För många snackare som ringer på annonser. Irriterande i längden, eller?

20SK skrev:
Så om man ger ett skambud så är man en idiot? Jag tjänade över 50.000 på skambud förra året dels på bilar och dels på mc. Jag ger ett bud sen är det upp till säljaren att bestämma sig. Och om säljaren går med på det så är det ju igenterligen inget skambud? Nej vi svenskar är för pryda, sätt ut en hoj i grekland du ska du få se på riktiga skambud och prutare. Nej att tycka det är konstigt att folk ger en låga bud är att leva i skyddad verkstad varför ska man betala mer för något än man behöver? Och bara för det ringer en kille som är 18 och inte vet någonting så innebär inte det att han inte har pengarna jag kan lova dig att det finns en hel del 18 åringar i detta land med mer fickpengar än du tjänar på ett år, sen att dom har noll koll på hojjar är en annan sak. Och om denna snubbe har pengar och vill köpa din mc för ett pris du tycker är ok vad spelar det för roll om han e en bortskämd borgarbrack med noll koll?

Vill du inte prata med folk tycker jag du ska ge fan i att sätta ut en annons...

Jag tycker det är skämmigt att ge skambud per mail eller telefon på nån hoj man inte sett. Okey att man prutar några tusingar eftersom budgeten inte tillåter, men skambud via mail och telefon, näää.

Jag har inte påstått att tonåringar inte har pengar. Det finns väl dom som har och dom som inte har. Saken är den att dom inte vet vad dom ger sig in på. Bara för att dom kört en 125.a så tror dom att dom kan hantera en R6. Sen att dom inte vet ett skvatt om hojar är det ju synd. Dyker det upp en försäljare med en hoj med allvarliga deffekter på så är det ju bara synd om dom.

Gärna för mig att en tonåring köper min hoj till rätt pris. Har inte sagt att jag inte skulle sälja den till en sån kille. Man diskriminerar ju inga köpare.

Förresten så pratar jag gärna med folk som är intresserade av hojen. Självklart att man gör det eftersom man lagt ut annonsen för att försöka få sålt på hojen. Har inte sagt nåt annat förutom att det kan vara irriterande med så många snackare. Har man inga pengar så ska man inte ringa. Fortsätt drömma då.

Förstår inte varför du tog åt dig så mycket :va :D .

20SK skrev:
Så om man ger ett skambud så är man en idiot? Jag tjänade över 50.000 på skambud förra året dels på bilar och dels på mc. Jag ger ett bud sen är det upp till säljaren att bestämma sig. Och om säljaren går med på det så är det ju igenterligen inget skambud? Nej vi svenskar är för pryda, sätt ut en hoj i grekland du ska du få se på riktiga skambud och prutare. Nej att tycka det är konstigt att folk ger en låga bud är att leva i skyddad verkstad varför ska man betala mer för något än man behöver? Och bara för det ringer en kille som är 18 och inte vet någonting så innebär inte det att han inte har pengarna jag kan lova dig att det finns en hel del 18 åringar i detta land med mer fickpengar än du tjänar på ett år, sen att dom har noll koll på hojjar är en annan sak. Och om denna snubbe har pengar och vill köpa din mc för ett pris du tycker är ok vad spelar det för roll om han e en bortskämd borgarbrack med noll koll?

Vill du inte prata med folk tycker jag du ska ge fan i att sätta ut en annons...

OOk, en hel del av det e säkert sant, men lägg ned me fördomarna om borgarungar :(

Har sålt bilar och hojar på blocket och ofta får man som sagt vettlösa skambud (alltså RIKTIGA jäkla skambud) fick förslag på att sälja min falco för 36 samt en moppe kunde lämnas emellan!!! :gnissla :lol

Ett annat fint är ett mail på en bil där enda frågan var,

-Fet ljud i bil??? :kocko

haha ja man får iallafall skratta en del men påfrestande när folk ringer och tjötar allt för mycket, jag lovade att hålla en bil några timmar för en kille och när andra ringde sa jag att jag kunde ringa tillbaks efter fyra alt kunde de återkomma, fick en massa påhopp om att jag var slut i huvudet och inte ville sälja osv.. suck :näsblod

Jag skriver alltid EJ PRUTBART! Ringer någon endå och säger du får så mycket pengar eller jag vill pruta så SLÄNGER MAN BARA PÅ LUREN! Klart disskuterat!

Många här verkar gradera skambud i mildare och värre, men jag tycker att ett skambud är ett skambud punkt! Att pruta däremot är något helt annat.

Om marknadspriset för något är 40.000 så är det väl realistiskt att kanske kunna pruta ned det till 37-38.000 eller så.

Däremot kan jag inte fatta de som försöker bjuda 20.000 eller i vissa fall ännu mindre, det funkar möjligtvis om säljaren har kronofogden efter sig.

ibland behöver folk pengar, har man tur så tar dom ens skambud. Tillgång och efterfrågan...

GårillaRaggare skrev:
så du behöll pengarna, eller??? :va

Alltså, en handpenning ingår ju i själva köpesumman. Det är köparen som så att säga köper en liten del av bilen för att få rätt att köpa resten. Det är dessutom säljarens säkerhet att köparen inte drar sig ur. Skulle man lämna tillbaka pengarna när han drog sig ur så finns det inte så stor anledning för säljaren att bevilja handpenning. Man kan liksom inte både ha kakan och äta den som köpare.

Xerious skrev:
Jag tycker det är skämmigt att ge skambud per mail eller telefon på nån hoj man inte sett.
Det här har diskuterats i långa trådar förut, men just detta är ytterligare en ny sak som jag aldrig har förstått mig på. Varför är det extra "skämmigt" att ge s.k. skambud per mail eller telefon. Det är ju hur öppet och rakt som helst. Spekulanten säger från första början: de här pengarna kan jag bjuda, punkt slut, tacka nej eller säg ja. I så fall är det väl värre med dom som kommer och kikar på fordonet vid ett par, tre tillfällen, ringer långa och många telefonsamtal osv. för att sedan bjuda ett orealistiskt lågt bud. Men även här tycker jag att det är upp till säljaren att styra upp det hela. Är säljaren rak i sina priskrav från början så uppkommer inte dom situationerna.

Jag var själv i köpartagen för inte så länge sedan, varför envisas folk med att skriva "ring, lånad mail"?! Ska man verkligen tro på det? Vill man ha hojen/bilen/dromedaren såld kan man väl anstränga sig så pass att man svarar på e-mail?

Och vad är meningen med att inte sätta ut pris? Man kommer ju endå att fråga vad han/hon vill ha för den... ett extra samtal eller mail är den enda skillnaden, plus att man i många fall struntar i annonsen helt och hållet.

Stort plus till alla säljare med tydliga annonser där man slipper lirka fram all information om objektet! Det är ju inte så att man skulle ha missat att t ex hela högra sidan var skrapad... varför inte säga det på en gång så slipper man börja tänka på vilka andra saker som försäljaren kan ha "glömt" att tala om.....

(Vill även passa på att tacka alla på sporthoj som svarade på frågor och skickade bilder då jag var intresserad, blocket är en jävla soppa....)

lollepop skrev:
Jag var själv i köpartagen för inte så länge sedan, varför envisas folk med att skriva "ring, lånad mail"?! Ska man verkligen tro på det? Vill man ha hojen/bilen/dromedaren såld kan man väl anstränga sig så pass att man svarar på e-mail?
Exakt, man tycker ju det, har dom lyckats plita ner annonsen i en webbläsare så kan dom väl för fan lära sig att hantera ett webbmailkonto typ hotmail? Jag blev så jävla irriterad en gång att beslöt mig för att testa om mailen verkligen var "lånad" så jag skrev ett mail trots allt istället för att ringa och tro fan att idiotjäveln faktiskt hade lånat sin polares mailkonto. Efterbliven idiot, det blev inget köp.

sgtpepper skrev:
Exakt, man tycker ju det, har dom lyckats plita ner annonsen i en webbläsare så kan dom väl för fan lära sig att hantera ett webbmailkonto typ hotmail? Jag blev så jävla irriterad en gång att beslöt mig för att testa om mailen verkligen var "lånad" så jag skrev ett mail trots allt istället för att ringa och tro fan att idiotjäveln faktiskt hade lånat sin polares mailkonto. Efterbliven idiot, det blev inget köp.

Det är inte alla som har en dator. Han har kanske lånat en mejladress och lagt ut annonsen via polarens dator.

Skalman skrev:
Det är inte alla som har en dator. Han har kanske lånat en mejladress och lagt ut annonsen via polarens dator.

Jo men det är ju var och varannan så det verkar mysko tycker jag. Särskilt yngre som borde kunna använda en burk på skolan eller biblioteket iaf.

Dom bästa mailen är "Hej! Jag är mycket intresserad. Har du kvar hojen?". Man svarar med att den är kvar och så händer det inget mer :va :hihi .

Några tips? Jag ska snart ut med min på annons men har INTE tid att sitta i telefon med några puckon. Ska man bara lämna email i annonsen och sen skicka telefonnummer om nån verkar intresserad. Siktar nog på att byta in min så man slipper allt tjorv.

Jag "skänker" hellre bort hojen, om det kniper, till en handlare än riskerar att få problem med nån privatköpare i efterhand (om det handlar om samma pengar ungefär).

När jag köpte min hoj prutade jag ner den från 57 till 55000 på telefon.
Sen åkte jag dit med 53000. Det sket sig ju så jag fick allt hosta upp två till!
Men vissa skambjuder ju nåt otroligt...jag skäms nästan för att skambjuda!

Det kan vara så att det beror på var man bor i landet, i S-holmsregionen får man iaf en jäkla massa snackare som minsan ska babbla om allt skit utom det viktiga.
Folk som vet vad det är för fel på ens hoj fast man nyss sagt tat det felet inte fins.

Fast just mail med intresse osv kan ju bero på ett stort utbud, när jag sökte en R1a hade jag väl mer eller mindre kontakt med ett 20tal personer, kanhända att en o annan inte fick max uppmärksamhet när jag hade andra hojar på gång.
Jag prutade på alla jag var intresserad av iaf, jag skäms inte över det, det var helt klart köparens marknad.

Okej, här kommer min variant.

Jag skulle köpa en gixxer1000 -03. De flesta säljare fanns inte i Stockholm. Så jag ringde och sa följande:
"Givet att skicket är så gott som du beskriver samt att provkörning går bra, så får du XXX tusen". Gick dom inte med på det så åkte jag inte dit. Enkelt. Vill man inte sälja säger man nej.

Mamma

jag tror ändå att hojarna är rätt befriade från araber som vill köpa..dom har sällan mc-kort här i sverige och lär ju aldrig om dom inte går ett x-antal svenska kurser så dom fattar nåt

men däremot så skulle jag sälja min BMW-cabbe i somras.. oj oj oj säger jag bara.. var minst två samtal per dag där dom ringde och erbjöd mej det mesta. förutom kontanter i rätt prisklass..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph