Föräldrar; Hur får ni era ungar att sova?

Saken är ju den att barn ska ju sova så "mycket de vill" med visst förbehåll... 15-16 timmar är inte för mycket för en 10-månaders bebis tycker jag :va

By the book ska hon ha knappa 14h/dygn. Men vår kid har aldrig fått så mycket som det förespråkas tror jag.

När hon har börjat på dagis kommer hon med största sannolikhet inte kunna ligga och sova så länge på dagen.

Får stämma in i kören angående nattlampa också. Som sagt så skiljer det ju mycket mellan ungarna men jag hade också en massa teorier om hur det ska vara men det är ju oftast bara att glömma direkt. Jag tänker på ditt kolmörker alltså. Det blir nog männska av henne ändå.

Mörkräddhet är ju tydligen, har jag läst nånstans, något som kommer först med spökhistorier osv senare, men kanske ändå är lite jobbigt att bara se en svart vägg när man vaknar upp under natten.

Men som någon skrev, allt kan ju ändras över en natt och en ny fas börjar. Det kan ju vara så att det inte blir bättre i nuläget. I den åldern fick jag också sitta minst en halvtimme och lyssna på gnäll och skrik, vagga lite, stryka ryggen osv. Nu går jag in 20-20.30, lägger ner henne i sängen, lägger mig bredvid på golvet med en kudde och brukar somna en 10-15min. När jag vaknar sover hon sedan länge.

Vagga ja, vilket fick mig att tänka på de där vyssan-lull-tassarna vi satte under sängen. Hade stor nytta av dem i början. Har ni testat såna?

Det är nog inte fel att mjukstarta genom att börja med 1 min, sen två osv. Mammor är ju inte direkt överförtjusta i att "lämna" sitt skrikandes barn.

Hos oss var inte det något problem. Problemet var snarare att mamman en vacker dag bestämde sig för att det var dags att introducera femminutersmetoden utan att ha satt in mig i planerna... :mad:

Oavsett vilken metod man väljer måste man se till att vara överens i förväg och vara mentalt förberedd så man orkar vara konsekvent och hålla de nya rutinerna den tid det tar oavsett om det blir tre kvällar eller två veckor....

Problemet var snarare att mamman en vacker dag bestämde sig för att det var dags att introducera femminutersmetoden utan att ha satt in mig i planerna... :mad:

.

Förvånar mig inte det minsta. Det var inte första gången du blir överkörd hemma va? :hihi

(förlåt)

By the book ska hon ha knappa 14h/dygn. Men vår kid har aldrig fått så mycket som det förespråkas tror jag.

När hon har börjat på dagis kommer hon med största sannolikhet inte kunna ligga och sova så länge på dagen.

Får stämma in i kören angående nattlampa också. Som sagt så skiljer det ju mycket mellan ungarna men jag hade också en massa teorier om hur det ska vara men det är ju oftast bara att glömma direkt. Jag tänker på ditt kolmörker alltså. Det blir nog männska av henne ändå.

Mörkräddhet är ju tydligen, har jag läst nånstans, något som kommer först med spökhistorier osv senare, men kanske ändå är lite jobbigt att bara se en svart vägg när man vaknar upp under natten.

Men som någon skrev, allt kan ju ändras över en natt och en ny fas börjar. Det kan ju vara så att det inte blir bättre i nuläget. I den åldern fick jag också sitta minst en halvtimme och lyssna på gnäll och skrik, vagga lite, stryka ryggen osv. Nu går jag in 20-20.30, lägger ner henne i sängen, lägger mig bredvid på golvet med en kudde och brukar somna en 10-15min. När jag vaknar sover hon sedan länge.

Vagga ja, vilket fick mig att tänka på de där vyssan-lull-tassarna vi satte under sängen. Hade stor nytta av dem i början. Har ni testat såna?

Ok, det beror säkerligen på vilka böcker man läser. Jag har läst någon amerikansk journal om allt möjligt och läste just om barn där. Svensk media litar jag inte på av flera anledningar. Eftersom vi inte kan göra bra film eller böcker i Sverige så är jag tveksam till även svenska professorer osv :D

Nattlampa ska testat, någon som kan svara på vart Mark har köpt sin?
Som du säger så börjar nog rädslan för mörker senare men det kan ju vara så att en liten svag belysning underlättar. Hjälper det inte så ryker den då jag tror att sömn utövas bäst i mörker men det är säkert en vanesak.

Vagga :va Nej, sån lyx ska vi inte börja med för då kan hon säkert inte sova utan det i fortsättningen :crash

Hos oss var inte det något problem. Problemet var snarare att mamman en vacker dag bestämde sig för att det var dags att introducera femminutersmetoden utan att ha satt in mig i planerna... :mad:

Oavsett vilken metod man väljer måste man se till att vara överens i förväg och vara mentalt förberedd så man orkar vara konsekvent och hålla de nya rutinerna den tid det tar oavsett om det blir tre kvällar eller två veckor....

Jag klargör för frugan att vi ska börja med denna metod och se får hon se till att den lyckas :rolleyes:

*hoppas hon inte läser just det här*

Förvånar mig inte det minsta. Det var inte första gången du blir överkörd hemma va? :hihi

(förlåt)

Var snäll mot stackaren, han har det ju redan svårt nog som det är :krama

Last edited:
Nattlampa ska testat, någon som kan svara på vart Mark har köpt sin?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70150982

Nyckeln till framgång i barnuppfostran är självklart att båda kör på samma linje och gör det i samförstånd. :tummenupp

Ok, det beror säkerligen på vilka böcker man läser. Jag har läst någon amerikansk journal om allt möjligt och läste just om barn där. Svensk media litar jag inte på av flera anledningar. Eftersom vi inte kan göra bra film eller böcker i Sverige så är jag tveksam till även svenska professorer osv :D

Ja för USA har ju verkligen visat sig kunna det där med konsekvent uppfostran... :3freak
(curlinguppfostran kommer även det ifrån det stora landet i väst)

Last edited:
Tycker ni skall skippa tuppluren vid 17, den kan inte vara bra för nattsömnen.
Sen vad gäller att somna i mörkt rum, det har inte riktigt funkat för vår äldsta (2,5år nu) utan han vill ha en nattlampa, nu när han sover i riktig säng med sänglampa så vill han ha den tänd också när han somnar... vi smyger in när vi skall lägga oss och släcker sänglampan men låter nattlampan i fönstret vara tänd.

Sen är 5minutersmetoden riktigt grym, både på att få barnet och somna men också mot hjärtat när man sitter och hör hur barnet skriker... men det funkar i alla fall.

Vad gäller hur vi gör, ja vi går och lägger den minsta (6mån) och pussar godnatt på pannan och går därifrån... detta vid 19 och det då direkt efter kvällsvällingen.
Den äldre lägger vi vid 20 och då efter tandborstning... först har vi suttit och varvat ned vid TV´n i en halvtimme. Sen lägger vi honom och pussar godnatt och går därifrån.
Har väl aldrig spenderat mer än nån minut på att lägga någon av dem.

Svårt att relatera till när man inte har egna barn, men jag tror att många föräldrar inte är konsekventa nog med att lägga tillbaka barnet i deras egna säng... man orkar inte med helt enkelt när det upprepas hela tiden.

Att vara konsekvent är hur bra som helst men minst lika påfrestande.

Har en bror som är 10 år yngre som jag fått ta hand om väldigt mycket, inte för att det går att jämföra men lite vett har man väl. Det är väl mer påfrestande (om än lite osunt) att ha ungen i sängen varje natt när den är 7 bast än att vara konsekvent en månad eller två.

Tycker du ska återkomma i ämnet när du har egna ungar!
Jag har 3 stycken, den äldsta 19år och den yngsta 7år.
När den äldsta var ca 5-6år slutade han komma in till oss och sova, då började mellanungen komma in och terrorisera, när hon väl vart 5-6år slutade hon med det och då tog lillfjant över beteendet.
Jag/vi har provat det mesta för att få dom att sova i egen säng men nog kommer dom smygandes på natten.
Vi har gått in med dom i deras säng igen men efter att ha gjort det några gånger per natt tröttnar man.

tröttna inte då. dom ser ju vad sina syskon gör så klart dom apar efter.

Last edited:
När min äldsta dotter var ca 7-8 månader skulle vi vänja henne att kvarta in vid 20-tiden.
Första kvälllen gapade hon satan i 30 minuter och jag såg till att mamman inte fick gå in i rummet.
Nästa dag gapades det i 5 minuter och efter det var problemet löst.
Det klemas för mycket med de små liven och nyblivna morsor kan vara ett helvete att handskas med då de tror att ungarna dör av att skrika i mer än 2 minuter.

Lycka till!

Ehum jaha. Då var det kanske en felaktigt vald penetrationspunkt? Vart det en skitunge eller vadå?

Njae, inte så farligt faktiskt. Hon har ärvt sin pappas humör vilket innebär att hon blir förbannad på en millisekund men det är ju skönt att hon är bestämd och inte nån liten mes :D
Men när det ska sovas så blir det en riktig jävla terroristunge, Al Quaida skulle bli överlyckliga över hennes engagemang.

När min äldsta dotter var ca 7-8 månader skulle vi vänja henne att kvarta in vid 20-tiden.
Första kvälllen gapade hon satan i 30 minuter och jag såg till att mamman inte fick gå in i rummet.
Nästa dag gapades det i 5 minuter och efter det var problemet löst.
Det klemas för mycket med de små liven och nyblivna morsor kan vara ett helvete att handskas med då de tror att ungarna dör av att skrika i mer än 2 minuter.

Lycka till!

Sant, det är sånt där jäkla fjantande jag stör mig på. Nu har vi iofs inte lagt manken till för att komma till stånd med en lösning på problemet men igår kände jag att det fick vara nog.

Nu har vi sagt att vi ska testa denna metod. Hon har precis lagt henne nu så vi får väl se hur det går. Mamman har inte kommit ut ur rummet än dock...

Jag tar en stadig Whiskey och lyssnar på en bok på full volym :D

Edit/ Det blir inget test av dnna metod idag. Tid att somna= 5 minuter :död

Last edited:
Oavsett metod för att somna, så ska man försöka att ha ljud och lagom stoj runtomkring, så att de lär sig att somna även om det kör bilar på gatan utanför eller tv:n ventilerar ut något film. Då slipper man tassa på tå sedan...

Att köra 5-minutersmetoden utan spjälsäng är skitsvårt. Kottarna har ju ben att springa med och att bära tillbaka ungen femtielva gånger på en kväll är ganska jobbigt (jo, det går ju på de där uppfostringsprogrammen på tv, men så måste man ju vara så benhårt konsekvent - båda föräldrarna - och ha den orken).

Vad gör hon där inne hela kvällen?!

Keep the updates comming ;)

Ungen satt och kollade på tv med mig i soffan, 19.40 går tjejen in med henne i sängen och ger henne en flaska välling. 5 minuter senare kommer hon ut och en full flaska välling.
Hon hade bara lagt handen på bröstet på henne och lagt ett mjukisdjur över ansiktet och då hade hon tvärslocknat.

Fan ta ungen om hon fortsätter så här, då får jag ju inte testa 5minutersmetoden :mad:

Oavsett metod för att somna, så ska man försöka att ha ljud och lagom stoj runtomkring, så att de lär sig att somna även om det kör bilar på gatan utanför eller tv:n ventilerar ut något film. Då slipper man tassa på tå sedan...

Att köra 5-minutersmetoden utan spjälsäng är skitsvårt. Kottarna har ju ben att springa med och att bära tillbaka ungen femtielva gånger på en kväll är ganska jobbigt (jo, det går ju på de där uppfostringsprogrammen på tv, men så måste man ju vara så benhårt konsekvent - båda föräldrarna - och ha den orken).

Vi försöker att inte trippa på tå när hon sover och hon har inga problem med det än så länge. Tv'n är på, jag brukar bygga lite här hemma ibland på kvällarna och katterna skriker som galningar så fort man är mindre än en kilometer från kylen osv...
Spjälsäng var inköpt redan innan hon hade tittat ut, även koppel och munkorg :gnissla

Last edited:
Misströsta inte, troligtvis så är det bara en övergående period. Det där är typiskt för alla barn under en viss period. Den inträffar när barnet är för litet för att klara sig utan att sova middag och för stort för att sova middag för länge. Problemet är bara om ni sitter för länge inne med barnet i rummet kommer hon att vänja sig med det

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon