Förändringar på KTM 525

$putnik

Asfalt e hårt
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
KTM 525-07
Tja.

Jag har tänkt att köpa mig en 525a exc till att köra bana/gata och lite skogskörning och undrar vad som skiljer sig mellan de olika årsmodellerna. Vilka stora förändringar har skett från 04an fram till 07an?

Är det mest kåpor och utseendet som skilljer sig åt eller har de gjort förändringar på chassi, fjädring eller motor?

Man vill ju ha så mycke hoj som möjligt för pengarna och köpar man en välservad 04-05 kan man få med motard- och enduro-kit för samma pengar som en 07a med enbart enduro-kit och ungefär samma gångtid.

Är ganska fundersam så är tacksam för råd, tips och synpunkter.:tummenupp

Mvh Sputnik
 
Tja.

Jag har tänkt att köpa mig en 525a exc till att köra bana/gata och lite skogskörning och undrar vad som skiljer sig mellan de olika årsmodellerna. Vilka stora förändringar har skett från 04an fram till 07an?

Är det mest kåpor och utseendet som skilljer sig åt eller har de gjort förändringar på chassi, fjädring eller motor?

Man vill ju ha så mycke hoj som möjligt för pengarna och köpar man en välservad 04-05 kan man få med motard- och enduro-kit för samma pengar som en 07a med enbart enduro-kit och ungefär samma gångtid.

Är ganska fundersam så är tacksam för råd, tips och synpunkter.:tummenupp

Mvh Sputnik

Har inte så bra koll men tror inte att det skiljer så mycket mellan 03 och 06.
03-04 skall ha samma motor och 03 EXC kan ha annan plast. 05-06 gjorde dom nån ram och sving uppdatering.

Det finns även 07 EXC av gamla varianten. 07 kom även den nya varianten med elstart etc.

Så jag hade mest brytt mig om hur den är skött och om du får med dubbla uppsättningar hjul och bromssystem etc. Att fixa extra motardhjul och bromssystem kostar 7-10 papp extra. Jag har iofs ett extra sexkolvsok som passar.
 
Det finns även 07 EXC av gamla varianten. 07 kom även den nya varianten med elstart etc.

detta lät intressant. säker på att du inte bara chansar nu bara? vasd är en gammal 07:a och en ny 07:a?

så vitt jag vet såldes alltid ktm525 exc med elstart.

samen skiljer sen lite från olika årsmodeller. dom två rören som går ner mot fotpinnarna bar blivit plattare o bredare genom åren. 03 har helt runda och 07 har mycket platta. sen e det samma skit.
 
detta lät intressant. säker på att du inte bara chansar nu bara? vasd är en gammal 07:a och en ny 07:a?

så vitt jag vet såldes alltid ktm525 exc med elstart.

samen skiljer sen lite från olika årsmodeller. dom två rören som går ner mot fotpinnarna bar blivit plattare o bredare genom åren. 03 har helt runda och 07 har mycket platta. sen e det samma skit.

jag blandar ihop crossmodellerna. du har rätt i att exc alltid har haft elstart.
med ny 07:a så menar jag modellen med ny motor, chassi och plast med elstart på crossmodellerna, dvs en helt annan hoj än 03-06. men det finns "gamla" exc modellen betecknad som 07:a. ktm har ju blandat en hel del. tror tom 07 smr modellen hade gamla motorn i det nya chassit.
 
jag blandar ihop crossmodellerna. du har rätt i att exc alltid har haft elstart.
med ny 07:a så menar jag modellen med ny motor, chassi och plast med elstart på crossmodellerna, dvs en helt annan hoj än 03-06. men det finns "gamla" exc modellen betecknad som 07:a. ktm har ju blandat en hel del. tror tom 07 smr modellen hade gamla motorn i det nya chassit.

07 fans 525 exc bara i ett utförande. sama som alltid, dv den gammla motorn osv. 08 kom 530exc dvs den nya hojen, motor o hela köret.
07 bytte dom däremot crossarna (SX) till nya ramen o motorn.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top