För högt K-värde i en Jumpy (-02)

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Örkelljunga
Hoj
Yamaha YZF250
Va och skulle besiktiga min cross-buss (citroen jumpy 2.0 HDI -02) idag. Vilket resulterade i 2 anmärkningar, Airbag lampa lyser, det va visst någon ny regel att dom inte fick lysa, och sen hade jag för högt K-värde. Började på 7.9 men fick ner det till 4.5, så det e ju fortfarande alldeles för högt!! :3freak

Hade bilen på service för några veckor sedan pga att service-lampan lyste. Det va givaren till turbon som hade fått knas, bilen rök svart väldigt mkt över 3000 rpm och tappade fullständigt effekt. Efter servicen sa verkstaden att avgasvärdena var bra....men det va dom alltså inte.

Någon som har något bra tips på hur man får ner K-värdet? :va Hade hört att byta olja innan besiktining va en bra idé så det gjorde jag 2 dagar innan och hällde även i någon form av K-sprit i hopp om att det skulle få ner värdena.

Läste någonstans att man skulle rensa ur motorn, köra på 3an på motorvägen 4000rpm i ett antal km för besiktningen. Tycker detta låter hemskt för motorn, det är ju en gammal kvinnan så man måste ju behandla henne med respekt. Vill ju inte spränga motorn....

Så, någon som har några bra tips och idéer?

tacksam för svar
 
Sota ur den ordentligt om den precis har varit på reparation för att den rök svart är nog en bra idé.

Beror ju på hur långt den rullat efter reparationen naturligtvis.
 
Sota ur den ordentligt om den precis har varit på reparation för att den rök svart är nog en bra idé.

Beror ju på hur långt den rullat efter reparationen naturligtvis.

Får försöka göra det, den har bara rullat en ca 100-150 mil sen den va på service....
Men det dumma e ju att man inte vet om det hjälper, tråkigt att boka ombes. och sen få i ansiktet det inte hjälpt.
Hur e det, får man 1 månad till på sig efter ombesiktningen oxå?
 
För att få ner K-värdet föreslår jag Tri-Pak i tanken. :tummenupp
 
Kvärde kan bero på skitig olja, felställd dieselpump ( tändläge) lr tilltäpt vevhusvent.
Men
slå i sprit , ca 30% ,K-sprit , Koncentrerad spolarvätska , Sprit till trycklufts system( = billigast) så minskar sot/partiklar=k-värde Brukar köra ner min bubbla t4 till 1/4 tank och slå i ca 4 liter, och det brukar var lågt

ingen sprit= 3 ggr för högt

Airbagen =reset av ECU
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top