För många snackare som ringer på annonser. Irriterande i längden, eller?

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
EX. Yamaha R6
Har lagt ut hojen på blocket eftersom jag tänkte köpa en nyare nu till sommaren. Svaren man får från folk är otroligt irriterande.

ALLA. Observera ALLA mail man får är skambud.

Mer än hälften av mailen som gäller bytesförslag med bilar försöker dom blåsa en. Tror säkert att bara för att man kör hoj så har man noll koll på bilar :kocko .

Samtliga samtal är snackare som har ett hojintresse men har noll intresse för att köpa en och som bara ringer för att ha någon att prata med. Alla dessa avslutar samtalet med "jag hör av mig nu i veckan när jag har tid att kika på den". Ring nån på Comviqs kundtjänst och prata hojar med istället.

Drömmare ringer också. Tonåringar som inte vet ett skvatt vad dom ger sig in på och bara kan fråga "är hojen i bra skick? är den fräsh och så? och ibland kommer dom med bytesförslag mot en Golf VR6 eller Opel Calibra. Köp en kamel så har du nåt att rida på under sommaren. Säkrare och billigare än min hoj.

Lite irriterande i längden för mig. Är det bara jag som blir utsatt för denna tortyr?

Jo, man har väl råkat ut för några snackare men i det hela stora så har mina affärer gått otroligt smidigt. Man får ju en hyffsad uppfattning om hur personen är över telefon.

Men skambud dom haglar in i övermängd, det får man nog leva med :tungan

Nix, det har de flesta.

Skriv undertill: Inga pengar - inget samtal

Mavve skrev:
Nix, det har de flesta.

Skriv undertill: Inga pengar - inget samtal

Folk fattar ändå inte :kocko . Även om man skriver inga byten som kommer dessa förslag också.

Jag förstår att det är irriterande när folk kommer bara är snackare och inte är seriösa, samt att de föreslår byten trots att du enbart är intresserad av "hard cash".

Skambuden däremot får du nog leva med. Klass 7-hojar är svårsålda och efter tillräckligt många skambud brukar ju folk ge med sig. Jag köpte min nuvarande hoj genom ett semi-skambud. Eftersom killen haft hojen ute i någon månad utan att få den såld så gick han med på det.

Mitt förslag är att du skriver "OBS! Lämna gärna skambud, för det kommer verkligen leda till att du får köpa min hoj."

Det är inte direkt säsong än att sälja hoj heller och det vet ju köparna. Det kanske blir färre skambud framåt våren?

När jag sålt mina hojar har det också gått väldigt smidigt. Ibland har dom varit sålda på 30 min!@#

Jag är också en skambudare, jag ger bud lite här o vart. Kom. t.ex. över en yz 125 -91 för 5 papp härom året i kanon skick som jag sålde vidare för 10 papp en månad senare! :)

Så det är bara att neka dom vänligt men bestämmt!

/ Hannes

Har 3 annonser ute nu och klart man får skambud på allt man har ute. Ska visa ett exempel jag skrattade gott åt igår :D

hejsan.
intresant båten men för dyr, när du om 1 månad
inser att du inte får den såld för det priset är
jag redo att lägga upp 2000.-
/ jonathan

skickar med ett mail jag fick på en motor jag ska sälja, detta fick jag nyss

Tjenare.
Om du inte får motorn såld så kan jag ge 700 kr
för den.

MVH Marcus

Båten ligger ute för 5000:- Och motorn för 2000:- så skambud får man ju.

mjo de va väl lite kass attityd på de där.

Själv så brukar ja skriva att jag inte vill ge mer än x antal kronor. Och om personen i fråga inte får den såld så kan han höra av sig om det blir aktuellt senare. Och då får jag OFTA svar en eller två månader senare.

Sen har ju folk ofta fantasipriset på sina prylar. Sporthoj.com's annonser e oftast rätt vettiga dock.

/ Hannes

Själv gillar jag inte att pruta genom mail, eller att folk prutar utan att ha tittat. Där emot så kollar man ju alltid om det finns någon prutmån annars kan det ju va.

Anledningen till att många försöker pruta på via mail/telefon, speciellt på mc annonser är ju att man ofta köper en hoj långt ifrån där man bor.

Man vill ju inte köra 45 mil och bara titta på hojen, det är nog därför många vill försöka få ner den till 'sin' prisklass innan de åker.

:hej

....ha ha !! Skrattar gott åt inläggen/försöken att pruta !!

1. Det är roligt när dom prutar på ngt dom inte sett, jag brukar säga
ok på telefon och i samma veva lite fint meddela att det är bara en fälg mm :)
och att den går dåligt och bromsarna är slut och repig mm..... när man accepterat budet !!! :banana Dom flesta tar sig tid nästa gång och
fråga lite mer innan dom slänger budet och kanske rentav tittar.....

2. Bestäm en tid !! Säg att du kan visa den på lördag tex och bara
kl 14.00 tex !! Är det en riktig spekulant så står han där då, det lovar
jag, har alltid funkat för mig och så slipper man en massa skitsnackare
som sparkar på däcken i tid och otid.... :gnissla

Out_Spinner skrev:
Haha. Vänta bara tills de ringer en massa folk och försöker pruta på arabiska.

jag tror ändå att hojarna är rätt befriade från araber som vill köpa..dom har sällan mc-kort här i sverige och lär ju aldrig om dom inte går ett x-antal svenska kurser så dom fattar nåt :D

men däremot så skulle jag sälja min BMW-cabbe i somras.. oj oj oj säger jag bara.. var minst två samtal per dag där dom ringde och erbjöd mej det mesta. förutom kontanter i rätt prisklass.. :kocko

Mjo, jag brukar alltid ha åtminstonde 5 brev växlingar innan ja funderar på bud. Finns det bra bilder etc. så tycker jag de säger ganska mkt om skicket.

Och en del utgångspris är alldeles för högt, hur bra skick hojen än är i! Då måste man ju börja att diskutera priset för annars är man ju inte intresserad hur som helst.

Köper man av en seriös säljare så kan han ju ofta berätta skicket. Jag anser att det är hyffsat svårt att värdera vid provkörning så länge man inte kört flertalet andra hojar av samma märke och modell. Motorskrammel och liknande hör ju alla människor så det finns ju ingen anledning för försäljaren att ljuga om de.

/ Hannes

Chille skrev:
jag tror ändå att hojarna är rätt befriade från araber som vill köpa..dom har sällan mc-kort här i sverige och lär ju aldrig om dom inte går ett x-antal svenska kurser så dom fattar nåt :D

men däremot så skulle jag sälja min BMW-cabbe i somras.. oj oj oj säger jag bara.. var minst två samtal per dag där dom ringde och erbjöd mej det mesta. förutom kontanter i rätt prisklass.. :kocko

Typ som en pall videofilmer som du kan sälja med jättebra vinst :yoparty

Sätt ut en säljes annons och din fritid är räddad, jag får massor av konstiga frågor om mina kamerafästen trots att det ligger både bilder & demofilmer hur fästet funkar, folk orkar inte leta själva utan frågar om saker som redan är förklarat 100 ggr, men det får man ta :tummenupp

Att lägga "skambud" är helt ok så länge som man verkligen är intresserad att köpa men tycker att det är för dyrt, det är ju upp till säljaren sen om man kan komprimissa så att bägge parter blir nöjda.

Ska man ge ett bud så får man ju titta på grejjorna först....
Så gör man väl affärer???

Jag ringer aldrig på en annons om jag inte är helt säker på att jag vill köpa just den grejjen!!!

Tyvärr ingen som ringer på min annons på min Impala ss... :näsblod

Ja så tycker jag med.

Jag får alltid några bud under de jag tänkt mig. Och så frågar alla vad mitt högsta bud är, o jag svarar med mitt högsta bud + 25 %, sen så försöker dom pruta lite o ibland e ja tuff o ibland e ja snäll. Vill folk pruta en tusenlapp så gör det mig inte de minsta. Bara dom köper så ja får mina $ så ja kan åka iväg o köpa den nya hoj som ja spanat in =)

/ Hannes

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...