För smörjmedels-nördar

Ursäkta en nybörjare, men vad vinner man på att smörja in gängor? Att det ska lossa lättare sen/inte oxidera eller?

Orsakerna varierar från applikation till applikation. En del gängor ska absolut inte smörjas in, tex syrgaskopplingar eller skärtätande gasgängor.

Andra gängor ska mörjas in för att förhindra skärning, tex är alu- eller kopparfett vanligt som anti-seizure på rostfria gängor.

Andra gängor som ska momentdras, som tex topplocksbultar, ska ofta smörjas in med några droppar olja för att erhålla korrekt klämkraft vid momentdragningen. Man lägger då ofta även någon droppe mellan skallen och bricka/underlag.

Andra gängor ska ha låsvätska som tex locktite, gäller tex många skruvar med kort klämlängd i tex hjulupphängningar. Loctite skyddar även mot korrosion.

Andra gängor ska smörjas in med gängtätvätska för att bli täta, tex många gängade pluggar.

Många högtemperaturgängor ska smörjas in med tex kopparfett, alufett eller molyfett för att inte högtempkorrodera/skära, tex skruvar och givare till avgassystem, spridargängor till dieselmotorer etc.

Så smörj eller inte beroende på applikation

Last edited:
Var hittar du den, hittar bara koppar o aluminium?

Sorry, jag läste fel, menade alufett. Det har dock i de flesta fall samma amvändningsområde som zinkfett/-pasta.

Vill man ha zinkpasta så har tex loctite det. Det kan vara bra för tex skruvar av stål eller rostfritt i alumiumgods i marin miljö, tex vattenjetaggregat mm.
Aluminiumfett skyddar också, men zink är ju ngt oädlare och därför lite bättre.

Men för att skydda tex alugängor i motorer så använder jag zink- resp alufett till samma sak.

Har nickelpasta till högtemp oxå, men den är tydligen aja-baja nuförtiden så den är ännu svårare att få tag på, ja om man nu inte skall köpa den då alltså.:)

Sorry, jag läste fel, menade alufett. Det har dock i de flesta fall samma amvändningsområde som zinkfett/-pasta.

Vill man ha zinkpasta så har tex loctite det. Det kan vara bra för tex skruvar av stål eller rostfritt i alumiumgods i marin miljö, tex vattenjetaggregat mm.
Aluminiumfett skyddar också, men zink är ju ngt oädlare och därför lite bättre.

Men för att skydda tex alugängor i motorer så använder jag zink- resp alufett till samma sak.

Tack o bock för infon

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard