Förbjud prototyperna i MotoGP!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Trådtiteln är provokativ och inte helt korrekt men...

Efter att ha sett åtskilliga spännande Moto2-race, där ledningen skiftar och omkörningarna duggar tätt, är MotoGP-racen nästan alltid sömnpiller där förarna med extrem precision träffar samma centimeter varv efter varv och där omkörningar är lika vanliga som att Pedrosa ser glad ut.

Om jag fick drömma skulle Moto2-reglementet införas även i MotoGP. Alla skulle ha en likadan 1000-kubiks motor från tex Honda och teamen skulle själva få välja chassi. Enhetselektronik utan TC, LC, WC osv.

Fabrikerna (Yamaha, Ducati osv) skulle garanterat fly serien men skulle det spela någon roll? Istället skulle vi få se Rossi, Marquez och de andra på hojar som var väldigt likvärdiga i prestanda med små skillnader beroende på chassi men garanterat mer händelserika race!

Personligen är jag helt ointresserad av vad tillverkarna får ut av MotoGP. Jag vill se tät racing med de bästa förarna i världen. Pungt!

Vad säger ni andra? Helt fel väg att gå?

Om man kikar traditionellt på hur klasserna har varit genom åren har det i princip alltid varit jämnare i de mindre klasserna än i den största oavsett om det varit fritt eller om det varit mer reglerat. Jag tror det beror på att den absoluta toppen av talanger samlas i MotoGP och de absolut bästa förarna kommer vinna oavsett om det är Puch Dakota eller prototyper. Enhetsklasser funkar på lägre nivåer men i toppen ska de bästa förarna ha de absolut bästa hojarna att tävla på. Tycker jag. Dessutom har de flesta racen i MotoGP varit förhållandevis jämna i topp tre i år.

Enhetsklasser funkar på lägre nivåer men i toppen ska de bästa förarna ha de absolut bästa hojarna att tävla på. Tycker jag. Dessutom har de flesta racen i MotoGP varit förhållandevis jämna i topp tre i år.
Så du tror inte att vi skulle få se tätare racing med enhetsmotorer i MotoGP?

Att samma 3-4 förare skulle vinna hela tiden betvivlar jag inte men tror som sagt att det skulle bli mer spänning.

P€RRA;5877631 skrev:
Förstår inte riktigt hur du tänker. Att skapa så små skillnader som möjligt kan man förstås inte göra utan att beakta konsekvenserna, och när man gör det blir det en kompromiss mellan alla samlade intressen.

Som i samhället: Man skulle förstås kunna åstadkomma minimala sociala skillnader, men kan man enögt koncentrera sig på enbart detta utan att bry sig om ekonomiska, juridiska och kulturella effekter?

P€RRA;5877617 skrev:
Men i den här tråden får man skriva vad man vill om ämnet utan att bli tillrättavisad ;)

Nä, det får man faktiskt inte. :arsele

Jag tycker F1 har skött sig mycket bättre än MotoGP. Vad F1 gjort när hastigheterna ökat, är som jag uppfattat det, minskat motorstorleken.
För att hålla nere hastigheterna och minska riskerna.
Vad gör Dorna ?
Jo när man tycker 800cc MotoGP hojarna är för farliga (som jag uppfattat det), höga kurvhastigheter, jo då ökar man till 1000cc.
Sedan förvandlar man det till ekonomirally. För att hålla nere hastighterna ! Situationen idag är att målet är inte att köra så fort som möjligt.
Målet är att komma i mål med tillåten bränslemängd.
Målet är också att däcken ska hålla. Hela loppet.
Annars är du körd.
Kanske är det därför MotoGP ser ut som det gör. Många ligger och kollar bränslemätaren och sparar däcken. Och när allt ser bra ut ger de järnet.
I slutet av loppet när de vet att bränslet kommer räcka över mållinjen och däcken kommer hålla över mållinjen.
Och om inte allt ser bra ut i slutet av loppet, ja då är det bara att rulla vidare, i samma tempo.
Så de kommer i mål.

Det här, MotoGP, är som jag redan skrivit, inte racing utan ekonomirally.
Första målet är att nå mållinjen. Överhuvudtaget.
Köra fort, ja om soppan räcker och däcken håller.
Vilket det är på gränsen......de gör.

Hur ska MotoGP bli intressant? Mitt förslag.
Gör som F1. Går det för fort mindre motorer.
MotoGP 600cc 4 cylindrar.
Moto2 300cc 2 cylindrar
Moto3 150cc 1 cylinder
Och självklart fri tankstorlek. Det är ju racing, inte ekonomirally. Och förhoppningsvis med 600cc istället för 1000cc.
Så skulle det inte vara däcken som begränsar antalet omkörningar

I ett nummer av Motor Cycle News sommaren 2012 tillägnat det årets TT Var en artikel om vad däcken betytt i MotoGP. På fria däcktiden fick de bästa förarna däck tillverkade natten mellan lördag och söndag och influgna till MotoGP.
Däck anpassade för banan, MCn och erfarenheterna från träningen.

Med enhetsdäcken så blir det ramen som måste anpassas till banan och enhetsdäcket. Det betyder att sedan enhetsdäcken infördes hade Honda till sommaren 2012 experimenterat med 30 olika ramar.
Ramar anpassade för olika banor och olika väder och olika däck.
Kanske också för olika förare.
För precis som i skidåkning behöver alla skidåkare på skidor från fabrikat A, ja de behöver inte köra på samma skida. Olika skidåkare kan ha tex olika spann. Valla olika. Trots det står A modell B på alla skidorna sponsrade av A.

Det finns ingen begränsning i antalet ramar som ska användas för prototyperna, enbart i antalet motorer.
Och det betyder att den fabrik som inte har råd plocka fram ett antal ramar anpassade för olika förhållanden, förare och banor.
Är rökt i MotoGP.
Gissar att Ducati är ett exempel.
För vann Casey på Ducati under fria däcktiden och började förlora på Ducati när enhetsdäcken införts? Nån som vet?

Last edited:
P€RRA;5877631 skrev:

Att samma 3-4 förare skulle vinna hela tiden betvivlar jag inte men tror som sagt att det skulle bli mer spänning.
Jag är inte så säker på att det skulle bli så mycket jämnare faktiskt. I början skulle det vara fler som är med men över tid utkristalliseras alltid några förare/team som är bättre än de andra och vi får en viss dominans. Så är det ju i både Moto2 och Moto3 nu där det är två team och tre-fyra förare per klass som dominerar.

Jag tror inte problemet är prototyperna som sådana utan att Kawasaki och Suzuki inte är med längre som är problemet. Fler prototyper på griden är enligt mig den bästa och mest lockande lösningen. :)

P€RRA;5877631 skrev:

Jag tror att förarna har alla möjligheter att bjuda på underhållande racing med nuvarande reglemente. Men de väljer att inte göra det. Anledningen är att närkamper innebär risker, samt att båda förarna tappar tid. Enhetsmotorer skulle inte ändra förarnas inställning på den punkten. De har tagit sig till högsta klassen eftersom att de kan köra väldigt fort, samt tar kloka beslut som lönar sig bäst över ett helt race/säsong.

Tillbaka med fler däckslev! Bort med motorbegränsningar så vi dessutom får se lite burnouts och bakhjulsåka!

Jag är inte så säker på att det skulle bli så mycket jämnare faktiskt. I början skulle det vara fler som är med men över tid utkristalliseras alltid några förare/team som är bättre än de andra och vi får en viss dominans. Så är det ju i både Moto2 och Moto3 nu där det är två team och tre-fyra förare per klass som dominerar.

Jag tror inte problemet är prototyperna som sådana utan att Kawasaki och Suzuki inte är med längre som är problemet. Fler prototyper på griden är enligt mig den bästa och mest lockande lösningen. :)
Men om du jämför med Moto2 så håller du väl med om att det är betydligt mer händelserika race? Sen att det kanske bara är 5-6 st per år som vinner är ju en annan, mindre betydande, femma.

Jag tror tvärtom att så länge fabrikerna plöjer ner miljon efter miljon för de där sista hundradelarna så kommer racen att se ut som de gjort under flera år. Förarna ligger på rad varv efter varv och man blir nästan uppspelt när någon vågar sig på en ombromsning.

Last edited:
Jag tror att förarna har alla möjligheter att bjuda på underhållande racing med nuvarande reglemente. Men de väljer att inte göra det. Anledningen är att närkamper innebär risker, samt att båda förarna tappar tid. Enhetsmotorer skulle inte ändra förarnas inställning på den punkten. De har tagit sig till högsta klassen eftersom att de kan köra väldigt fort, samt tar kloka beslut som lönar sig bäst över ett helt race/säsong.
Håller inte riktigt med då jag tror att i stort sett alla kör precis på gränsen och med hjälp av elektroniken gör väldigt få misstag. Med enhetselektronik som tar bort alla hjälpmedel skulle vi få fler misstag och fler omkörningar.

Så länge fabrikerna (MSMA) är med och bestämmer reglementet kommer de att ha egen mjukvara för att skaffa sig fördelar.

Är väl kanske inte så realistiskt att förbjuda prototyperna.. men ja, men för själva racingens skull tror jag att det vore roligare om alla hojar vore "likadana", så att det blir mer upp till förarskicklighet än att någon sitter på en hoj som går mkt fortare, svänger mkt bättre och behöver 100 meter kortare bromssträcka inför varje kurva.. (moderna hojar hittar dessutom i princip runt banan själv mh a all elektronik på dem..)

För att ingen ska tro nåt annat så får jag väl tillägga att jag också fattar att de absoluta toppförarna är riktigt jäkla vassa på det där med att hoja jämfört med många övriga i fältet.. Men det är fortf. lite så att sätter man dem på någon av satellithojarna så skulle de vara i princip chanslösa för att det skiljer så mkt mellan hojarna.. Ovan gör tyvärr att MotoGP suger att titta på..

Jämför med t ex höjdhoppning.. Där beror inte pallplatserna till 50% på att vinnaren har bättre skor som skjuter upp hopparen 10 cm extra över marken.

Tycker ändå att satellit hojarna 2013 gör det bättre än på länge. Med fler team med konkurrenskraftiga motorer etc blir 2014 än bättre med som trådskaparen och vi alla vill ha just tät racing fältet igenom.

Nyheter
Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra