För hög tomgång RSV Mille -02

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag lyckas inte få ner tomgången på min mille. Den ligger runt 1500-1700rpm med tomgångsskruven helt utskruvad.
Jag har kollat gaswire och wire till "förhöjd tomgång". Båda har spel.

Brevid tomgångsskruven sitter en annan skruv som är låst med en mutter (se bilder). Kan man justera bottenläge för tomgång med den? Eller vad gör den?

Det sitter power commander på. kan det påverka?

Har ni några förslag och idéer innan jag river mer?

20120310480.jpg20120310481.jpg

Testa att kalibrera Trottelpositionen i pc3an... annars testa och vrid den andra skruven som sitter vid tomgångs reglaget som du har monterat bort...har du kollat i luftburken hur trottelbladen är ställd med 0 gas...

Skicka pm om du vill ha hjälp, var ett par år sedan jag skruvade Mille men jag är villig att göra ett försök. Har eventuellt verkstadshandboken kvar på datorn i garaget också om du vill ha en kopia.

Lam-Kaka: tack för tipps, ska försöka koppla upp mig på PC3an och se om det behöver kalibreras om.

Bonzo: Tack, jag hör av mig om det skiter sig ;)

Jag kan ju tillägga att den var lite lätt krachad när jag köpte den, kanske är nått som fått sig en smäll...

Jag testade att koppla in mig på PC3an idag, tyvärr så är det gamla modellen med COM-port istället för USB så jag kunde inte använda den nya mjukvaran.

Det gick inte att koppla upp sig med motorn avstängd så det är lite svårt att säga om den kände av rätt läge.
Med motorn igång så hoppade den mellan -1 - +5% på TPSen, är det normalt? Sen blev jag lite go i huvet av avgaserna så fick avbryta :)

Har inte rört den andra skruven bredvid tomgångsskruven än så det får bli nästa koll.

Inga fler förslag?

Känns ju som att den andra skruven är nån form av grundstopp som egentligen inte används när man använder tomgångsskruven, ja hade börjat med att skruva på den iaf

Jo det var min tanke med, det är ju helt klart en justerskruv men frågan är vad den justerar. Troligtvis är det tomgången men jag ska skruva bort luftburken och kolla för att vara på den säkra sidan.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026