Förbannat gnäll!

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Nå, jag skall förtälja en anekdot från den passerade helgen.

Det började med att jag beslutade mig för att åka ut till Tyresö där jag från början är uppväxt. Jag ville hälsa på min mor och far som bor på skilda platser, den senare ute i skogen där ens enda sällskap är grankottar och älgar.
Det är inte ofta jag åker ut dit. De kommer in till mig. Men nu var det så, jag ville åka ut dit. Och när jag stod med telefon i hand för att ringa en taxi så kom jag på tanken att jag skulle ta bussen istället, som för att göra ett komplett nostalgiskt paket, eftersom man innan körkort åkte den där bussen många gånger till och från stan.

Och så var det. Händelsevis hade jag glömt hörlurarna till mobilen hemma, så när jag klev av tunnelbanan vid Gullmars både hörde och såg jag allt vad folk far med i uppträdande, istället för den tilltänkta ljudboken jag skulle lyssnat på.
Någonting omedelbart slog mig när jag klev av, och det var att stämningen plötsligt blev bitter. Man hörde folk använda taskiga tonlägen. Man såg folk hasa fram med risig hållning och ihålig blick.
Värst blev det när jag ställde mig i kön till bussen. Folk som talade i telefon hade ingenting gott att säga om någonting. Man var trött, man hade ont i fötterna, bussen var sen och någon var dum i huvudet.
Jag klev på bussen och satt brevid en jämnårig läpphängare som bokstavligen uttryckte sig som så via telefon att "allt är fördjävligt".
Vet inte exakt hur många klagomål jag hörde den resan från olika människor, men det var verkligen allt som hördes.

Varför?!
Varför gnäller folk så förbannat?! Har de inget bättre för sig?! :mad:

Är det curlinguppväxten som slagit tillbaka nu när föräldrarna inte håller i hand längre?

Last edited:
Vem citerar du?

Kom inte på det när jag skrev det men när du frågade tvingades jag tänka en gång extra..... Vid närmare eftertanke kom jag på att det var en föreläsare som sa det. Jörgen Oom.

...Googlade snabbt och hittade det här klippet där han börjar med just svenskt gnäll...
[YOUTUBE-ID]0sFOzrWibpk[/YOUTUBE-ID]

En orsak är årstiden. Vårt solfattiga land torkar ur människors glädjebägare tills det bara finns lite skvimp kvar på botten just i mars. När solen åter igen börjar värma upp myllan och smälter isar och snövallar så är det som om kung bores bistra tvångsgrepp förbyts till en varm klapp på axeln och bägaren med ens fylls till bredden pånytt.

Vänta till mitten på maj och ta en busstur en helgeftermiddag så får du se ;)

• Gilla
Reaktioner: SGM
Hittade ett längre klipp med Oom där han pratar om gnäll på jobbet...
[YOUTUBE-ID]mrql7Msm918[/YOUTUBE-ID]

En orsak är årstiden. Vårt solfattiga land torkar ur människors glädjebägare tills det bara finns lite skvimp kvar på botten just i mars. När solen åter igen börjar värma upp myllan och smälter isar och snövallar så är det som om kung bores bistra tvångsgrepp förbyts till en varm klapp på axeln och bägaren med ens fylls till bredden pånytt.

Vänta till mitten på maj och ta en busstur en helgeftermiddag så får du se ;)

Jepp, vädret får de flesta att balla ur verkar det som. Åk buss i juni, fast då kanske det klagas på att bussen är för varm eller dylikt...

Jepp, vädret får de flesta att balla ur verkar det som. Åk buss i juni, fast då kanske det klagas på att bussen är för varm eller dylikt...

Det kan jag nog tro, inte roligt att sitta i växthusfönstren på en packad buss i sommarhettan.

Eftersom det ligger i människans natur att aldrig vara nöjd någon längre stund så är våren den bästa årstiden. Sedan kommer som sagt klagandet på att det är för varmt. Solen skiner för mycket och torkar ut gräsmattan etc.

Människor är tråkiga djur, men utan det ständiga missnöjet och strävan efter förbättring så hade vi suttit kvar på savannen. Troligen mer nödja överlag, men utan sporthojar :D
Naturfolk är sällan missnöjda (efter vad jag sett på TV), men de är ju å andra sidan fortfarande naturfolk också, så min teori borde stämma. Observera att jag fullt och fast tror att de lever ett bättre och mer tillfredsställande liv än oss så kallade västerlänningar som alltid har problem och inte kan vara nöjd längre tid än det tar att bära sitt senaste inköp hem till hyddan.

Missnöjet driver folk att ta egna initiativ till att förbättra saker och därför, i förlängningen, för samhället framåt. Dessa relativt sett få framåtsträvare i aktuella region hade uppenbart råkat hamna på samma buss/tåg/färdtjänst som TS.

Bara kommunister vill att samhället självt ska ta initiativ till planer med allt som ska förändras i samhället och vara nöjda med att det sker.

Summerat: Är du kommunist, din djävul? :mad:

Det ligger tyvärr i svensk natur att vara som vi är. Det har och göra med taskigt väder, men oxå allmänt dålig inställning i samhället. Det är OK att vara medioker och stolt. Man ska göra sin grej och inte låta andra påverka en. Vi har all välfärd som gör att man inte behöver ta ansvar, man får betalt ändå för sitt boende och matutgifter osv.

Svenskar är lata, bittra och j-vligt besserwisser. De som inte är det, blir hela tiden hackade på av dessa lata, bittra och besserwissiga personer. Tillräckligt för att till slut dra ner även resten på denna nivå.

Sedan går samhället i stort åt helsike. Man vet att man inte kan påverka, för det finns "internationella mål" som är större än folkets önskemål som faktiskt bor i landet och lever i missären och påverkas av förfallet.

/gnäll :-)

Det ligger tyvärr i svensk natur att vara som vi är. Det har och göra med taskigt väder, men oxå allmänt dålig inställning i samhället. Det är OK att vara medioker och stolt. Man ska göra sin grej och inte låta andra påverka en. Vi har all välfärd som gör att man inte behöver ta ansvar, man får betalt ändå för sitt boende och matutgifter osv.

Svenskar är lata, bittra och j-vligt besserwisser. De som inte är det, blir hela tiden hackade på av dessa lata, bittra och besserwissiga personer. Tillräckligt för att till slut dra ner även resten på denna nivå.

Sedan går samhället i stort åt helsike. Man vet att man inte kan påverka, för det finns "internationella mål" som är större än folkets önskemål som faktiskt bor i landet och lever i missären och påverkas av förfallet.

Nu håller jag iofs inte med dig, tycker svenskar är både ambitiösa och trevliga i allmänhet. Kanske är det mer du och/eller din umgängeskrets som är problemet? Dock är den typ av människor du tar upp knappast något unikt för Sverige, skulle inte rekommendera dig att flytta till t.ex. Spanien om du tycker Sverige är jobbigt.

Hmm i min branch så anställer folk/företag svenskar världen över trots att det är dyr arbetskraft för att:

Vi är pålitliga
Arbetsamma
Intelligenta/har "bra" sunt förnuft

Detta är väl iofs 40+ vi talar om och kanske är den nya generationen annorlunda...

Jag kan väl iofs hålla med om att min bekantskapskrets inkl mig är lite gnälliga :P ~30

Var det inte bara en hemsk mardröm ?
För inte sträcker väl sig "gnällbältet" ända till Gullmarsplan ?

Jag blir så ledsen av att åka kommunalt att jag låter bli. Var tvungen att åka tåg för några veckor sedan utan lurar och det höll på att kosta mig livet. Två Göteborskor framför gnällde konstant om hur 2:a klassvagnen hade fler eluttag en våran 1:a klass, mm. TYST!

Jag tycker tamigfaaan att det mest är skitbra! Förutom att Djurgårn torska i både hockey och fotboll i helgen...
Det suger!

Solen sken i lördags, fyndade en Mountainbike på Blocket som jag glatt sladdade omkring med i snöslasket, blev inspirerad och kickade igång en något surmulen Honda XR 500 och sprätte ännu mer snöslask. Tog en bira o en cigg i solskenet och åkte in till Hovet för kvartsfinal nr 2... Sen var den glada helgen slut.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026