Förbättra låg & mellanregistret R1:05?

OK!
Så då kan man likväl ha kvar orginalljuddämparna, utan kat. Märker man skillnad med tunnare packning utan högoktan soppan?


Någon guru på motorer får nog svara nu betr topplockspackning, komp å bränslekvalitet...Dr bike eller Anders Brink får ta över...

Betr slip-on på just R1 -04 till 08, är ganska ineffektiva...kolla bromskurvorna hos de olika tillverkarna så ser du hur fjuttigt det är. Finns andra fördelar dock med lätta dämpare då det sänker tyngdpunkten/vikten...har själv Yoshi slip-on och bortagen kat...låter kul men har inte givit nå speciellt effektmässigt...en anings piggare att varva men knappast mer effekt. Ett bra helsystem låter motorn pumpa ur mer hästar i det högre registret där orginal kollektorn sätter stopp så fortsätter effektkurvan upp med varvet....kan vara värt några meter på rakan...vilket iofs kan betyda allt inför en inbromsning..
 
OK!
Så då kan man likväl ha kvar orginalljuddämparna, utan kat. Märker man skillnad med tunnare packning utan högoktan soppan?

Ja högre kompression och mindre squish ger mer effekt även på BF98 men risken finns att du går över gränsen för spikning.

Att skaffa tunnare toppackning är överkurs såvida du inte har motorn i bitar redan.

Mitt recept för en R1 hade varit:
PCIII väl inmappad
Eliminera katten

Sen den dagen man har pengar över och tycker att det börjar bli klent med effekt så kompletterar man med:
Helsystem
Trattar i insugen
Tunnare toppackning
Portning
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top