För bra erbjudande för att vara sant?

SSå det här med att ha en hoj som går lugnt fattar jag inte, finns det någon som vunnit ett lopp på defensiv körning?

vad jag vet så föredrar en del elit-förare cross motorer i enduro ram.

höra ofta det att man ska ha en lugn hoj.. men sedan tillhör dom inte heller den snabba skalan av folket.
Den som har läst tester av endurohojar det senaste decenniet, skrivna både på engelska och svenska, vet att snabba förare kör snabbast med motorer vars effektregister präglas av förutsägbarhet. Samma sak gäller på asfalt; Panigale har många hästkrafter i ett lynnigt effektregister. Den blir ifrånkörd av mindre spektakulära modeller med färre hästkrafter som levereras mjukt och förutsägbart. Du skulle kunna googla på Aprilia Cube för ett annat exempel på att högst effekt inte räcker för att vinna.

:)
 
Visste att ni skulle säga så :)

Problemet kvarstår dok att ni lär aldrig prestera om ni inte använder gasrullen.
När ni sedan använda gasrullen varför inte ha en motor med lite tryck i registret?

börja träna istället så ni orkar med körningen, ska ni se att det går snabbare...

Boris och mcqueen har redan svarat...
 
Visste att ni skulle säga så :)

Problemet kvarstår dok att ni lär aldrig prestera om ni inte använder gasrullen.
När ni sedan använda gasrullen varför inte ha en motor med lite tryck i registret?

börja träna istället så ni orkar med körningen, ska ni se att det går snabbare...

Körbarhet är vad det handlar om. Skicka mig din 300-motor så kan du få tillbaka den med 125-karraktär och drygt 70 hästar om du nu tror på dina egna ord.
 
Detta var den längsta tråden av okunskap jag någonsin läst. Är det någon förutom Boris som är seriöst aktiv inom MX/Enduro? Crossmotorer i enduroramar? Vad betyder det? Garantier på en Enduro? Läs Boris alla inlägg och stäng tråden.

Alternativt ställ frågan på SOE så att det blir seriösa svar.
 
Crossmotorer i enduroramar? Vad betyder det?

Det betyder att enduro-motorn har samma cylinder som crossen, dvs samma durationer på portarna trots att man önskar en snällare motorkaraktär vid enduro. Det är inte den mest idealiska lösningen för en enduromotor men det funkar ju.

Frågor på det?
 
Last edited:
Detta var den längsta tråden av okunskap jag någonsin läst. Är det någon förutom Boris som är seriöst aktiv inom MX/Enduro? Crossmotorer i enduroramar? Vad betyder det? Garantier på en Enduro? Läs Boris alla inlägg och stäng tråden.

Alternativt ställ frågan på SOE så att det blir seriösa svar.

fast det är ju flera som sagt att garanti bara är att glömma. aktiv ich aktiv jag är bara en glad motionär tränar ca 3 gånger i veckan mestadels mx då.
 
Det betyder att enduro-motorn har samma cylinder som crossen, dvs samma durationer på portarna trots att man önskar en snällare motorkaraktär vid enduro. Det är inte den mest idealiska lösningen för en enduromotor men det funkar ju.

Frågor på det?

Heh. Nope inga frågor alls. Glasklart. Tackar.
 
fast det är ju flera som sagt att garanti bara är att glömma. aktiv ich aktiv jag är bara en glad motionär tränar ca 3 gånger i veckan mestadels mx då.

Visst är det så. Däremot verkar det finnas folk som inte nöjer sig med svar från folk som uppenbarligen har kunskap i ämnet. Någon vill ha svar på en fråga - får korrekta svar av dig och Boris bland andra...och det blir en debatt?
 
Detta var den längsta tråden av okunskap jag någonsin läst. Är det någon förutom Boris som är seriöst aktiv inom MX/Enduro? Crossmotorer i enduroramar? Vad betyder det? Garantier på en Enduro? Läs Boris alla inlägg och stäng tråden.

Alternativt ställ frågan på SOE så att det blir seriösa svar.

*host' ...har åkt sedan 07...
 
Jahapps, då har man lärt sig något nytt... om timmätare :banana Tack för infon.
 
fast det är ju flera som sagt att garanti bara är att glömma. aktiv ich aktiv jag är bara en glad motionär tränar ca 3 gånger i veckan mestadels mx då.

Visst är det så. Däremot verkar det finnas folk som inte nöjer sig med svar från folk som uppenbarligen har kunskap i ämnet. Någon vill ha svar på en fråga - får korrekta svar av dig och Boris bland andra...och det blir en debatt?
Fast det stämmer ju faktiskt inte. Hojarna omfattas visst av garanti (det som vi i vardagligt tal menar med garanti), men det är oklart huruvida denna garanti kräver att hojarna körs med strypningskitet för Bilprovningen.
 
Släpp tankarna på garanti.

Det är inte där du kommer dras med utgifter/problem och tandagnisslan om du skall ge dig på enduro.

Det är ett bra sätt att slita ut vad som helst i förtid, på skitigast, jobbigast och absolut överjävligt roligaste sätt du kan göra det på. :)

Jag har nog lagt mer pengar på tvätt och smörjfett än att laga hojen utslaget över tid.

Vi kör i sådan miljö, att spricker en bakram, så är det ju högst sannorlikt att det beror på att DU slängde hojen i ett träd när den skenade, och reptilhjärnan tog över...och DU trodde du skulle reda ut det. :crash

...eller, kolven nöp, för DU hade ingen aning om hur man bestyckar, utan litade på räser-Benke i klubben som hade ett specialrecept. :hihi

Noja mindre, kör mer. Det ger sig självt. Och ja, det är värt det, alla dagar i veckan, och några till.
 
Jag har nog lagt mer pengar på tvätt och smörjfett än att laga hojen utslaget över tid.
Allvarligt?!

...spricker en bakram, så är det ju högst sannorlikt att det beror på att DU slängde hojen i ett träd när den skenade, och reptilhjärnan tog över...och DU trodde du skulle reda ut det. :crash

...eller, kolven nöp, för DU hade ingen aning om hur man bestyckar, utan litade på räser-Benke i klubben som hade ett specialrecept. :hihi
Jo, det såklart. Det håller jag verkligen med om. Men jag oroar mig lite över totalhaveri. En vevaxel som havererar eller en vevstake som går av, trots att jag har kört hojen i originalskick (men förstås utan Bilprovnings-strypningen). Men kanske är sådana farhågor att överskatta riskerna och underskatta driftsäkerheten på dagens hojar.
 
Allvarligt?!

Jo, det såklart. Det håller jag verkligen med om. Men jag oroar mig lite över totalhaveri. En vevaxel som havererar eller en vevstake som går av, trots att jag har kört hojen i originalskick (men förstås utan Bilprovnings-strypningen). Men kanske är sådana farhågor att överskatta riskerna och underskatta driftsäkerheten på dagens hojar.

Det är klart att motorn kan totalhaverera, men det är inget vanligt. Ta hand om den så brukar den hålla.

Det de flesta här menar är du ska sluta tro att du kommer få ut saker på garantin. Oavsett vilket lagstöd du anser dig ha. Många har stångats mot generalagenter och handlare utan framgång. En del får saker på good-will, andra inte.

Slutsatsen är att bestäm dig om du vill köra enduro eller inte, därefter acceptera riskerna och service-kostnaderna som hör till. Det säljs flera tusen enduro och crossar varje år. 99% av köparna accepterar 1 månads garanti eller vad de brukar säga. Gör det du också. Handla och ar glad.
 
Men kan du förklara varför någon borde ”acceptera” 1 månads garanti om Konsumentköpslagen anger 6 månader?


För att man får köpa en vara till vrakpris? Vill man ha fulla garantier så köper man från den inhemska ÅF och betalar 20-30K mer?

Äta kakan och ha kvar den vet du.
 
Jag frågar inte hur garantier fungerar, utan om andras erfarenheter av att köpa av små sidoimportörer; speciellt när man behöver åberopa garanti eller konsumentköplagen.

Du var en envis herre, inse att du inte har någon garanti på en endurohoj, där har du svaret på hur det är att köpa av små sidoimportörer och sen åberopa garanti. Vill du inte acceptera detta får du väl avstå eller inhandla en moped.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top