig på en annan grupp sådär. Hästarna har en viktigt funktion för ungdomsverksamhet t.ex.
Men endera ska de hålla sig inne i ridhus eller på inhägnat område (likt crossar) eller så ska de försäkras och gälla under samma regler som andra "fordorn". Sen är frågan i så fall om de ska få användas till nöjestrafik eller bara i yrkesmässig trafik i så fall. I vilket fall så ska chauffören vara ansvarig för den skada hästen orsakar om den skenar. Sen är en minimiålder på 15 för att få färdas i trafik ett absolut måste. Förarbevis är klart lämpligt.
Eftersök av vilt är det jägare som gör, miljövänligheten är noll eftersom en häst bidrar mer till s.k. växthuseffekt än vad motorfordon gör, men visst - om de ska klättra upp i något berg i Åre så kanske de kunde ha en häst eller två. Alla jävla klimakterikärringar och butty boys som glider runt i Stockholm på "jävla djurjävel" kan dock sadla om (ordvits).
Men hörrö. Släpp sargen och kom in i matchen.. Vi pratar om POLISER på hästar. Inte hästar som företéelse.
På denna sida ser jag bara två inlägg som bara handlar om Polisen och det är ditt översta och detta.....
Eftersom jag aldrig är i storstan så tycker jag det är helt ok att Polisen lägger pengar på hästar där,,,,![]()
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |