Tompalino
Inte längre kraschkung ;)
Jag håller på att bli knäpp på min hoj. Igår uppe och bytte gasvajer eftersom den gamla var skadad. När det var färdigt (efter många om och men
) så tänkte jag att jag skulle ta o ställa in tomgångsvarvtalet när jag ändå höll på.
Enligt instruktionsboken finns det två ställen jag som lekman kan justera tomgångsvarvtalet: på en stoppskruv till stället som sitter ovanpå förgasaren mitt i mellan de två mittersta insugen (har inte riktigt lyckats lista ut hur den skruven påverkar ännu, om någon kan förklara så vore jag tacksam
), och en ställskruv som sitter på gasvajern.
Problemet är nu detta, återigen enligt instruktionsboken så ska man, när motorn är kall, starta med full choke och låta motorn gå i en minut ungefär, och därefter stänga av choken. När jag gjorde detta så dog motorn vilket fick till följd att jag skruvade upp tomgångsvarvtalet. Efter ett tag fick jag den att ligga på ca 1500 varv utan choke. Då började det roliga, när jag låtit motorn stå i tre-fyra minuter på tomgången så börjar den att varva. Helt på eget bevåg så varvar den upp på 5000 varv och ligger sen kvar där. När jag då skruvar upp stoppskruven något föll han tillbaka till 1500-2000 varv och låg stilla i ett par minuter till, sen börjar den plötsligt varva upp igen och lägger sig återigen på 4000-5000 varv.
Är det någon som har en uppfattning om vad det kan vara för fel? Enligt utsago så skall förgasarmunstyckena vara justerade bara för någon månad sen. Gasvajern är som sagt bytt men problemet fanns där även innan. Jag har fått förslag om att den kan suga tjuvluft mellan förgasaren och cylindern, kan det vara en trolig orsak?

Enligt instruktionsboken finns det två ställen jag som lekman kan justera tomgångsvarvtalet: på en stoppskruv till stället som sitter ovanpå förgasaren mitt i mellan de två mittersta insugen (har inte riktigt lyckats lista ut hur den skruven påverkar ännu, om någon kan förklara så vore jag tacksam

Problemet är nu detta, återigen enligt instruktionsboken så ska man, när motorn är kall, starta med full choke och låta motorn gå i en minut ungefär, och därefter stänga av choken. När jag gjorde detta så dog motorn vilket fick till följd att jag skruvade upp tomgångsvarvtalet. Efter ett tag fick jag den att ligga på ca 1500 varv utan choke. Då började det roliga, när jag låtit motorn stå i tre-fyra minuter på tomgången så börjar den att varva. Helt på eget bevåg så varvar den upp på 5000 varv och ligger sen kvar där. När jag då skruvar upp stoppskruven något föll han tillbaka till 1500-2000 varv och låg stilla i ett par minuter till, sen börjar den plötsligt varva upp igen och lägger sig återigen på 4000-5000 varv.
Är det någon som har en uppfattning om vad det kan vara för fel? Enligt utsago så skall förgasarmunstyckena vara justerade bara för någon månad sen. Gasvajern är som sagt bytt men problemet fanns där även innan. Jag har fått förslag om att den kan suga tjuvluft mellan förgasaren och cylindern, kan det vara en trolig orsak?