För/nackdelar GSX750R Vatten/Luft?!

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Kanske lite klurig topic men....

Min fråga är alltså.
Har tänkt att köpa en GSX750R nu till våren, jag har tänkt mig ett pris runt 30k +-5k! =)

Och vad får man då? Joo man får antingen en olje/luft-kyld (tror de var detta fram till -92) eller så lägger man ett par tusen till och tar en -92:a eller -93:a och de är då vattenkylda.

Vad finns det för för eller nackdelar med att välja det ena eller andra??
Och finns det några andra fördelar med att välja de nyare?

Hoppas ngn förstod mina frågor och har lust att svara på dem! =)

Mvh
Niklas

campar skrev:
Kanske lite klurig topic men....

Min fråga är alltså.
Har tänkt att köpa en GSX750R nu till våren, jag har tänkt mig ett pris runt 30k +-5k! =)

Och vad får man då? Joo man får antingen en olje/luft-kyld (tror de var detta fram till -92) eller så lägger man ett par tusen till och tar en -92:a eller -93:a och de är då vattenkylda.

Vad finns det för för eller nackdelar med att välja det ena eller andra??
Och finns det några andra fördelar med att välja de nyare?

Hoppas ngn förstod mina frågor och har lust att svara på dem! =)

Mvh
Niklas

Vätskekyld kom -92 på 750:n (och -93 på 1100:an).
Fördel: Håller temp mera konstant och trots att den bara har 2 hk mera, så "mattas" den inte om du skulle pressa den hårt(nu snackar vi under extrema förhållanden).
Nackdel: Blyklump! Dessutom kommer du få hela forumets GammelGixxer- gäng efter dig om du väljer att köpa en vätskekyld......... :rolleyes:

Köp -90/-91:an som i MITT tycke är snyggast av gammelGixxarna!

Satsa på en oljekyld - vatten är av ondo!!!!

De Oljekylda är ju väldigt lättmeckade och stryktåliga. De vattenkylda är tyngre kring 93-95 om jag inte missminner mig. Sedan kan jag ju säga att 750 är bra, men 1100 är vackert! :)

Okej. Så i erat tycke så finns det inga nackdelar med att köpa en oljekyld alltså?! =)

Hur är det med hanteringen? Alltså grejen är väl att jag tänk ge mig f-n på att lära mig bakslanga! =)
Är det ngn större skillnad i väghållning och hantering på dem??

Hur är det om man köper en 88:a eller 89:a då? Bara utseende mässiga skillnader till stor del eller?? Skiljer ju en hel del i pris på en 89:a och en 92:a!

/Niklas

Eftersom du säger utseendemässigt antar jag att du menar 1100:an. 88:an är den sista generation 1 och 89:an då följdaktligen generation 2. 89:an har mycket snyggare stuk bak men hade visst problem med framgaffeln. Detta är fixat till -90:an men det är ju rätt billigt att fixa själv - Jiwe här på forumet säljer ju bland annat fjädrar till hojar till ett mycket förmånligt pris. Har själv köpt en uppsättning och skall pröva dem för första gången nästa helg - recension följer.

Om det viktigaste är att du ska kunna slanga med hojen så köp en 85a GSXR750 , 86-87 fick förlängd sving så de hjular inte lika lätt. Dessutom behöver du knappt slänga ut 20k på en 85a.
Nackdelen med generation ett av 750 är att ramen är gjord av VP-rör och björnklister (den väger bara 8,5 kilo och skulle behöva en viss uppstyvning)
Är du ute efter lite mera väghållning så köp 88-91års GSXR de har bättre bromsar fjädring och ram på bekostnad utav några kilo,är du ute efter att vässa så köp inte 91 de fick shimsjusterade ventiler och det är ett begränsat utbud utav kamaxlar till de.
De topparna som har bäst kanaler utav de luftkylda är 88 eller 89 utav 750 topparna(minns inte vilken utav de fråga andersbrink)
De oljerykande,förlåt oljekylda motorerna är i princip skottsäkra , skulle du mot förmodan behöva göra ngt med puffran så är de lättmekade som få.
Personligen skulle jag köpa en 89-90 1100 istället så får du lite mera vrid oxå

Vill du veta mer PMa

MVH GSX1100FRAD

jag hade en 93:a 750 o de var inga problem o slanga med den
sålde den för 37000:-

Bifogat

• hojen2.jpg
    hojen2.jpg
    18 KB · Visningar: 337
Tack för alla svar!

Tror dock att det är en 750 jag vill ha, går nu från att ha kört en GPZ500s i 2år och vill inte ta ett för stort steg, fast det kanske inte är så stor skillan på 750 och 1100?

Men vad det låter på er så låter det ju som att man lika gärna kan satsa på en 89:a eller liknande, som kostar betydligt midre än en 92 eller 93:a! Blir ju inte lika "dyrt" om man lägger ner den vid bakhjulsträning eller liknande! =)

Fler synpunker uppskattas!
(Skrev även en annan tråd om YZF750R, är GSX:en mer värd att satsa på???)

/Niklas

Jag körde runt på -88:ans gsx-r 1100 ett tag och var mycket nöjd.
Mycket hoj för pengarna helt klart.
Dessvärre är det 18" fälgar på dessa så det är lite skit att hitta bra däck.
1100 och 750 är rätt lika storleksmässigt.

Själv skulle jag gått på 1100:an direkt. mycket trevlig hoj som går att wheela med också. (jag är rätt kass på det dock)

Alla hojar är farliga. 1100 är dock inte farligare än 750. Köp du en 1100. :)

Angående däck - jag kör begränsat på bana och är allmänt kass på att köra men jag är supernöjd med mina Pilot Road som är lagervara och inte alls svåra att få tag på. Annars kan man ju göra 88:an mer lättsvängd genom att byta till 17" hjul, men förlorar då något i högfartsstabilitet. Det går utmärkt att wheela med en 88:as 1100.

GSX R750 från 1990 anses vara den bästa GSX R-en innan 96:an dök upp. En sån som mormor Död har ovan här, asså. Köp en sån.

750 R från '88 o '89 har den sk. slingshot toppen, fin o trimma med, passar även på 1100 motorerna. Kan visserligen bli lite trångt mellan förgasarna o ramen beroende årsmodell på ramen.

Men en av dom årsmodellerna med en 1100 motor i är ju riktigt KUL!

Luft/olje kylda modellen har väl kortare hjulbas än vatten om jag inte minns fel, ca 1420 mm och nästan 1500 mm på vattenkylda.

KÖP!!

Köp en 1100!

Felix skrev:
Jag körde runt på -88:ans gsx-r 1100 ett tag och var mycket nöjd.
Mycket hoj för pengarna helt klart.
Dessvärre är det 18" fälgar på dessa så det är lite skit att hitta bra däck.
1100 och 750 är rätt lika storleksmässigt.

Själv skulle jag gått på 1100:an direkt. mycket trevlig hoj som går att wheela med också. (jag är rätt kass på det dock)

Köpte Felixs 1100 av han och åkte härliga mil, den gick som ett ollon utan trim och avgassystemet var original. Dessutom en väghållning som en R1:a om mman jämför med mina Katanor he he..

Vridet i en 1100 är inte att leka med! Köp en 1100, 750 är en tjejhoj och pizzaräcer!

Katana-Mannen

Last edited:
har ingen själv, men har lagt ett antal mil på polarens 750 anno 90.

jädrans trevlig apparat, måste man få påstå!

god gång i maskinen, man får mycket mos för pengarna när man köper en sån!

som alla säger, robust o bra motor, tål massor av dumheter utan att tröttna!

o ja, det går att slanga! så mycket du vill!!

Re: Köp en 1100!

Katana-mannen skrev:
Köpte Felixs 1100 av han och åkte härliga mil, den gick som ett ollon utan trim och avgassystemet var original. Dessutom en väghållning som en R1:a om mman jämför med mina Katanor he he..

Vridet i en 1100 är inte att leka med! Köp en 1100, 750 är en tjejhoj och pizzaräcer!

Katana-Mannen

Hehe, det var en härlig hoj, dock med något kort koppling, kan även meddela att min första (och enda) klotning gjordes på denna hoj, skadorna fixades i garaget utan försäkringsinblandning..

Kan säga att Katana-Mannen även var bra som övningskörningledare.. strippen vid varje rödljus med gröna skylten på ryggen :D

Re: Re: Köp en 1100!

Felix skrev:
Hehe, det var en härlig hoj, dock med något kort koppling, kan även meddela att min första (och enda) klotning gjordes på denna hoj, skadorna fixades i garaget utan försäkringsinblandning..

Kan säga att Katana-Mannen även var bra som övningskörningledare.. strippen vid varje rödljus med gröna skylten på ryggen :D

Ja det var härlig övningskörningar, känner mig stolt att ha fostrat en sådan Bastard. Jag tror ej vi håll fartgränsen ngn gång...Men kul var det. Synd bara att du inte hängde på rakt fram, men i kurvorna var du snabbast...

Cee Yaa

Kat-Man

Förstår inte varför folk klagar på dom vattenkylda, visst dom väger lite mer och dom är lite längre. Men är man bara ute efter en wheelie maskin så är väll ett turbo montage att rekomendera.
Jag är ju toknöjd med min.

88-89 Slingshot ska man hålla sig ifrån har jag HÖRT

85-87 hade en mer kortslagig motor som upplevdes som kraftfullare med roligare register jämfört med Slingshot

90 kom väl denna motorkonstuktion tillbaks igen efter fiaskot med Slingshot.

Observera att jag har HÖRT detta på omvägar, någon kanske kan bekräfta/dementera detta?

John Holmes skrev:
88-89 Slingshot ska man hålla sig ifrån har jag HÖRT

Vet ej riktigt hur motorn i sig är, men toppen från den flödar bäst orginal iaf. Insugen sitter väl ca 1,5 cm högre upp så det blir en rakare kanal ner mot ventiltallriken, man ser tom tallriken om man tittar in i kanalen. Det gör man däremot inte på 1100 topparna.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda