Bättre att köra på Kemora vs Mantorp 2009 !
Låt mig motivera.
Först vill jag påpeka att färjeresan Åland - Finland är betydligt dyrare och är längre bilväg även för oss så det är knappast i ”eget intresse”.
1. Kemora VILL verkligen ha dit oss fast de gjorde förlust i fjol.
2. Arrangemanget i Kemora var nästintill felfritt!
Bara en sådan sak att det var gott om funktionärer!
3. Startfältet på Mantorp var heller inte så imponerande!
4. Vi kör väl i Nordic Endurance Challenge, inte distriktmästerskapet i Skåne? (Grattis Skåneligan till segern by the way)
Låt mig utveckla. Vi har idag deltagare från Sverige, Norge och Danmark.
Tävlingen på Kemora -08 kom väldigt olyckligt då man två veckor tidigare kört sitt eget ”200 miles” lopp för MC. Man får hoppas på bättre samkörning nästa gång. Vi hade finska RR förare i vår depåbox och de verkar seriöst intresserade av ERF. Inte blir det sämre av att en deltävling körs i Finland. Serien får per automatik högre status om den körs i hela norden. Summering, vi når fler förare/regioner.
B.t.w
Slå inte ihop REC och NEC! Ge upplägget en chans även nästa år men ändra statusen på REC till ”renodlad kvalserie”.
Gör allvar och tvångsförflytta de fem främsta teamen i REC (eg. Förarna) vill de köra vidare är det NEC som gäller! Tittar man på snitt tiderna för topp 10 teamen i REC så är de inte fy skam heller i NEC. Därför är det fel om de tillåts stanna kvar för att agera ”prisjägare”.
Blir dessutom REC en renodlad kvalserie så löser vi kanske en del ”prestige problem”, vilka får Ni gissa själva....
Största fördelen med NEC, idag, är att jag upplever som att tempot flyter på ganska bra under racet, det bjuds sällan på några direkta överraskningar ute på banan s.a.s., det visar väl ”DNF” statistiken om inte annat. Något är ju fel om det går lika fort i REC som NEC fast på olika dagar.
Erkänner att jag tillhör en av de ”långsammare” (allt är relativt) i NEC men å andra sidan har jag lärt mig mer av de som passerar vs de jag passerat!
Resultatet är personbästa varje deltävling!
Ironi på. Vill man "bara köra", rekommenderar jag en bankörningsdag eller se till att man inte blir uppklassad från REC! Ironi av.
Nu ska vi inte dra ovan till sin spets, är det under 15 anmälda i varje klass så förstår jag att arrangören vill kunna slå ihop klasserna. Fine.
Givetvis ska vi tillåta ”Wildcard” i NEC i mån av plats, det är ju orimligt att Papunen med team ska börja i REC om han vill göra tillfälligt inhopp.
Mvh Mansén
Låt mig motivera.
Först vill jag påpeka att färjeresan Åland - Finland är betydligt dyrare och är längre bilväg även för oss så det är knappast i ”eget intresse”.
1. Kemora VILL verkligen ha dit oss fast de gjorde förlust i fjol.
2. Arrangemanget i Kemora var nästintill felfritt!
Bara en sådan sak att det var gott om funktionärer!
3. Startfältet på Mantorp var heller inte så imponerande!
4. Vi kör väl i Nordic Endurance Challenge, inte distriktmästerskapet i Skåne? (Grattis Skåneligan till segern by the way)
Låt mig utveckla. Vi har idag deltagare från Sverige, Norge och Danmark.
Tävlingen på Kemora -08 kom väldigt olyckligt då man två veckor tidigare kört sitt eget ”200 miles” lopp för MC. Man får hoppas på bättre samkörning nästa gång. Vi hade finska RR förare i vår depåbox och de verkar seriöst intresserade av ERF. Inte blir det sämre av att en deltävling körs i Finland. Serien får per automatik högre status om den körs i hela norden. Summering, vi når fler förare/regioner.
B.t.w
Slå inte ihop REC och NEC! Ge upplägget en chans även nästa år men ändra statusen på REC till ”renodlad kvalserie”.
Gör allvar och tvångsförflytta de fem främsta teamen i REC (eg. Förarna) vill de köra vidare är det NEC som gäller! Tittar man på snitt tiderna för topp 10 teamen i REC så är de inte fy skam heller i NEC. Därför är det fel om de tillåts stanna kvar för att agera ”prisjägare”.
Blir dessutom REC en renodlad kvalserie så löser vi kanske en del ”prestige problem”, vilka får Ni gissa själva....
Största fördelen med NEC, idag, är att jag upplever som att tempot flyter på ganska bra under racet, det bjuds sällan på några direkta överraskningar ute på banan s.a.s., det visar väl ”DNF” statistiken om inte annat. Något är ju fel om det går lika fort i REC som NEC fast på olika dagar.
Erkänner att jag tillhör en av de ”långsammare” (allt är relativt) i NEC men å andra sidan har jag lärt mig mer av de som passerar vs de jag passerat!
Resultatet är personbästa varje deltävling!
Ironi på. Vill man "bara köra", rekommenderar jag en bankörningsdag eller se till att man inte blir uppklassad från REC! Ironi av.
Nu ska vi inte dra ovan till sin spets, är det under 15 anmälda i varje klass så förstår jag att arrangören vill kunna slå ihop klasserna. Fine.
Givetvis ska vi tillåta ”Wildcard” i NEC i mån av plats, det är ju orimligt att Papunen med team ska börja i REC om han vill göra tillfälligt inhopp.
Mvh Mansén