För "klent" elverk

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Vad händer när man kopplar in ett elverk som genererar för liten effekt i förhållande till lasten? Går det ngn säkring ideligen då eller matas bara lasten för dåligt?

Edit: Kommer främst att köra däcksvärmare, kompressor, microvågsugn och konvektorelement.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det händer väl egentligen inte så mycket. Beror väl på hur elverket är konstruerat kanske. Men dom elverken jag har provat bara "sackar efter" lite när det blir för stor last, och orkar helt enkelt inte driva det du har kopplat in... Microvågsugnen får alltså för lite ström helt enkelt... och funkar inte...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
flugan skrev:
2279692 Vad händer när man kopplar in ett elverk som genererar för liten effekt i förhållande till lasten? Går det ngn säkring ideligen då eller matas bara lasten för dåligt?

Edit: Kommer främst att köra däcksvärmare, kompressor, microvågsugn och konvektorelement.
Du behöver ju inte ha allt inkopplat samtidigt så är problemet mindre. Hur ofta kör du micro, kompressor och däckvärmare samtidigt som du ska brassa elemntet?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Gustav O skrev:
2279728 Du behöver ju inte ha allt inkopplat samtidigt så är problemet mindre. Hur ofta kör du micro, kompressor och däckvärmare samtidigt som du ska brassa elemntet?

Ne, köra allt på en gång var inte aktuellt, mer att få höra erfarenheter från fältprover med för klena elverk.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Däcksvärmare fram + bak drar ungefär en 7-800 W till 1000 W max.
Beroente på storlek.
Micron beroende på modell ungefär 700-1000 W.
Kompressorn drar kanske 4-600 W.
Ett värme-element på 1000 W eller en vanlig kupevärmare 2000 W.

Ett billigt 3-600W's elverk är inget att satsa på, utan du behöver ett som ligger steget över det. typ ett på 2000W, teoretisk räcker ett 1000W's, men dom är svåra att hitta.

Alternativet är ett lågpris-elverk till varje förbrukare, men då kan du glömma micron & kupevärmar'n
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
klippans skrev:
2279989
....
Kompressorn drar kanske 4-600 W.
....

Många kompressorer drar väldans mycket just när de startar. Mitt verk på över 2 kW orkar inte dra igång Mossbergs luftpump på 2 hk (teoretiska 1470 W). :huvet
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Se'n kan jag tänka mig att en micro med 750W effekt kan dra en hel del mer, speciellt när den drar igång.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
RRacer skrev:
2279994 Många kompressorer drar väldans mycket just när de startar. Mitt verk på över 2 kW orkar inte dra igång Mossbergs luftpump på 2 hk (teoretiska 1470 W). :huvet

Det kan du komma runt genom att tillfälligt övervarva elverket samtidigt som du slår igång kompressorn, lyckas du pressa upp spänningen till 260V i startögonblicket så tuffar kompressorn igång...

Akta bara så att du inte har något dyrbart inkopplat samtidigt, det kostade oss en TV i racebussen....
 

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljung
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
GuW skrev:
2280009 Det kan du komma runt genom att tillfälligt övervarva elverket samtidigt som du slår igång kompressorn, lyckas du pressa upp spänningen till 260V i startögonblicket så tuffar kompressorn igång...

Akta bara så att du inte har något dyrbart inkopplat samtidigt, det kostade oss en TV i racebussen....

Ibland kan det hjälpa att köra en vinkelslip, som bara får ligga utan belastning. Då får elverket jobba lite. Då är Elverket redan på G...
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
GuW skrev:
2280009 Det kan du komma runt genom att tillfälligt övervarva elverket samtidigt som du slår igång kompressorn, lyckas du pressa upp spänningen till 260V i startögonblicket så tuffar kompressorn igång...

Akta bara så att du inte har något dyrbart inkopplat samtidigt, det kostade oss en TV i racebussen....
Inte alltid att rekommendera, vi testade det när vi skulle ha igång en högtryckstvätt. Det small till och sen kom det inte mer än 7 volt ur det elverket sen, tur man hade garanti kvar. :hihi
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Måste plugga för www.fastpower.se, jag har ett därifrån och när jag väl gjorde som jag skulle så kicka det igång och det funkar väldigt nice. Flera uttag, diesel/bensin...
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Om det är tryck i tanken så blir den svårstartad. Man kan ju alltid öppna bottenventilen innan start, och då får man ju även ut den där bruna geggan.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
flugan skrev:
2279692 Vad händer när man kopplar in ett elverk som genererar för liten effekt i förhållande till lasten? Går det ngn säkring ideligen då eller matas bara lasten för dåligt?

Edit: Kommer främst att köra däcksvärmare, kompressor, microvågsugn och konvektorelement.

Beror på elverk. Belastar vi en fas för mycket så brinner den lindningen upp och sedan har vi ett 2fas elverk istället för 3fas...
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Jag har 600W elverk 1fas inte mkt å leka med där. Köpte det endast när det var strömlöst efter gudrun... bah skulle köpt ett fetare....
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Dum fråga... men var ska ni rejsa som det inte finns el??? ;)




Svar: Sviestad?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lime skrev:
2287295 Dum fråga... men var ska ni rejsa som det inte finns el??? ;)

Svar: Sviestad?
Man behöver värma däck på träning också. Vi har ingen el på träningarna på Knutstorp. Strup Raceway har heller ingen el till MC-åkarna.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top