För lätt att ta A-kort?

Fetvadd skrev:
2200149 Hej! Är det bara jag som upplever att uppkörningen har blivit alldeles för lätt?
När jag körde upp hade jag knappt övat någonting och värre var det när min polare klarade sig utan att ens veta hur banan såg ut. :D
Nu pratar jag endast om konbanadelen som har förändrats på senare tid.

För lätt? :confused: Tycker konbanorna var toksvåra. Kör mopedbud samt har bilkort så trafikdelen hade jag nog klarat innan jag ens börjat övningsköra.

Jag tror jag lade ner cirkus 6-7 timmar på brumma runt konerna innan banorna satt och jag var redo för uppkörning. Men visst är det värt det, man får ju ett helt annat flyt när man står i bilköer och liknande. Jag efterlyser också ett moment där man får öva undanmanöver och kurvtagning i högre farter eftersom det saknas idag.

TooL skrev:
2200286 Det vore nog bra om det infördes en dag eller eftermiddag
på bana med broms och kurvteknik.

Lite som halkbanan för bil.
Med en teoridel och sedan praktiska övningar av duktiga instruktörer.

Detta kanske skulle göra att fler får upp ögonen för SMC:s kurser.

Tanken är mycket god, problemet är väl att tillgången på lämpliga, säkra banor med försäkringskydd är tämligen begränsad.
Edit: Åtminstone om man är bosatt norr om dalälven.
Skulle det vara ett krav för en speciallicens så är det helt okej att måsta kuska land och rike runt, eftersom det då är en frivillig grej.

Last edited:
TooL skrev:

Det kunde nog verkligen vara något :tummenupp

Jag tycker nivån är ganska lagom för körkortet. Skulle det vart mycke svårare skulle det innebära mycker mer körtid i skolan vilket skulle resultera att få skulle ha råd.. Däremot är det viktigt att tänka på att man inte kan köra bara för att man har fått kortet! Precis som i bil så är det hundratals mil i trafiken som gör att man blir en bra förare.. Men om man skulle ta detta på körskola skulle det bli sjukt dyrt..

Testerna visar att du har koll på trafiken i gällande hastighet och har koll på hojjen och bromsningen. Vill man ligga i 200km/h på bulten kommer utbildningen garanterat att va undermålig men å andra sidan är det inte riktigt tanken med uppkörningen att man ska kunna det kanske.

Båda är för lätta! Båda A och B men särskilt B!! Jag vägrar åka med en del av mina kompisar som har B körkort, helt livsfarligt.. Ta en som exempel, hon törs inte köra om på motovägen... Finns miljoner exempel men orkar inte dra alla..

Jag tycker det ska göra svårare, men hur vet jag inte.. Eventuellt som någon nämde att de med de tyngre sporthojarna ska ha någon slags licens..

Kortet för lätt....ja allt e ju relativt......

Sedan att köra upp på en motard ist för en sporthoj e grym skillnad...
Krypköra med en sporthoj e duktigt...krypa fram med en motard kan tillomed Agda på 90 bast...

Sedan en sak till.....KAN man inte krypköra med sin hoj får man otroliga problem i köbildningar,rödljus,när man ska vända snävtmm mm
Det e en VIKTIG detalj i dagens KK tagande som är vettig att lära in...
Där både blicken,hjärnan,händerna o resten av kroppen ska samspela....

Fetvadd skrev:
2200149 Hej! Är det bara jag som upplever att uppkörningen har blivit alldeles för lätt?
När jag körde upp hade jag knappt övat någonting och värre var det när min polare klarade sig utan att ens veta hur banan såg ut. :D

Sicken löjlig jävla tråd. Bara för att du tycker att det är hur lätt som helst, kanske inte alla andra tycker det. Tror knappast att det är för lätt, eftersom 50 procent kuggar sin uppkörning :fatta!

Jag skulle vilja säga att det krävs inte bara hundratals utan tusentals mil innan man kan börja kalla sig rutinerad och säker förare. Se'n har man hjälp av bil-rutin vad gäller avståndsbedömningar, uppmärksamhet och avläsning om man ska köra hoj.

Fetvadd skrev:

Förmodar att du körde upp som en från trafikskola, isåfall gör om och anmäl o kör upp som privatist, så skall du se hur lätt det är.

Ankan_84 skrev:
2200820 Sicken löjlig jävla tråd. Bara för att du tycker att det är hur lätt som helst, kanske inte alla andra tycker det. Tror knappast att det är för lätt, eftersom 50 procent kuggar sin uppkörning :fatta!

Men dom som kuggar är helt enkelt inte så bra som man bör vara för att köra i trafiken (alternativt var dom för nervösa på uppkörningen)

mr fetvadd körde du upp privat eller med körskola??
allt är relativt lätt när man kan det :arsele

sporTlovEr skrev:
2200850 Förmodar att du körde upp som en från trafikskola, isåfall gör om och anmäl o kör upp som privatist, så skall du se hur lätt det är.

Jag körde upp som privatist utan en enda körlektion.. Ändå för lätt..

GeFeldz skrev:
2200292 Nu har jag aldrig provat en supersportare, det närmaste jag kommit är KTM Superduke, men för "vanliga" (under klass sju, typ) hojar så är nog testerna på en bra nivå. Det är inte tänkt att hojkörning på allmän väg ska vara reserverat för en liten grupp förare som "klarar av att köra", utan det ska i princip alla som har vilja, tid och råd kunna göra.
Se'n får man tycka som man vill, jag anser att det bör finnas nå'n sorts extra licens för att köra de riktigt vassa hojarna. Där bör det vara mer utbildning och övning som gäller, fast enligt mig ingen högre åldersgräns. Klarar man att ta licensen så är man mogen!
I förlängningen tror jag detta skulle innebära att de som är seriösa och välutbildade kommer att få billigare försäkringar och dessutom mer på fötterna i en eventuell debatt om sporthojars vara eller inte vara på allmän väg.
JMO
:Bugar
Nån här i tråden klagade på att man inte lära sig hantera hojjen i "höga" hastigheter (sen om det är 50+ eller 200+ vet jag inte) så finns det ju dom som köper sig en glidare och glider runt lite i stan och aldrig överskrider 100km/h medans det då finns dom som mer än gärna köper sig en R1a och drar iväg för att leka ghostrider, varför ska då killen med glidaren få det svårare att ta kortet?

GeFeldz förslag är det bästa hittills :tummenupp

Stolten skrev:
2200860 Jag körde upp som privatist utan en enda körlektion.. Ändå för lätt..
jo jag gjorde samma sak som du började köra i sista april och tog kortet 12 maj :D

TooL skrev:

Håller helt med dig!

Vill/ska för övrigt gå en smc kurs denna eller nästa sommar! :tummenupp

sporTlovEr skrev:
2200850 Förmodar att du körde upp som en från trafikskola, isåfall gör om och anmäl o kör upp som privatist, så skall du se hur lätt det är.

Jag körde upp som privatist :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...