Förbannade iPhone

Skrev bara från egen erfarenhet och har som sagt inte haft problem med min. Kanske haft tur o fått en bra tel.

Fungerade bra t.o.m i pello som är en byhåla i Tornedalen. Märkte inte nå problem efter vägen heller mer än normalt på vissa sträckor där man aldrig har täckning.

Har ingen Mac och förstår inte vad problemet är att använda pc med iphone.

Som sagt arbetar med ett jobb som brukar slita på telefoner, tappat från stegar m.m mååånga ggr men ta i trä den lirar än.

Surfar nu i Nacka sjukhus o skriver detta. No probs.

Det där med kyla kan inte vara sant. Vart på skotersemester 2 senaste vintrarna uppe i Norrland. Varit -15 ibland och kunnat filma o ta foton ute i skogen utan problem.

Däremot klagar polaren på sin Ericsson som klipper samtalen ständigt.

Last edited:

Det kan nog påverka ibland. Men i bilen sitter jag ju med handsfree och håller inte alls i luren.
Klart man tillverkar en produkt som man sen måste sätta ett skal på så den fungerar, eller hålla på ett visst sätt. Skit in skit ut.

Men det är klart Iphåne sekten jublade när steve meddelade att nu har vi fixat klockan! En självklarhet för alla andra utom sekten.
Å det flesta verkar nöjda med keff mottagning, jag har ju en så bra telefon... Va! En telefon är inte bra utan mottagning.

Troligtvis inte, säger inget om det. Men när alla andra(hela världen) har ett system ett sätt fungerar det på och sen finns det detta jävla apple, där inget är det samma om du så kör endast mac så inget är som det borde. Inget är som det borde och allt är ett problem kallat sakerhetsrisk.
Anslut du gärna din mac mot en projektor =).

Ja det var därför jag lämna in min. Kan inte ens prata telefon under en bilfärd mellan exempel sundsvall-sthlm. Går i tätbebygt område i bilen men inte annars. Sitter jag still ja visst då går fanskapet. Men den ska nog fungera i en bil med.

iPhonen är inte underbar på mottagning på något sätt. Den är ganska kass enligt min åsikt.
Men har man en operatör med täckning så ska det faktiskt funka hyfsat.
Sitter du med 3, Tele2, telenor eller liknande? I så fall fattar jag.
Då går det inte att ringa ens med en gammal hederlig Ericsson.
Jag brukade tappa samtal hela tiden till och med mitt inne i stan när jag hade Telenor eller Tele 2. Med Telia funkar det nästan jämt.

Lite kul är det.
Trots att jag klagat på sortering utav Mp3 och itunes. Så har ingen kommit med en lösning.... Den finns alltså inte.

Kör tele2, men det blir telia om några veckor. Men tele2 har alltid funkat kanon tidigare, tills jag bytte till iphone.

Lite kul är det.
Trots att jag klagat på sortering utav Mp3 och itunes. Så har ingen kommit med en lösning.... Den finns alltså inte.

Kör tele2, men det blir telia om några veckor. Men tele2 har alltid funkat kanon tidigare, tills jag bytte till iphone.

Har inte orkat svara då du mest bara sitter och spyr galla än att faktiskt vara lösningsorienterad.

Men sorteringen i iTunes finns absolut, det man gör är att man markerar alla låtar i ett album och högerklickar för att sedan välja "info" eller nåt sånt och där klickar man i nånstans att det är "del i samling". Då kommer dessa även presentera sig som ett album.

Sen vad gäller sortering av låtar/artister/album så är det bara klicka på rubriken i vardera fält.

Sen rekommenderar jag starkt att jobba med playlists och välja att synka över just de.

Att musiken i ditt bibliotek är uppfuckat är inte iTunes fel, det är metadatat i ditt bibliotek som är fel och iTunes kan då inte tolka vad som hör ihop med vad, så enkelt är det.
iTunes är inte byggt för att hantera nedladdad/egenrippad musik i första hand, det är byggt för att ge en plattform där du köper och hanterar den köpta musiken och sedan synkar det till din iPryl.

Vad gäller Tele2 vs Telia så kör de samma 3Gnät, det är ett samägt bolag (Svenska UMTSnät) som bygger det.
Både Telia och Tele2 har problem sedan ett tag med sitt mobila internet, misstänker att det blivit överbelastat och de inte hunnit uppgradera sitt backbone.

Har inte orkat svara då du mest bara sitter och spyr galla än att faktiskt vara lösningsorienterad.

Men sorteringen i iTunes finns absolut, det man gör är att man markerar alla låtar i ett album och högerklickar för att sedan välja "info" eller nåt sånt och där klickar man i nånstans att det är "del i samling". Då kommer dessa även presentera sig som ett album.

Sen vad gäller sortering av låtar/artister/album så är det bara klicka på rubriken i vardera fält.

Sen rekommenderar jag starkt att jobba med playlists och välja att synka över just de.

Att musiken i ditt bibliotek är uppfuckat är inte iTunes fel, det är metadatat i ditt bibliotek som är fel och iTunes kan då inte tolka vad som hör ihop med vad, så enkelt är det.
iTunes är inte byggt för att hantera nedladdad/egenrippad musik i första hand, det är byggt för att ge en plattform där du köper och hanterar den köpta musiken och sedan synkar det till din iPryl.

Vad gäller Tele2 vs Telia så kör de samma 3Gnät, det är ett samägt bolag (Svenska UMTSnät) som bygger det.
Både Telia och Tele2 har problem sedan ett tag med sitt mobila internet, misstänker att det blivit överbelastat och de inte hunnit uppgradera sitt backbone.

Sant är att Telia och Tele 2 delar 3G nät.
Men när man rör sig så händer det att telefonen backar tillbaka till 3G nätet och dels har Telia överlägsen täckning där. Dels så har Tele 2 länge varit betydligt sämre på Handover mellan 3G och GSM.

Det är (i alla fall för mig och alla jag känner) stor skillnad i hur många samtal man tappar när man rör sig i centrala stockholm eller uppsala med tele2 kontra Telia.
Dessutom hade jag ständigt återkommande problem med att min telefon helt plötsligt hävdade att det inte fanns något nät trots att jag var mitt inne i stan när jag hade Tele 2. Det har inte hänt en enda gång med Telia.

Vad gäller problem med mobilt internet så har jag inte märkt av något sådant i min iPhone i alla fall.

Och gällande iTunes så visst är det så att det hänger ihop med om det är korrekt taggat.
Korrekt taggad musik hamnar rätt i iPhonen. Även om den är rippad från en CD. Det har jag själv testat.
Däremot är iTunes ett djävulens påfund och troligen den djävligaste datorkod som någon skrivit sedan datorviruset uppfanns.
Jag kör en i och för sig något utdaterad dator hemma men det är ändå en dual core på 1,7 gHz med 2GB minne och den orkar med allt jag har kastat på den. Men kör jag igång iTunes så börjar det kännas vidrigt segt.
Den tog nästan ett dygn på sig för att importera min musik vilket ju måste göras innan man kan få över en endaste låt till telefonen.
Varje gång jag öppnar för att jag vill lägga över ny musik så ska den synkronisera genious data vilket tar över 30 minuter över en 100/100 fiberuppkoppling.

Hur man lyckats skriva en programvara som bara ska hålla reda på vilka låtar jag har och vart dom ligger för att kunna tanka ner dom till telefonen och ändå lyckas suga så mycket systemresurser är för mig en gåta. Så resurshungrigt är ingen av microsoftprodukterna jag provat på någonsin.
Visst. Jag har rätt mycket musik men i alla fall.

Att den sedan är så oerhört orienterad på att man ska köpa musiken igen istället för att enkelt kunna lägga in sina rippade mp3:or är visserligen förståeligt ur apples perspektiv men det suger för mig som användare.

För min del har det funkat klockrent att så över CD-skivor till Iphone om jag rippar dem med Itunes. De skivor som jag hade rippat med något annat progfram tidigare betedde sig däremot väldigt märkligt. Således fick jag rippa om alla skivor som jag ville ha ner i min telefon. Ett ganska tidskrävande arbete om man sitter på en CD-samling på 3-400 skivor. Så jag valde att bara rippa ner kanske 15 skivor istället.

Angående mottagningen (antennfunktionen) på Ihophe 4 så är den ett skämt. Jag har jobbat med utveckling av mobiltelefonantenner i 4 år, och Ihopne ligger bland de sämsta i prestanda vi mätte upp. Faktum är att de är så dåliga att många operatörer inte ville ha in dem i sina nät eftersom de orsakade så mycket tappade samtal. Nu är det annorlunda eftersom operatörerna har insett att folk vill ha dem och surfa på dem. De har säkert fått utveckla sina system för att klara av att hantera Iphones risiga prestanda.

Men jag har en själv och är fortfarande nöjd med den efter två år :)

Jo jag älskar att spy på min Iphone, då den faktist är under all kritik.

Men bra tips på Itunes.
Om jag lägger det som playlists, blir det ju många playlists om jag kör varje album som en. Jag får väl vänja om mej och lyssna på playlist ordning i stället för hela skivor, ett vanemönster i hur man lyssnar. Det här "del i samling" ska jag pröva, i kväll när jag kommit hem. Men jag tror att jag testat det.

Jag provar när jag kommer hem, om inte fungerar så kan jag kräkas lite till på Itunes/iphone, senare idag.

Att inte klara av något tekniskt, och sedan gnälla om det, när det är så tydligt att det är skit bakom spakarna... :hihi

Telefonen rockar, att den kräver visst kunnande och förståelse gör att den inte är för alla (även om min tekniskt sett handikappade dam klarar av sin med bravur... :crash ).

Att inte klara av något tekniskt, och sedan gnälla om det, när det är så tydligt att det är skit bakom spakarna... :hihi

Telefonen rockar, att den kräver visst kunnande och förståelse gör att den inte är för alla (även om min tekniskt sett handikappade dam klarar av sin med bravur... :crash ).

Sedan brukar ju iPhone (och det mesta apple) framhållas som så enkelt och intuitivt att det är lekande lätt att använda det.
själv pillar jag så sällan på dem att jag inte har någon uppfattning om dem alls, religiös, teknisk eller annat. :D

Jag kan strå lite mer salt i Qwertys sår... för att förutom att jag klarar av att få iTunes att hantera album så kan även min fru välja album i luren... och inte nog med det, min 3åriga son klarar det också och även hantera spellistor. :D

Tycker TS låter som min 65-åriga morsa. Ena dagen funkar allt perfekt och nästa dag har "något konstigt" hänt. Men det är absolut inte hennes fel, inte alls...

App-propå söner så tycker jag det är fantastiskt hur små barn lär sig. Min 2 åriga son kan låsa upp, bläddra i bilder/ filmer och hittar till mx spelet :tummenupp

Om 10 år har man ingen chans mot grabben !

Alla fanboys som direkt skyller på användaren är ju pinsamt.

Iphone är i regel en intuitiv och bra telefon. Itunes är raka motsatsen.

Problemet är att gräset inte är grönare på andra sidan. Du kan hantera filer på ett enkelt sätt, men då kommer nåt annat idiotiskt istället!

Titta bara på Samsung Galaxy S2. Bara en sån enkel sak som att mellanslagstangenten inte är centrerad när du skriver! Det leder till att meddelandena.ofta.ser.ut.så.här.när.man.skriver eftersom de har satt punktknappen där. Helt sjukt att ingen märkte det problemet vid ett konsumenttest.

Eller den härligt irriterande funktionen att telefonen ska vibrera eller ge ifrån sig en signal när det är fulladdat! Härligt att vakna till varje natt typ en timme efter att man somnat... Går inte att stänga av om man inte då stänger av alla notifieringsljud.

Så efter att nu ha haft bägge telefonerna är jag beredd att byta tillbaka när som helst, trots att iphonen är riktigt kass på många saker.

App-propå söner så tycker jag det är fantastiskt hur små barn lär sig. Min 2 åriga son kan låsa upp, bläddra i bilder/ filmer och hittar till mx spelet :tummenupp

Om 10 år har man ingen chans mot grabben !

Min 3åring har börjat tjata om att han vill till Elgiganten för där kan man köpa iPad... jag har förklarat att det räcker gott att han har en egen iPhone4 men han kontrar med att han vill ha en sån jätte jätte stor iPad som pappa och mamma har. :gnissla

Alla fanboys som direkt skyller på användaren är ju pinsamt.

Jag håller med om att det oftast är pinsamt att skylla på SBS men i vissa fall så är det inte bättre än så faktiskt, för vill man inte förstå hur en pryl funkar och sen bara gnäller om den hela tiden trots att felet är just SBS så är det ju faktiskt så enkelt.

Sen har det mycket med attityd att göra också, man kan säga att man inte förstår och be om hjälp eller så kan man sitta och spy galla och ha en allmänt trist attityd i det man skriver... gissa vilken som variant som ger bäst respons. ;)

Last edited:
Sen har det mycket med attityd att göra också, man kan säga att man inte förstår och be om hjälp eller så kan man sitta och spy galla och ha en allmänt trist attityd i det man skriver... gissa vilken som variant som ger bäst respons. ;)

Spy galla verkar funka så jag håller mej vid det:)

Jag kan strå lite mer salt i Qwertys sår... för att förutom att jag klarar av att få iTunes att hantera album så kan även min fru välja album i luren... och inte nog med det, min 3åriga son klarar det också och även hantera spellistor. :D

Det du glömde berätta var att frugan jobbar på apples kundtjänst och grabben har redan börjat skolan då han är överintelligent och kommer doktorera i nanofysik till våren som första 3åring någonsin.

Tycker TS låter som min 65-åriga morsa. Ena dagen funkar allt perfekt och nästa dag har "något konstigt" hänt. Men det är absolut inte hennes fel, inte alls...

Ja ja...
Har två extra ungar som jag i all evig tid(sen dom föddes) hjälpt med tekniska prylar. Fixade allt och jag var kungen i deras ögon. Nu har dom vuxit upp och blivit småvuxna äldsta är 17. Nu är det jag som behöver hjälp, kan fan ingenting och orkar inte bry mej.

Nu förtiden ringer jag till dom för hjälp. Men har inte riktigt vågat i det här fallet då dom skulle skratta sig trötta åt mej.

Last edited:
Jag håller med om att det oftast är pinsamt att skylla på SBS men i vissa fall så är det inte bättre än så faktiskt, för vill man inte förstå hur en pryl funkar och sen bara gnäller om den hela tiden trots att felet är just SBS så är det ju faktiskt så enkelt.

Antar att herrn sitter med Itunes i Mac-miljö?

Itunes på PC är förbannat dåligt kodat.

Har 2 problemfria PCs med win7, på ena funkar en uppdatering av IOS om jag stänger av brandväggen, den andra inte.

Anledningen är förbannat dålig kod för USB-överföring, Error (insert valfritt nummer).

Felhantering i koden verkar inte existera vilket gör att varje krasch är fatal för systemet.

Tror Itunes för PC är Jobs hämnd på Gates :mad:

.

Jo visst köpa låter de gjorde jag första gången hade en fint itunes bibliotek med betald musik men sen krascha min hårdisk BORTA!!!! Köp igen.

Måste faktiskt ställa mig på qwerty's sida i detta itunes är onödig struligt. Och då är jag varken gammal eller dålig på datorer.
Men de är samma varje gång man stoppar i ajfånen eller ipoden i dator vill du updatera ? visst visst jag vill bara lägga till EN ny låt och sen iväg till gymmet. När man kommer dig så är hela skiten tom!

Antar att herrn sitter med Itunes i Mac-miljö?

Itunes på PC är förbannat dåligt kodat.

Har 2 problemfria PCs med win7, på ena funkar en uppdatering av IOS om jag stänger av brandväggen, den andra inte.

Anledningen är förbannat dålig kod för USB-överföring, Error (insert valfritt nummer).

Felhantering i koden verkar inte existera vilket gör att varje krasch är fatal för systemet.

Tror Itunes för PC är Jobs hämnd på Gates :mad:

Det stämmer att jag kör iTunes i macmiljö och ja, jag vet att iTunes är vansinnigt dåligt kodat.
Men det förringar inte faktum att det GÅR att sortera musiken i album och man kan spela upp det som album, för det går oavsett om det är windowsversionen eller macversionen.

Jag avskydde själv iTunes som pesten när jag skaffade iPhone första gången, men istället för att vara grinig och gnälla om det så lärde jag mig hur det faktiskt funkar och hur jag kan manipulera det till att göra så som jag vill och se, det funkar faktiskt. Och det var då i winmiljö.

Jo visst köpa låter de gjorde jag första gången hade en fint itunes bibliotek med betald musik men sen krascha min hårdisk BORTA!!!! Köp igen.

Måste faktiskt ställa mig på qwerty's sida i detta itunes är onödig struligt. Och då är jag varken gammal eller dålig på datorer.
Men de är samma varje gång man stoppar i ajfånen eller ipoden i dator vill du updatera ? visst visst jag vill bara lägga till EN ny låt och sen iväg till gymmet. När man kommer dig så är hela skiten tom!

Backup är ledordet, något man bör ha på foton och musik om du frågar mig.
För det är samma sak om du tappar en cd-skiva i sandlådan så den repar sig rejält, då måste du köpa den på nytt om du inte gjort någon backup på den.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT