Förbannad

Ni som stannar för att skälla ut eller tala till rätta bilister som "gjort fel". "Vågar" ni ta av hjälmen eller försöker ni bibehålla eran anonymitet? Känner själv att med hjälmen kan man vara mer skräckinjagande men samtidigt känns det dåligt att snacka genom den med någon man vill få att ändra på sig.
Så själv kommer jag nog försöka ta av mig den när jag väl orkar stanna och snacka med dem.

Det är alltid skönt att ha integral på när någon försöker att skalla en!

Mycket text, allmänt grinig
Skön högerkurva ut på en raka om du kom från sjögestahållet vilket jag antar att du gjorde? I så fall har du 3 potentiella dödsfällor ut på rakan:

1. Förvirrade bilister från Mantorp som skall vänster upp mot motorvägen. Detta mitt i den sköna kurvan.

2. Förvirrade bilister på väg ut åt vänster, nyhandlade, från City-Gross med bilen full skrikande ungar som inte fick det dom ville när det handlades. Det var här det hände eller?

3. Förvirrade bilister från motorvägsavfarten söderifrån som svänger vänster och letar efter Statoil för att tanka.

Har åkt där ett otal gånger med diverse fordon och råkat ut för alla tre, det är ingen bra plats att ladda 120 pinn ut på rakan på... Som sagt, det är 70 där av en anledning.

/R

Detta är en tvåfilig väg åt båda håll.

Gör man en sådan sväng, väljer man det närmsta körfältet, man korsar inte båda två.

Kommer han från din vänstra sida måste han ju korsa alla körfält, eftersom vi har HÖGERtrafik i Sverige. Varför vill du att han ska lägga sig i vänstra körfältet? Då hade du väl blivit förbannad för att du var tvungen att köra om på höger sida, sen hade du nog dragit hans högra backspegel istället och gnällt om det här på SH.

Last edited:
Skön högerkurva ut på en raka om du kom från sjögestahållet vilket jag antar att du gjorde? I så fall har du 3 potentiella dödsfällor ut på rakan:

1. Förvirrade bilister från Mantorp som skall vänster upp mot motorvägen. Detta mitt i den sköna kurvan.

2. Förvirrade bilister på väg ut åt vänster, nyhandlade, från City-Gross med bilen full skrikande ungar som inte fick det dom ville när det handlades. Det var här det hände eller?

3. Förvirrade bilister från motorvägsavfarten söderifrån som svänger vänster och letar efter Statoil för att tanka.

Har åkt där ett otal gånger med diverse fordon och råkat ut för alla tre, det är ingen bra plats att ladda 120 pinn ut på rakan på... Som sagt, det är 70 där av en anledning.

/R

Alt 2 stämmer bra.
Alt 1 och 3 är betydligt längre bort, men du har helt rätt där, nr 1 och 3 är riktiga fällor, där jag brukar köra lugnt pga av risken.
Du vet ju hur det ser ut på denna väg vid alt 2 och hur sikten är, därav chocken när gubben bara svänger rakt ut. Och du vet nog också vad jag menar när jag säger att borde valt vänster fält.

Hur som, jag är glad att det gick bra. Mitt agerande är redan gjort, rätt, fel. Det får andra bedöma.

Jag brukar även blinka med hellyset när jag ser bilar stå för att köra ut, allt för att dom ska se att man kommer.

Alt 2 stämmer bra.
Alt 1 och 3 är betydligt längre bort, men du har helt rätt där, nr 1 och 3 är riktiga fällor, där jag brukar köra lugnt pga av risken.
Du vet ju hur det ser ut på denna väg vid alt 2 och hur sikten är, därav chocken när gubben bara svänger rakt ut. Och du vet nog också vad jag menar när jag säger att borde valt vänster fält.

Hur som, jag är glad att det gick bra. Mitt agerande är redan gjort, rätt, fel. Det får andra bedöma.

Jag brukar även blinka med hellyset när jag ser bilar stå för att köra ut, allt för att dom ska se att man kommer.

Att blinka med helljuset kan också räknas som kör du, jag ser dig..
så att använda det är kanske inte helt smart.

att kicka speglar kanske inte är något man bör hålla på med, dels pga risken för dig och dels för risken för påföljder och dels pga det bara är korkat.
vad hade du gjort om han svängt till åt vänster när du passerade ?

Ett annat bra tips är att zick zacka lite, det gör att halv/helljuset blir oregelbundet och även att det är något som rör sig i sidled. Svårt att se och uppskatta fart på något i periferiseendet som kommer rakt emot än.

Alt 2 stämmer bra.

Jepp, förstår vad du menar, har själv stått i position 2 med bilen full av matvaror, skrikande ungar och annat bröte :huvet. Ungefär varannan åker vänster direkt i vänsterfilen och varannan kör rakt över till högerfilen så det är ett lurigt ställe, eller rättare sagt hela rakan är lurig.

Kan ju vara så också att han såg dig försent och försökte komma över till höger för att du skulle kunna ta dig om, alla tänker ju inte klart när de blir stressade. Skit samma, du klarade dig den här gången, tacka gudarna för det och ta det lugnare i högern nästa gång. Men det är en jäkligt skön kurva....

/R

Ni som stannar för att skälla ut eller tala till rätta bilister som "gjort fel". "Vågar" ni ta av hjälmen eller försöker ni bibehålla eran anonymitet? Känner själv att med hjälmen kan man vara mer skräckinjagande men samtidigt känns det dåligt att snacka genom den med någon man vill få att ändra på sig.

Har de tabbat sig då står jag för att jag anser det och behöver ingen anonymitet. Tror jag att det är ryska maffian, då tar jag nog inte snacket där. ö h t. Är man tveksam kanske jag kan köpa att hålla krukan på för att kunna komma undan lite snabbare om det visar sig vara någon som snear ur rejält och börjar visa våldstendenser. Dock inte för att behålla någon anonymitet. Skall man prata med folk är ögonkontakt, d v s visir upp och solbrillor av, minimum. Vanligt folkhyfs, och jag skulle personligen inte ta en frammumlad tillrättavisning bakom visiret från någon som inte ens behärskar den saken på särskilt stort allvar.

Samma sak de två gånger jag tyckt det varit påkallat att ringa och berätta för någon att "nu var du så inihelvete dum att jag faktiskt inte kan släppa det". Artigt presentera sig med namn först.

Ni som kommenterar verkar veta mer än föraren. Kör jag bil så drar inte jag rätt ut på vägen utan att försöka uppskatta inkommande trafikens hastighet. Eller är ni så jävla pantade att ni bedömer avståndet och förmodar att fordonet som kommer alltid håller laglig hastighet, inte undra på att folk stryker med i trafiken.

Hastighetsbedömning och avståndsbedömning är svårt. Ännu svårare när det är små fordon och bara en lykta. Detta är fakta. Dessutom så skall man fan inte behöva spana av dubbelt så lång sträcka som man behöver för att gå fri för trafik som kommer i någorlunda laglig hastighet när man skall svänga ut.

Skall man i alla korsningar ta höjd för att det kan komma något pucko i dubbla skyltade då blir man oftast stående bra länge och resultatet blir totalstopp i trafiken. Blir du glad då när du står som bil 40 i kön ut på 70-sträckan när alla väntar tills det är tomt sjuhundra meter åt varje håll eftersom det ju faktiskt SKULLE kunna komma någon i 250 blås?

Näe, det är frivilligt att bryta mot bestämmelser men det är fan inte OK att vänta sig att alla andra skall anpassa sig efter det om man väljer att göra det. Väljer du att köra för fort, eller att köra i fel riktning på motorvägen för den delen, är det ditt eget jävla ansvar och ingen annans att se till att du inte smäller p g a ditt beslut. Hade det i det här fallet gått 70 hade det förmodligen varit en total icke-situation som på sin höjd hade påkallat ett släpp på rullen och en svordom i hjälmen över ännu en bilistdrummel. Allt ansvar för allt som hände utöver detta är helt på den som själv valde att inte hålla 70.

Sedan kan vi ta upp vilka risker det är rimligt att utsätta sina medtrafikanter (eller i förekommande fall mottrafikanter) för. Är det rimligt att utsätta någon som totalt sumpar sin väjningsplikt i en utfart och kör ut mitt framför hojen för att, med eget vållande, bli torpederad i 120 istället för 70? Skillnaden i konsekvenser är inte svår att föreställa sig. Höjer man till 120 från 70 så tredubblar man nästan rörelseenergin.

SKÄÄÄÄMS! hade du haft sönder min backspegel hade jag haft sönder armen på dig!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT