Förarbevis för snöskoter?

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Piper PA-28 Archer II -1989
Lite fel säsong, men jag är intresserad av att ta förarbevis för snöskoter. Körde lite organiserat i vintras och det var jäkligt kul, vill gärna göra det på egen hand till nästa vintersäsong (lite som MC fast på vintern, när vi åker skidor vecka 11 har man inte kört MC på ett bra tag och abstinensen borde ha satt in).

Så, min fråga är om någon känner till någon som kan utfärda förarbevis i södra sverige (har inget emot att åka iväg ett par dagar framåt vintern och gå en kurs). Tog mitt bilkörkort i april 2000 så det var fyra månader för sent tyvärr annars hade det bara varit att köra.

Kollade på transportstyrelsen och såg att Nordia Import AB i Ödåkra var godkända som handledare (annat namn för Din Hoj), mailade dem men fick bara till svar att de inte anordnade någonting. Så den listan var inte till mycket hjälp.

Tacksam för svar!

förarbevis för snöskoter är terrängfordon så vill du ha förarbevis till detta så kan du ta teorin och "köra" med 4-hjulen på sommarhalvåret...
bara för att du ska få tummen ur så får du en idol bild på mig :yoparty

attachment.php

förarbevis för snöskoter är terrängfordon så vill du ha förarbevis till detta så kan du ta teorin och "köra" med 4-hjulen på sommarhalvåret...
bara för att du ska få tummen ur så får du en idol bild på mig :yoparty
Nej. Det är det inte. Det är olika förarbevis som gäller nu. Snöskoter är snöskoter och fyrhjuling är "terränghjuling".

http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/Snoskoter/
http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/Forarbevis-Terranghjuling/

Nej. Det är det inte. Det är olika förarbevis som gäller nu. Snöskoter är snöskoter och fyrhjuling är "terränghjuling".
...vilken du inte har nytta av såvida du inte arbetar där terränghjuling används i tjänsten ;)

http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/Snoskoter/
http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/Forarbevis-Terranghjuling/

Fan vad löjligt. Borde inte krävas körkort för varken skoter eller "terränghjuling".

Samma det här med att kidsen måste ta körkort för moped nuförtiden. Störtlöjligt. Det är ju som att kräva körkort för cykel. Det är väl bara en tidsfråga tills det kommer iofs.

Fan vad löjligt. Borde inte krävas körkort för varken skoter eller "terränghjuling".

Samma det här med att kidsen måste ta körkort för moped nuförtiden. Störtlöjligt. Det är ju som att kräva körkort för cykel. Det är väl bara en tidsfråga tills det kommer iofs.

Kort för skoter är inte jag emot. Det är faktiskt rätt illa när en fjunig 16åring gränslar 160kusars maskiner med 0-100 som får de flesta sportbilar att blekna vid jämförelse. Bland träd, skidåkare och skoteråkare med allmänt skitkass sikt. Utan plats för möte.

Kanske inte gör någon större skillnad i praktiken. Men förhoppningsvis har de lärt sig något vettigt under utbildningen.

Edit: Sen finns det ju vi som aldrig lär oss...
19866148.jpg

20109066.jpg

Last edited:
Kort för skoter är inte jag emot. Det är faktiskt rätt illa när en fjunig 16åring gränslar 160kusars maskiner med 0-100 som får de flesta sportbilar att blekna vid jämförelse. Bland träd, skidåkare och skoteråkare med allmänt skitkass sikt. Utan plats för möte.

Kanske inte gör någon större skillnad i praktiken. Men förhoppningsvis har de lärt sig något vettigt under utbildningen.

Med tanke på hur enkelt det är att köra en skoter (åtminstone om man ska söndagsåka) + att man är i skogen så tycker jag inte det behövs nåt körkort. Sen tror jag det stämmer det du säger att nån utbildning inte gör nån skillnad i praktiken.

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att man får ett körkort automatiskt när man fyller 16 som sen kan dras in ifall man missköter sig.

19866148.jpg

20109066.jpg

Hehe, en av anledningarna till varför jag aldrig har köpt nån skoter. Jag hatar att köra fast. Fast nog blir man ju som sugen ibland.

Det händer ju väldigt många mopedolyckor numera.
Alla som vistas i trafiken vet att mopedförare till 90% är idioter så jag tycker det är bra att det blir hårdare regler.
Samma med skoter, det skadar inte att ha utbildning- alltid räddar det någon.

Näe, det är rätt många som fortfarande köper Yamaha?! :näsblod

Det händer ju väldigt många mopedolyckor numera.
Alla som vistas i trafiken vet att mopedförare till 90% är idioter så jag tycker det är bra att det blir hårdare regler.

Dom är inte mindre idioter efter tio obligatoriska körlektioner och några timmars teori heller, bara femtusen fattigare (eller deras föräldrar IAF), så mopeden (och utrustningen) blir femtusenkronor sämre och farligare.

Så fort dom har lappen ihand är dom lika stora idioter och trafikfaror igen!

Det kommer nästa års statistik att visa, fast då redovisar man det som att olyckorna har minskat, trots att det är antal mopedister som har minskat.....

Last edited:
Dom är inte mindre idioter efter tio obligatoriska körlektioner och några timmars teori heller, bara femtusen fattigare (eller deras föräldrar IAF), så mopeden (och utrustningen) blir femtusenkronor sämre och farligare.

Så fort dom har lappen ihand är dom lika stora idioter och trafikfaror igen!

Det kommer nästa års statistik att visa, fast då redovisar man det som att olyckorna har minskat, trots att det är antal mopedister som har minskat.....

Problemet är fortfarande att alla barn numera ska köra moped. Förr körde dom intresserade moped. Detta rensar bort Paris H, 14 Lindsay L, 15 och Blondinbella, 13 från vägarna. Win win!

Problemet är fortfarande att alla barn numera ska köra moped. Förr körde dom intresserade moped. Detta rensar bort Paris H, 14 Lindsay L, 15 och Blondinbella, 13 från vägarna. Win win!

Redan tidigare rensades alla som inte var 15 bort.

Det är dessutom troligast dom som är intresserade av att köra moped som står för idiotkörningarna till stor del.

Pojkar/män har alltid stått för en större andel olyckor, oavsett farkost.

Pojkar/män har alltid stått för en större andel olyckor, oavsett farkost.
Typisk dödsolycka på moped: 15-årig kille på trimmad moped vid en korsning på en 70- eller 90-väg utanför tätbebyggt område.

mopeden (och utrustningen) blir femtusenkronor sämre och farligare
5000kr mindre än att de åker omkring i flipflops, linne och surfshorts med Grex-hjälmen oknäppt på en moppe som saknar belysning, reflexer, kåpor och avgassystem? Vad blir det kvar? Att de åker en sparkcykel enbart iförda kondom? :skrämd

Nu sitter man i solen och letar skoter om dagarna.
Har fastnat lite för Polaris IQmodeller.
Men har dock en liten undran.
Är det dumt att köpa en 440?
Även fast man drömmer om metervis med puder på fjället
så blir det nästan bara led och lek.
Fördelar/nackdelar med en 440?

Tips på alternativ mottages gärna, spec Blocketlänkar.

Varför inte en 600 rr i så fall? Det hade varit mitt förstaval.

För ledåkning där leden är av typen knixigt endurospår(som häromkring)är 440 väldigt kul.I lössnön är det däremot inget vidare.En nackdel är väl isåfall att bränsleförbrukningen ofta inte är direkt låg och i kombination med pytteliten tank som sitter på vissa 440 så blir aktionsradien minst sagt begränsad.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park