Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Busafreak skrev:Ryktesvis har det en tid varit på gång att harmonisera även detta till EU. Det skulle innebära ett slags pricksystem i stället och kan också uppfattas som en strafflindring då det blir svårare att ta ifrån någon ett körkort. Processen har tyligen stått helt stilla ett tag nu - nån som vet mer?
mudder skrev:Jag har hört att man själv kan få ner antalet prickar genom att gå teorikurser, uppgradera körkortet eller hjälpa till på rehabavdelningar för trafikskadade. De enda prickarna som inte går att få bort är de som utdelas vid rattfylleri. Dessutom preskriberas ett antal prickar automatiskt varje år.
Detta system är säkert mycket bättre än vårat ”dra in styrlappen system”. Hur mycket bättre förare blir man av att bli skjutsad eller åka kommunalt ett par månader?![]()
Av egen erfarenhet vet jag att ett par månader utan körkort endast gjorde att jag blev ringrostig. Men att läsa teori och uppgradera körkortet har gjort att jag på nytt har får inblick i många trafikfaror. Därigenom kör IAF jag mer defensivt och försiktigare.
PutteLiten skrev:Lite pengar kan man ta, men att förlora KK gör att i alla fall jag funderar på om jag ska sticka eller stanna.
Inget KK == mycket problem.
xCr skrev:Blir jag av med KK kommer jag köra i alla fall, olovlig körning resulterar ju oftast bara i böter, om det inte sker upprepade tillfällen. Och hur ofta har man blivit stoppad i en poliskontroll?
Jag har själv kört bil sen i maj 2004, inte blivit stoppad ännu. Innan det övningskörde jag i 2 år nästan dagligen, inte blivit stoppad då heller.
Så risken är ganska liten om man blir av med kortet ½ - 1 år.
Ugluk skrev:Nej, för höga straff är det inte. Däremot slår de lite orättvist och jag skulle gärna se inkomstbaserade bötesbelopp.
Lika inför lagen?Ugluk skrev:Nej, för höga straff är det inte. Däremot slår de lite orättvist och jag skulle gärna se inkomstbaserade bötesbelopp.
Marve skrev:Om någon känner att straffen behöver sänkas på trafikbrott, ex: fortkörning, då kan Ni skriva ett mail till regeringen. Allla mail dokumenteras. Använd länken nedan.
mailto:registrator@industry.ministry.se
Jag hoppas på en ändring.
Rigge skrev:Hur lyckas du? Jag kan inte hålla räkningen på hur många gånger jag vart stoppad förra året. 5-6 körkort/blåskontroller minst.
Rigge skrev:Hur lyckas du? Jag kan inte hålla räkningen på hur många gånger jag vart stoppad förra året. 5-6 körkort/blåskontroller minst.
Mr. Red skrev:En sak, om körkortet blir spärrat, gäller det då samtliga behörigheter eller bara den som man nyttjar för tilfället?
Och vad händer med mitt A1-kort om jag blir tagen för fortkörning övningskörandes bil, kan det bli spärrat även fast det juridiskt sett är morsan som kör?
Och för att klargöra frågan med prövotid, den gäller från första behörigheten som blir utdelad, när man för nya behörigheter får man inte mer prövotid, max två år totalt oavsett antalet behörigheter? Jag har fattat rätt, ja? Nej?
Ugluk skrev:Nej, för höga straff är det inte. Däremot slår de lite orättvist och jag skulle gärna se inkomstbaserade bötesbelopp.
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|