Föräldrar; Hur får ni era ungar att sova?

Näe, de har två helt olika:

Bifogat

• Munkorg lader petfoods.jpg
    Munkorg lader petfoods.jpg
    52.1 KB · Visningar: 23
  • gagball(1).jpg
    gagball(1).jpg
    23.7 KB · Visningar: 218
Jag har från första start låtit ungarna sova i sina egna sängar -
Vi har haft tur när det gäller sömnen dom sover mellan 12-13 på dagen , på kvällen nattar vi dom vid 19 men så som någon annan skrev du kanske ska tänka på å varva ner ungen , skapa någon slags rutin för ditt barn , vi borstar tänderna på dom ger dom nappen snuttefilten samt tittar lite på tecknad , läser en saga när vi nattar dom.
När det gäller 7 åringen som sover i sängen hos föräldrarna så är det inte ungens fel det är föräldrarna som är svaga in med ungen i sovrummet å skulle ungen trotsa å hålla på så är det bara å brygga kaffe å köra hela natten , ni måste få ordning på detta!!!!!!!

När det gäller 7 åringen som sover i sängen hos föräldrarna så är det inte ungens fel det är föräldrarna som är svaga in med ungen i sovrummet å skulle ungen trotsa å hålla på så är det bara å brygga kaffe å köra hela natten , ni måste få ordning på detta!!!!!!!

Så är det nog till viss del, frågan är bara hur man löser det nu när ungen väl har gjort det en gång.
Tjejen vill ibland ta in våran till sängen på morgonen (tidigt som fan, så hon får vakna upp hos oss) för att kela och gosa men det har jag avböjt. Det kan inte vara till någon nytta alls, man gör dem en björntjänst helt enkelt.
Nu har hon dock kommit underfund med detta och vi låter henne komma in först när hon är vaken för dagen, då får hon spana på lite barnprogram i sängen med mig för jag är så jävla slö :D

Så är det nog till viss del, frågan är bara hur man löser det nu när ungen väl har gjort det en gång.
Tjejen vill ibland ta in våran till sängen på morgonen (tidigt som fan, så hon får vakna upp hos oss) för att kela och gosa men det har jag avböjt. Det kan inte vara till någon nytta alls, man gör dem en björntjänst helt enkelt.
Nu har hon dock kommit underfund med detta och vi låter henne komma in först när hon är vaken för dagen, då får hon spana på lite barnprogram i sängen med mig för jag är så jävla slö :D

Först å främst så får ni vara överens såklart annars går det inte , det kommer bara bli en massa tjöt från hennes sida å bråk leder ju inte någonstans ,
Hade samma problem när ungarna var i 2 års åldern ena ungen ville sova i våran säng ,första natten gick det bra andra natten börja jag tappa tålamodet 3 natten sa jag till kärringen du sover i soffan med ungen , detta är inte acceptabelt , Jag vill ha sömn.
Tog 30 min å ungen sov i sin säng ,Å sen dess kan inte ungarna sova i våran säng dom tycker vi tar för mycket plats hahah.När det gäller att barnet kommer in på morgonen så är det bara en mysfaktor ,det vi pratar om är ju att barnet vill ju sova hos er.En annan femma .

Ps:Jag va tvungen å vara lite hårdare med tanke på att jag fick tvillingar som första FÖRSTA GÅNGS FÖRÄLDER:DS

Ps:Jag va tvungen å vara lite hårdare med tanke på att jag fick tvillingar som första FÖRSTA GÅNGS FÖRÄLDER:DS

Jag VILLE ha tvillingar men blev lite besviken när ultraljudet bara visade en unge, men så här i efterhand kanske det var bra :va
Bara det att jag verkligen ville undvika TVÅ småbarnsperioder och det är ju två ungar man ska ha sägs det. Tjejen vill prompt ha två då ensambarn är skit enligt henne. Bullshit säger jag men vi får väl se hur det blir...

Nu är det läggdags, nästan en timme senare än vanlig och då för att ungen är tvärpigg efter att ha varit hos farmor hela dagen. Total sovtid under dagen uppgår till 65 minuter :död

Update:
Första kvällen idag kan man säga. Hon skrek i 10-15 minuter, sen slocknade hon. Vi gick in till henne 3 ggr, stoppade i nappen och gick ut igen.
Vi får se om det går lika lätt imorgon :crash

Prova att vänta10innan ni går , å sen å sen 15 a du förstår vad jag menar.
Annars så vet hon att ni kommer in så fort hon skriker.

Du kan aldrig räkna med en rutin om barnet har varit borta men ni kanske ska tänka igenom denna vecka ,skicka inte iväg henne om ni ska skapa rutin för barnet , dom första 3 dagarna är avgörande hur ni kommer ha det i framtiden.

Jag VILLE ha tvillingar men blev lite besviken när ultraljudet bara visade en unge, men så här i efterhand kanske det var bra :va
Bara det att jag verkligen ville undvika TVÅ småbarnsperioder och det är ju två ungar man ska ha sägs det. Tjejen vill prompt ha två då ensambarn är skit enligt henne. Bullshit säger jag men vi får väl se hur det blir...

Nu är det läggdags, nästan en timme senare än vanlig och då för att ungen är tvärpigg efter att ha varit hos farmor hela dagen. Total sovtid under dagen uppgår till 65 minuter :död

Håller nog med din fru där 2 barn är bra för då kan dom leka med varandra ser det nu när dom är 3 år att jag inte behöver underhålla dom lika mycket som förut .
Ju äldre dom blir ju mindre vill dom leka med mig.:D

Last edited:
Prova att vänta10innan ni går , å sen å sen 15 a du förstår vad jag menar.
Annars så vet hon att ni kommer in så fort hon skriker.

Det finns många olika tekniker. Nu provar dom femminutersmetoden

Metoden går i korthet ut på att man ser till att skapa en skön kvällsritual. Därefter lägger man barnet i sängen, släcker lampan och säger vänligt men bestämt god natt och lämnar rummet med dörren på glänt.
– Det är viktigt att man verkligen lämnar rummet för att det ska fungera, poängterar Berndt Eckerberg.
Barnet kommer troligen att protestera kraftigt genom att gråta. Och det är här som vår föräldrainstinkt kommer in.
– Instinkten säger att man ska gå in och trösta barnet, men genom att beröra barnet ”belönar” man det. I stället kan man gå in ungefär var femte minut, säga vänligt men bestämt ”nu är det natt, nu ska du sova” och lämna rummet, säger Berndt Eckerberg.
Genom att gå in till det gråtande barnet med jämna mellanrum visar man att man finns och att allt är okej.
– Den här metoden kan göras i två steg. Man börjar på kvällen, då barnet är som tröttast. I genomsnitt gråter barnet i ungefär en halvtimme. Kväll nummer två har tiden halverats och inom en vecka brukar barnet ha lärt sig att somna helt själv utan att protestera, säger Bernt Eckerberg.
Metodens andra steg är att göra samma sak när barnet av någon anledning vaknar på natten. Men för att gå vidare till det steget bör steg ett vara helt inkört.
Metoden har fått viss kritik för att man, genom att låta barnet ligga och gråta, skulle få det att känna sig sviket. Berndt Eckerberg menar att barn inte tar skada.
–Tvärtom, det har gjorts flera undersökningar över hur barnen påverkas och man har enbart kunnat visa positiva effekter på deras välmående och beteende. Den passar alla barn och jag har visat i min studie att särskilt barn som är lite ängsliga blir tryggare av att inse att de faktiskt kan somna själva. Dessutom är barnets behov av utvilade föräldrar större än behovet av tröst under insomningsfasen.
Enligt Berndt Eckerberg kan metoden användas från det att barnet är 5 månader.

Det finns många olika tekniker. Nu provar dom femminutersmetoden

Ja det funkar också men efter 5 min regeln så får man lägga på ett par min , det som är det viktigaste man inte får glömma är att har man hållit på ett tag så får man inte under några omständigheter ge sig ., för då är allt förstört som man har jobbat för . Brygg kaffe som sagt .:tummenupp

..säga vänligt men bestämt ”nu är det natt, nu ska du sova” och lämna rummet

Det där är viktigt. Lägg barnet igen, säg godnatt och gå! :fakta
Att prata med barnet eller gosa eller trösta för mycket gör att gråt & skrik lönar sig och är kontraproduktivt. Pyssla gärna med något i rummet bredvid så ungen hör att ni är i närheten men var väldigt konsekventa med att inte "belöna" skrik & gråt med att stanna och prata, trösta, gosa....

det som är det viktigaste man inte får glömma är att har man hållit på ett tag så får man inte under några omständigheter ge sig

Vi körde varannan kväll, och satt i hallen utanför och läste en bok så att lillkorv inte skulle hinna springa för långt om han klättrade ur sängen. Vi hörde när han började tassa iväg så då kunde man kliva in och lägga honom igen.

Last edited:
Det där är viktigt. Lägg barnet igen, säg godnatt och gå! :fakta
Att prata med barnet eller gosa eller trösta för mycket gör att gråt & skrik lönar sig och är kontraproduktivt. Pyssla gärna med något i rummet bredvid så ungen hör att ni är i närheten men var väldigt konsekventa med att inte "belöna" skrik & gråt med att stanna och prata, trösta, gosa....

Vi körde varannan kväll, och satt i hallen utanför och läste en bok så att lillkorv inte skulle hinna springa för långt om han klättrade ur sängen. Vi hörde när han började tassa iväg så då kunde man kliva in och lägga honom igen.

Nej, inget gosande här inte utan bara i med nappen, lägga ner henne på kudden igen och sen ut.
Vi har som tur är en säng som är väldigt djup så hon inte skulle kunna klättra ur den. Den dagen hon börjar med det så köps det en ny eller så bygger jag om den :djuribur

Och som sagt så testar vi ju 5-minutersmetoden och kör därför på 5 minuter och det verkade fungera bra.
En uppdatering imorgon kväll igen, men om det är så här bra redan så är jag mycket tacksam för era tips :Bugar

Tycker fan att det är svårare att komma i säng själv än att få lillen i säng. De här timmarna på kvällen efter att han somnat är ju den enda fritid man har, och fritiden kan sträcka sig till både 1 och 2 am. Med en matning kl 0400 är man inte vidare fräsch dagen efter. Men såhär har jag kört på ett år nu.

Tycker fan att det är svårare att komma i säng själv än att få lillen i säng. De här timmarna på kvällen efter att han somnat är ju den enda fritid man har, och fritiden kan sträcka sig till både 1 och 2 am. Med en matning kl 0400 är man inte vidare fräsch dagen efter. Men såhär har jag kört på ett år nu.

Samma här!

När ungarna väl är i säng så vill man ju hinna med en massa saker och då blir klockan lätt två på natten. Sen går tjejen upp sex för att gå till jobbet och köra ungarna till dagis. Brukar vara lätt disträ när jag gör deras frukost...

Egentligen borde man ju gå och sova senast 23 så att man får sova ordentligt, men det funkar fan inte. Igår gick jag och lade mig närmare 0200, sen vaknade jag 0530 och kunde inte somna om. Aptrött hela fm, men nu är jag helt ok av nån anledning.... Idag är målet för 0030, så nu är det tandborsten som gäller.

Samma här!

När ungarna väl är i säng så vill man ju hinna med en massa saker och då blir klockan lätt två på natten. Sen går tjejen upp sex för att gå till jobbet och köra ungarna till dagis. Brukar vara lätt disträ när jag gör deras frukost...

Fast varför matningen kl04?
Våra barn behöver ingen välling då och enligt barnmorskan så är det ingen som behöver det utan föräldrarna har bara skapat det mönstret...

Fast varför matningen kl04?
Våra barn behöver ingen välling då och enligt barnmorskan så är det ingen som behöver det utan föräldrarna har bara skapat det mönstret...

Nja, det är nog inte vi som skapat det, snarare har vi inte lyckats ta oss ur det sen han var riktigt liten.....

Nja, det är nog inte vi som skapat det, snarare har vi inte lyckats ta oss ur det sen han var riktigt liten.....

Samma här, det sitter i. I natt sov hon dock raka vägen till 07:50 utan mellanmatning. Men det är inte skoj när hon vaknar 06 när hon inte får mat, när man själv sussar in runt 1-2 nån gång...

Uppdatering:
Sängdags ikväll: 20.35 då vi kom hem sent. En flaska välling, dörren på glänt medan vi lagade kvällsmat och 20.50 var det knäpptyst.
Vi märkte att hon skriker som en gris när man går ut och stänger dörren men har man den på glänt så hon hör oss så funkar det bättre.

Fy fan vad skönt!

Vi märkte att hon skriker som en gris när man går ut och stänger dörren men har man den på glänt så hon hör oss så funkar det bättre.

Fy fan vad skönt!

Stänga dörr går bort. Vi bytte dörr mot tjockt draperi. När han var under året vaknade han aldrig när vi lät oavsett hur mycket vi skramlade eller dundrade på med hemmabion... Det var när det blev tyst som han vaknade...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon