För smörjmedels-nördar

Teflonprodukter har snackats många gånger men det är tydligt att det enda som är konstant på internet är besökarnas dumhet.
Nya teflonprodukter med rent otroliga egenskaper dyker upp på marknaden med samma regelbundenhet som Nigeriabreven i mailen...

(Den enda "lite udda" oljeprodukten jag själv märkt funkar är STP, dock aldrig prövat i hi-perf motorer...)

Teflon må ha väldigt bra friktionsvärden ofta.. Men nötningen kan det vara väldigt si och så med... Dvs risk för haveri trots låg friktion..

Kullager, Rullager och Nållager behöver friktion för att fungera på rätt sätt. Får dom inte det så slutar kulan/rullen att rotera och då uppstår ett stort slitage och slutligen haveri!

Kullager, Rullager och Nållager behöver friktion för att fungera på rätt sätt. Får dom inte det så slutar kulan/rullen att rotera och då uppstår ett stort slitage och slutligen haveri!

Jag kanske är fel ute men borde våtkopplingen må dåligt av den här typen av tillsatser?

Förövrigt har jag fått en växellåda gå som ny igen med liknande mirakel produkt från omega. Från att vara stört omöjlig att växla till 2an snabbt då synkningarna inte ville inte vara med att leka. Även andra växlar var lite småskumma.

Hade bilen i 2år till sedan sålde jag den. Fick aldrig problem med synkningarna igen. kunde växla snabbt osv. Självklart hade lådan mått bäst av att bli justerad och bytt lite synkningar. Men mirakelmedlet kostad ett par hundra och funkade tillräckligt bra. Nu säger jag inte att alla skall göra så här. Bara att jag haft turen att fått det fungera på EN växellåda. Om lådan mår bra än idag vet jag ju inte heller.

alltså nu har jag inte läst igenom hela sidan. men dom testa på bultar under tryck om jag förstod det rätt. och han reserverade sig för hur smörjet( vad det nu heter) det beter sig under andra former. men jag tycker den känns seriös. sidan kommer från nån som bygger egna cyklar med specialla kopplingar så att man kan dela ramen, därav hans intresse för fett till hans kopplingar. vid frakt eller dylikt, JAG har haft fel förut(sant). men värt att glosa igenom
:)

Last edited:
Nr. 1 Hur ofta kommer man att behöva vrida en och samma skruvjävel 1000 varv?
Nr. 2 De visar skruv & mutter i rostfritt, det värsta fallet yta mot yta. Rostfritt mot rostfritt torrt skär nästan direkt. Och välja rostfritt om det inte behövs är inte så smart.
Nr. 3 Har medlet SAMMA egenskaper om man använder det på annat material är att gnugga rostfritt mot varandra?

Så genom att visa fran EN sak så blir det en generell sanning.
Varför talar dom inte om exakt vilken skruv det handlar om?
Vilken kvalisort av stainless steel är det?
18/8, 2333, (A2), 304L (rostfritt same shit, olika beteckning),
eller 2343 (A4) 316L (syrafast same shit, olika beteckningar).

Varför visar dom inte testet med mer vanliga skruv och mutter material i stål 8.8, 10.9 & 12.9 för?

Okvalificerat bonnfångeri.

Förövrigt har jag fått en växellåda gå som ny igen med liknande mirakel produkt från omega. Från att vara stört omöjlig att växla till 2an snabbt då synkningarna inte ville inte vara med att leka. Även andra växlar var lite småskumma.

Omega är ingen mirakel olja, det är en helt vanligt olja som är jävligt bra.
Jag tar gärna till den oljan om det behövs. Men den ska inte förväxlas med andra mumbo jumbo oljor med plast och andra tillsatser...

Mats

Jag kanske är fel ute men borde våtkopplingen må dåligt av den här typen av tillsatser?

Den slutar ofta greppa om det blir mer halkigt!
Ofta samma problem som om du tömmer vanlig bilolja i motorn som inte är avsedd för torrkoppling.
Och tex R1an av lite äldre modell tålde inte vissa oljor som var för hala.

Så nej inga tillsatser i oljan!
Sen kan man ju diskuter hur bra eller dåliga de är.
Har själv inte brytt mig testa eftersom jag fått det förklarat av vår Dr.Bike att det är meningslöst och oljorna idag lätt klarar de krav som motorn har.
Sen om det rasar så är det av andra anledningar än att oljan var dålig (om den inte var dålig för att den aldrig var bytt förståss men det kan ju knappast sdkyllas på oljan i sig)
Och då är det nog så.

men visst finns det en del bultar i ens liv :) som behövs skruvas på mer än andra.

ok.
tack för alla inlägg. ni kanske också skulle behöva lite smörj. "gnällspikar" :) skoja bara. tack för alla inlägg det är alltid trevligt att få del utav eran erfarenhet i ämnet. :krama jag har en del kvar att lära mig , ha en trevlig söndagkväll mina mc-vänner

Molybdendisulfidfett och ZDDPlus är de enda additiven jag själv använder.

en gammal klok sjömaskinsmekaniker berättade för mig när det en gång i tiden kom ett additiv av molybden. Först verkade allt bra och lovande men efter ett halvår la man ner det. Fick problem med för mycket uppbyggnad runt vissa kullager om jag inte missminner mig. Om kunskapen runt detta har bättrats och ser annorlunda ut idag vet jag inget om. Bara en parentes. Sedan gillar väl inte våtkoppling denna produkt heller?

Ursäkta en nybörjare, men vad vinner man på att smörja in gängor? Att det ska lossa lättare sen/inte oxidera eller?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard