kN_KY
Rock on!
Va och skulle besiktiga min cross-buss (citroen jumpy 2.0 HDI -02) idag. Vilket resulterade i 2 anmärkningar, Airbag lampa lyser, det va visst någon ny regel att dom inte fick lysa, och sen hade jag för högt K-värde. Började på 7.9 men fick ner det till 4.5, så det e ju fortfarande alldeles för högt!! 
Hade bilen på service för några veckor sedan pga att service-lampan lyste. Det va givaren till turbon som hade fått knas, bilen rök svart väldigt mkt över 3000 rpm och tappade fullständigt effekt. Efter servicen sa verkstaden att avgasvärdena var bra....men det va dom alltså inte.
Någon som har något bra tips på hur man får ner K-värdet?
Hade hört att byta olja innan besiktining va en bra idé så det gjorde jag 2 dagar innan och hällde även i någon form av K-sprit i hopp om att det skulle få ner värdena.
Läste någonstans att man skulle rensa ur motorn, köra på 3an på motorvägen 4000rpm i ett antal km för besiktningen. Tycker detta låter hemskt för motorn, det är ju en gammal kvinnan så man måste ju behandla henne med respekt. Vill ju inte spränga motorn....
Så, någon som har några bra tips och idéer?
tacksam för svar

Hade bilen på service för några veckor sedan pga att service-lampan lyste. Det va givaren till turbon som hade fått knas, bilen rök svart väldigt mkt över 3000 rpm och tappade fullständigt effekt. Efter servicen sa verkstaden att avgasvärdena var bra....men det va dom alltså inte.
Någon som har något bra tips på hur man får ner K-värdet?

Läste någonstans att man skulle rensa ur motorn, köra på 3an på motorvägen 4000rpm i ett antal km för besiktningen. Tycker detta låter hemskt för motorn, det är ju en gammal kvinnan så man måste ju behandla henne med respekt. Vill ju inte spränga motorn....
Så, någon som har några bra tips och idéer?
tacksam för svar