För höga straff på fortkörningar???

Jag håller på dagsbot i så fall, om nåt ska ändras.

Busafreak skrev:
Ryktesvis har det en tid varit på gång att harmonisera även detta till EU. Det skulle innebära ett slags pricksystem i stället och kan också uppfattas som en strafflindring då det blir svårare att ta ifrån någon ett körkort. Processen har tyligen stått helt stilla ett tag nu - nån som vet mer?

Jag har hört att man själv kan få ner antalet prickar genom att gå teorikurser, uppgradera körkortet eller hjälpa till på rehabavdelningar för trafikskadade. De enda prickarna som inte går att få bort är de som utdelas vid rattfylleri. Dessutom preskriberas ett antal prickar automatiskt varje år.

Detta system är säkert mycket bättre än vårat ”dra in styrlappen system”. Hur mycket bättre förare blir man av att bli skjutsad eller åka kommunalt ett par månader? :va

Av egen erfarenhet vet jag att ett par månader utan körkort endast gjorde att jag blev ringrostig. Men att läsa teori och uppgradera körkortet har gjort att jag på nytt har får inblick i många trafikfaror. Därigenom kör IAF jag mer defensivt och försiktigare.

mudder skrev:
Jag har hört att man själv kan få ner antalet prickar genom att gå teorikurser, uppgradera körkortet eller hjälpa till på rehabavdelningar för trafikskadade. De enda prickarna som inte går att få bort är de som utdelas vid rattfylleri. Dessutom preskriberas ett antal prickar automatiskt varje år.

Detta system är säkert mycket bättre än vårat ”dra in styrlappen system”. Hur mycket bättre förare blir man av att bli skjutsad eller åka kommunalt ett par månader? :va

Av egen erfarenhet vet jag att ett par månader utan körkort endast gjorde att jag blev ringrostig. Men att läsa teori och uppgradera körkortet har gjort att jag på nytt har får inblick i många trafikfaror. Därigenom kör IAF jag mer defensivt och försiktigare.

Bra system. Ingen vill vara av med lappen. Man får en chans att hamna på "noll" igen, även om man inte varit helt fläckfri tidigare. Självklart blir man ringrostig och dessutom frustrerad (i allafall jag), sitta på knarkarvagnen och svära över vårat rättssystem mår ingen bra av. :3freak

PutteLiten skrev:
Lite pengar kan man ta, men att förlora KK gör att i alla fall jag funderar på om jag ska sticka eller stanna.
Inget KK == mycket problem.

Blir jag av med KK kommer jag köra i alla fall, olovlig körning resulterar ju oftast bara i böter, om det inte sker upprepade tillfällen. Och hur ofta har man blivit stoppad i en poliskontroll?

Jag har själv kört bil sen i maj 2004, inte blivit stoppad ännu. Innan det övningskörde jag i 2 år nästan dagligen, inte blivit stoppad då heller.
Så risken är ganska liten om man blir av med kortet ½ - 1 år.

Sjalvklart ar bøterna for høga! har sjalv hostat 6000 spenn i bøter førra sesongen och det svider, har i norge ar det helt jævla omøjlig at få tag på en snut om man behøver dom(jag vet jag jobbar i ambulans och en och annnan gong behøver vi snuten, knarkare och vålds forbrytare går fri) men om man gjør en liten fades i trafiken ar dom dar Arrrrgg jag blir så innåt h***** forbannad

Ps dom som inte tycker som jag utnamner jag herved tilll moraltanter...:-)

jag ser gärna att man ska köra 50km/h för fort för att tappa kortet på 70 vägar och uppåt.

xCr skrev:
Blir jag av med KK kommer jag köra i alla fall, olovlig körning resulterar ju oftast bara i böter, om det inte sker upprepade tillfällen. Och hur ofta har man blivit stoppad i en poliskontroll?

Jag har själv kört bil sen i maj 2004, inte blivit stoppad ännu. Innan det övningskörde jag i 2 år nästan dagligen, inte blivit stoppad då heller.
Så risken är ganska liten om man blir av med kortet ½ - 1 år.

Hur lyckas du? Jag kan inte hålla räkningen på hur många gånger jag vart stoppad förra året. 5-6 körkort/blåskontroller minst.

Ugluk skrev:
Nej, för höga straff är det inte. Däremot slår de lite orättvist och jag skulle gärna se inkomstbaserade bötesbelopp.

Suprise suprise :rolleyes: Tänk dom som tjänar grova pengar svart då? Max 1% av sin taxerade inkomst i böter låter rimligt tycker jag.

Last edited:
Ugluk skrev:
Nej, för höga straff är det inte. Däremot slår de lite orättvist och jag skulle gärna se inkomstbaserade bötesbelopp.
Lika inför lagen?
Samma böter för samma förseelse = självklart.

Lånar texten från TooL och anpassar den till mig själv (Ok, TooL?)

Jag har kört bil i 17 år och hoj i 1 år.
Jag är en notorisk fortkörare ...........
Har kört för fort i alla år och haft en otrolig tur och aldrig fått böter.
Jag gillar att köra fort på vettiga ställen både med bil och hoj.
Förr eller senare vet jag att jag kommer torska och antagligen bli av med kortet ett tag men det har jag ju bara gjort mig förtjänt av.

Räknat per körd mil blir det jävligt billigt.

Marve skrev:
Om någon känner att straffen behöver sänkas på trafikbrott, ex: fortkörning, då kan Ni skriva ett mail till regeringen. Allla mail dokumenteras. Använd länken nedan.

mailto:registrator@industry.ministry.se

Jag hoppas på en ändring.

Har kört i femton år, fick böta första gången förra året, körde 30+ men polisen väntade med en andra mätning tills jag saktat ner lite, blev 1400 kronor, haft turen att träffa många sjysta poliser. JAG KLAGAR INTE!

Frågan är vad som svider mest, pengar eller indraget KK, jag åkte på 2000:- samt spärrat KK i 4 månader, hade gärnat betalat 10.000 och behållt KK istället.

Äh... Det är rätt små belopp det rör sig om om man tänker på vad den här hobbyn kostar ändå. För att underlätta det hela mentalt ser jag det inte inte som en bot heller, utan som en högfartsavgift som ska betalas med oregelbunda mellanrum. :)

Däremot är jag helt med på att de drar kortet för tidigt. Det borde finnas någon form av 'villkorligt' där man fick behålla kortet men tvingades gå trafikkurser, köra med datalogger eller liknande under en period.

Fast tills dess så gäller det vanliga: Don't do the crime if you can't do the time... Ligger man och maxar en R1:a på motorvägarna när man jobbar som taxichaffis eller mcbud får man helt enkelt skylla sig själv om kortet försvinner.

/Y

Rigge skrev:
Hur lyckas du? Jag kan inte hålla räkningen på hur många gånger jag vart stoppad förra året. 5-6 körkort/blåskontroller minst.

sist jag blev stoppad var i bil, 2001 då jag blev stannad i bälteskontroll..

300 i böter blev det

En sak, om körkortet blir spärrat, gäller det då samtliga behörigheter eller bara den som man nyttjar för tilfället?
Och vad händer med mitt A1-kort om jag blir tagen för fortkörning övningskörandes bil, kan det bli spärrat även fast det juridiskt sett är morsan som kör?
Och för att klargöra frågan med prövotid, den gäller från första behörigheten som blir utdelad, när man för nya behörigheter får man inte mer prövotid, max två år totalt oavsett antalet behörigheter? Jag har fattat rätt, ja? Nej?

Rigge skrev:

Har ju betydelse vad man kör för något med, poliserna är lite selektiva. har kompisar som kör volvo 440 och sånt tråk som aldrig har blivit stoppade, men när jag hade corrado och miata blev jag stoppad hela tiden. En kväll blev jag stoppad på 3 olika platser i samma stad! samma med motorcykel, vem stoppar en glidare när det finns plasträcers.... man skulle skaffa sig en glidare med turboladdad busamotor kanske....
:yoparty

Mr. Red skrev:
En sak, om körkortet blir spärrat, gäller det då samtliga behörigheter eller bara den som man nyttjar för tilfället?
Och vad händer med mitt A1-kort om jag blir tagen för fortkörning övningskörandes bil, kan det bli spärrat även fast det juridiskt sett är morsan som kör?
Och för att klargöra frågan med prövotid, den gäller från första behörigheten som blir utdelad, när man för nya behörigheter får man inte mer prövotid, max två år totalt oavsett antalet behörigheter? Jag har fattat rätt, ja? Nej?

Kortet ryker i sin helhet. Vad som gäller vid övningskörning vet jag inte, men prövotiden börjar inte om vid ny behörighet, nej.

/Y

Ugluk skrev:

Suck....

Initialt är det inte inkomstbaserat - rätt och riktigt! Blir du däremot fälld för ex vårdlöshet i trafik så är det vanligen dagsböter som påföljd. Dessa är inkomstbaserade. Till viss del kan jag samtycka till inkomstbaserade dagsböter men som någon sa, de beaktar ju knappast svart inkomst.

Att vilja ha inkomstbaserade kortkörningsböter luktar mest bitterhet och välbekant avundsjuka över att man inte anser sig i någon värld vara "rättvist" behandlad. Med din modell skulle småbrottslingar utan vit inkomst och nolltaxerande skattefifflare gynnas på bekostnad av de som vanligen gör rätt för sig och betalar sin skatt. Men det kanske inte gör så mycket om det finns en chans att knipa åt någon som enligt din mening tjänar lite mera.

Jag tycker att systemet med fortkörningsböter fungerar ganska bra som det är.

/Olzki

Edit: Såg först nu att tråden var gammal som gatan. Du kanske har kommit till insikt under tiden som gått och då kan du givetvis bortse från mitt inlägg ;)

Last edited:
Hellre högre böter än lappen ovilkorligen indragen vid fotkörning 30+ !

Jag motsätter mig också principen att lappen tas på plats av polisen. Det är ju länstyrelsen som avgör spärrtiden vid ett senare tillfälle ändå. Jag får alltså "straffet" utan att kunna yttra mig alls i det berörda ärendet. Klokt? Jag tycker i alla fall inte det.

Sen den stjärna till ekonom som kommit på att man ska nytillverka själva kortet efter indragningen får gärna förklara sig för mig. Det kostar alltså inte bara böter. Du måste fotografera dig och sen betala 120 kr för tillverkning av nytt kort. Portokostnaden från polisenhet till berörd länsstyrelse och senare hem till mig borde vara lägre? Är det ett steg i sysselsättningspolitiken kanske? :hihi

Vet inte om det är en konsekvens av att man bor i östergötland och deras ökända "fortkörarjakt" men det börjar bli lite dyrt med alla böter nu...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8