För gammal för att köra fort ?

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Nu var det väl iofs en ganska liten klick, för all del duktiga förare, som stod för de riktigt snabba körningarna som filmades och lades ut till allmän beskådan men det skapade också en hype som, med handen på hjärtat, indirekt ledde till att mer än en "wanabe" gjort sej illa.
Under åren det gick som fortast på bulten såg man ju ambulanshelikoptern landad i vissa luriga kurvor var och varannan gång man körde den.Folk kom ju från när och fjärran för att köra den mytomspunna "bulten"och det gick många gånger inte skitbra kan man ju sammanfatta det med.

Men fast man blivit äldre,klokare,långsammare (och fegare)och inte kör en supersportis längre så är det väldigt sällan man blir omkörd nuförtiden.så jag antar att man står på hyffsat bra ändå :cool: (inbillar jag mig själv)
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
För två eller tre år sedan på autoban i Tyskland var det en a6 rs som hakade på .vid ca 240 var jag tvungen att släppa, fick turbelens av sidoväskorna.Vi stannade vid samma tankstation ut kliver en dam i 30 års åldern, med två småbarn i baksätet.Det var inte jag som drev upp farten hon kom i kapp.:yoparty
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag är inte för gammal för att köra fort, jag har aldrig varit riktigt snabb. Det förbannade konsekvenstänkandet och riskmedvetenheten utvecklades på tok för tidigt för min del, och redan i 16-årsåldern körde jag med viss marginal. Vad som däremot blivit värre med åren är ren djävla feghet! Jag vågar snart inte hoppa från höga hopptorn, från höjder jag tidigare dök från dagligen, och den pirrande känslan i magen när det börjar gå riktigt fort har börjat utvecklas till en mer isande känsla som inte alls är lika mysig.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag är inte för gammal för att köra fort, jag har aldrig varit riktigt snabb. Det förbannade konsekvenstänkandet och riskmedvetenheten utvecklades på tok för tidigt för min del, och redan i 16-årsåldern körde jag med viss marginal. Vad som däremot blivit värre med åren är ren djävla feghet! Jag vågar snart inte hoppa från höga hopptorn, från höjder jag tidigare dök från dagligen, och den pirrande känslan i magen när det börjar gå riktigt fort har börjat utvecklas till en mer isande känsla som inte alls är lika mysig.
Inte bara hojkörningen som blivit annorlunda. Även skidåkningen har tagit skada av min ålderdomliga ”feghet”. Har åkt utför i hela mitt liv och även bott permanent i Åre i 4 år på 80-talet, där jag tidigare körde fort som faan. Numera drar jag inte upp benen över okända krön och hoppas på det bästa, utan tar en trygg skärande storslalomsväng. Trist som faan…
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Inte bara hojkörningen som blivit annorlunda. Även skidåkningen har tagit skada av min ålderdomliga ”feghet”. Har åkt utför i hela mitt liv och även bott permanent i Åre i 4 år på 80-talet, där jag tidigare körde fort som faan. Numera drar jag inte upp benen över okända krön och hoppas på det bästa, utan tar en trygg skärande storslalomsväng. Trist som faan…
Japp, samma här med utförsåkningen. Det kan iofs fortfarande gå bra mycket snabbare än vad 99% av övriga piståkare kör, men det beror inte på att jag kör speciellt snabbt utan på att det är fullt med materialåkare från "Stockholm" som köpt utrustning som Alberto Tomba skulle bli avis på, men kör som om de precis klivit upp ur permobilen.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Japp, samma här med utförsåkningen. Det kan iofs fortfarande gå bra mycket snabbare än vad 99% av övriga piståkare kör, men det beror inte på att jag kör speciellt snabbt utan på att det är fullt med materialåkare från "Stockholm" som köpt utrustning som Alberto Tomba skulle bli avis på, men kör som om de precis klivit upp ur permobilen.
- Med ett par gamla ohederliga Kästle RX Lite är man snabb oavsett om man är rookie eller inte.
Breda, långa o snabba o kräver ligament och korsband av härdat stål om man ska få till en snäv sväng utan att behöva transporteras vidare ner i backen av ambulansscotern.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är nog vettigt att dra med på risktagandet som äldre. Det är betydligt svårare att komma igen efter en skada då. Brukar ofta bli början till slutet på aktiviteter, den ena komplikationen leder till den andra, sen får man dras med ryggproblem eller halta fram med käpp resten av livet. Hojåkning är så mycket mer än knäskrap och bakhjulsåka.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är nog vettigt att dra med på risktagandet som äldre. Det är betydligt svårare att komma igen efter en skada då. Brukar ofta bli början till slutet på aktiviteter, den ena komplikationen leder till den andra, sen får man dras med ryggproblem eller halta fram med käpp resten av livet. Hojåkning är så mycket mer än knäskrap och bakhjulsåka.
Ja de är la så , för en riktig gamling är ju t.ex höftledsbrott samma som träfrack.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Tack för alla svar. Så jävla skönt att läsa att det fortfarande finns en jävla massa idioter kvar där ute. Imorrn är det det midsommarafton, jag har en tradition. Kör ut själv, värmer upp nån timme, sen saktar jag ner. Njuter av Sverige på landsbygden. Flaggor, midsommarstänger, mjuka kurvor. För två år sen hände en sak som satt sig. Jag typ älskar Sverige, tuffar omkring i detta fantastiska landskap (då Hova Hallar), passerar en gård. Ser en galning till höger som springer över fältet, mot mig. Vad vill han?

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DIG?
 
Last edited:

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Tack för alla svar. Så jävla skönt att läsa att det fortfarande finns en jävla massa idioter kvar där ute. Imorrn är det det midsommarafton, jag har en tradition. Kör ut själv, värmer upp nån timme, sen saktar jag ner. Njuter av Sverige på landsbygden. Flaggor, midsommarstänger, mjuka kurvor. För två år sen hände en sak som satt sig. Jag typ älskar Sverige, tuffar omkring i detta fantastiska landskap (då Hova Hallar), passerar en gård. Ser en galning till höger som springer över fältet, mot mig. Vad vill han?

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DIG?
Yup, kört som en idiot när man var ung och odödlig.. vänner har försvunnit, en del ligger här i minneslunden.. Tips sätt tanten på bönpallen..min gillar inte farter..så när det börjas gasas och svängas så får man ta emot snabba njurslag....och då sänker man farten!..:fyllisar
 

Raderad medlem 61114

Guest
Yup, kört som en idiot när man var ung och odödlig.. vänner har försvunnit, en del ligger här i minneslunden.. Tips sätt tanten på bönpallen..min gillar inte farter..så när det börjas gasas och svängas så får man ta emot snabba njurslag....och då sänker man farten!..:fyllisar
?? jag får ta emot njurslag om det går för långsamt ? Körde 1:04,1 på Kinnekulle med henne på bönpallen ? Bakhjul i 170km/h nedför backen efter krönet på favoritsträckan här hemma är obligatoriskt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man kan säkert vara 80 år och mullra fram på Sunset Boulevard i 40 km/t...om nån hjälper en upp på hojen, och helst kickar igång den också.
Risto, 89 år fyllda när detta skrivs, körde fler Tammer än du kan tänka dig till träffen! :hihi
Inte på en liten SR250 heller utan i sadeln på en stor, klumpig och mindre ovanlig motorcykel med fler cylindrar. Och han tältade naturligtvis! :tummenupp

Inte en strapats när det finns ett motorcykelintresse. Risto ger mig hopp! :Bugar


20230617_15.jpg

Nu kör Risto inte väldans fort men är ingen lus på vägen. :fakta
Min 73-årige kamrat, som jag körde nästa 60 mil tillsammans med från träffen, höll ibland en något högre hastighet än skyltat i kurviga partier. ;)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Risto, 89 år fyllda när detta skrivs, körde fler Tammer än du kan tänka dig till träffen! :hihi
Inte på en liten SR250 heller utan i sadeln på en stor, klumpig och mindre ovanlig motorcykel med fler cylindrar. Och han tältade naturligtvis! :tummenupp

Inte en strapats när det finns ett motorcykelintresse. Risto ger mig hopp! :Bugar


View attachment 485919

Nu kör Risto inte väldans fort men är ingen lus på vägen. :fakta
Min 73-årige kamrat, som jag körde nästa 60 mil tillsammans med från träffen, höll ibland en något högre hastighet än skyltat i kurviga partier. ;)
Käcka gubbar. Tråkigt nog är det en oproportionerligt stor andel av de som omkommer i mc-olyckor som är gamlingar. Men det är okej, bättre att dö på en mc en i en säng på långvården.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hojen jag har nu ligger jag inte i 200 som nån BMV ägare gnällde om.
Sporthojar är ju gjorda att komma upp i fart snabbt. Den här gör inte 150 på ettan som min förra.
Den här kan jag växla 1an 2 an 3 an med lite gas å ändå bara komma upp i 80-90. Den lever mer än en radfyra. Därför ville jag ha en twin igen.
Den förra gjorde sig på motorvägar. Den här landsvägar. Men höll mig kvar på 1200cc
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är ingenting som helst som är farligt med att åka fort.

Stanna lite sådär halvvarligt, dock.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Det är ingenting som helst som är farligt med att åka fort.

Stanna lite sådär halvvarligt, dock.
Nä helt rätt...köra samma fart som bilar,bussar,lastbilar...i trafiken...BIG NO NO.. :giggle:
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top