Följden av att köra utan A-kort?

Bangen

Densomleverfar.se
Gick med
15 Nov 2005
Hoj
Crf 450 -05
Har suttit och klurat lite på vad som händer för de som inte har kort
Vad blir det om man kör utan kort och blir stoppad??

Om man har B-kort blir man av med det eller får man böter och varning och uppskjuten lämplighet för ett A-kort??

///Alex

Bangen skrev:
2592369 Har suttit och klurat lite på vad som händer för de som inte har kort

Om man har B-kort blir man av med det eller får man böter och varning och uppskjuten lämplighet för ett A-kort??

///Alex

En sak om du inte har A kort eller om du har blivit av med det. Har du blivit av med det blir det Grov olovlig körning vilket jag tror man kan hamna i finkan för.

Men det startas en sån här tråd varannan vecka så det finns nog en del kött i sökfunktionen.

Bangen skrev:
2592369 Har suttit och klurat lite på vad som händer för de som inte har kort

///Alex

Hoppas du eller den som tänker köra utan A kort inte gör som den andra här på sh som ej hade körkort... det va väll rena turen för honom att han överlevde...

:corn va bara tvungen

Lam-Kaka skrev:
2592694 Hoppas du eller den som tänker köra utan A kort inte gör som den andra här på sh som ej hade körkort... det va väll rena turen för honom att han överlevde...

hade det gått bättre om han hade haft körkort?

lasse kongo skrev:
2592718 hade det gått bättre om han hade haft körkort?

Sa jag det? , Det hade troligen gått bättre för honom om han hade haft bättre körvana med hoj. Antingen får man det när man har kort och kör mycket eller när man övningskör och får bra information m.m av körläraren.

Jag tror jag ska börja köra tung lastbil i trafiken bara för att man kan det och man värkar ej behöva ha något körbehörighet för tung lastbil :rolleyes: , vad är det värsta som kan hända ? , köra ihjäl någon?

Last edited:
Lam-Kaka skrev:
2592694 Hoppas du eller den som tänker köra utan A kort inte gör som den andra här på sh som ej hade körkort... det va väll rena turen för honom att han överlevde...

visst....dset var ren tur att jag överlevde....

tror dock inte att att jag klarat mig bättre med ett körkort....
jävligt dumt att köra utan kort...JA!!

om en bil kör ut framför dig på en utfart så spelar det ingen roll om du har kort eller inte...det e liksom kört iallafall...

visst det här var min första hoj...men har kört cross sen jag var 7år...
tävlat lite med...

hade jag kört av vägen så hade man väl kunnat klandra mig för olyckan...
nu var dt ju dock en bilist som "trodde" han skulle hinna..ska väl tillägga att bilisten fortsatte 100 m innan han stannade...då hade han typ 10-15 km/h när vi smällde...

inte för att skryta...men en kille som kan göra stoopies , wheela , knä-skrapa mm kan nog köra.. och köra kan jag...dock e jag lite vild...det e väl min akilleshäl...
körde dock som folk vid olyckan...

sx-pojken skrev:
2592934 visst....dset var ren tur att jag överlevde....

tror dock inte att att jag klarat mig bättre med ett körkort....
jävligt dumt att köra utan kort...JA!!

om en bil kör ut framför dig på en utfart så spelar det ingen roll om du har kort eller inte...det e liksom kört iallafall...

visst det här var min första hoj...men har kört cross sen jag var 7år...
tävlat lite med...

hade jag kört av vägen så hade man väl kunnat klandra mig för olyckan...
nu var dt ju dock en bilist som "trodde" han skulle hinna..ska väl tillägga att bilisten fortsatte 100 m innan han stannade...då hade han typ 10-15 km/h när vi smällde...

inte för att skryta...men en kille som kan göra stoopies , wheela , knä-skrapa mm kan nog köra.. och köra kan jag...dock e jag lite vild...det e väl min akilleshäl...

varför har du inget körkort ?

Lam-Kaka skrev:
2592785 Sa jag det? , Det hade troligen gått bättre för honom om han hade haft bättre körvana med hoj. Antingen får man det när man har kort och kör mycket eller när man övningskör och får bra information m.m av körläraren.

Jag tror jag ska börja köra tung lastbil i trafiken bara för att man kan det och man värkar ej behöva ha något körbehörighet för tung lastbil :rolleyes: , vad är det värsta som kan hända ? , köra ihjäl någon?

nä de klart man lär sig en del... men många med körkort är fan farligare än ghostrider

Last edited:
lasse kongo skrev:
2593282 varför har du inget körkort ?

nä de klart man lär sig en del... men många med körkort är fan farligare än ghostrider

ja du...helt ärligt... man var för slö...och jobbade för mycket förut...
nu efter smällen så ska jag fixa teorin i vinter...sedan ta nåra lektioner i sommar....
mina bekanta har sagt samma sak de med...varför tar du inte ett körkort...du kan ju köra...
har helt enkelt inte haft tid...(dålig ursäkt..ja vet!!)

men som sagt...hade inte spelat nån roll ifall jag haft kort eller inte när jag smällde var ju chanslös när bilisten körde ut....

sx-pojken skrev:
2592934 inte för att skryta...men en kille som kan göra stoopies , wheela , knä-skrapa mm kan nog köra.. och köra kan jag...dock e jag lite vild...det e väl min akilleshäl...

Tycker du låter som att du borde tappa attityden, funkar de säkert bättre då:tummenupp

Inte finns det en sak som berättar att du kan köra motorcykel bara för du kan få ned knät i asfalten eller dutta till kopplingen för att få upp den på bakhjulet. En del i körningen är ju att kunna framföra motorcykeln men det är bara en del.

Mr Helmut skrev:
2593762 Tycker du låter som att du borde tappa attityden, funkar de säkert bättre då:tummenupp

Inte finns det en sak som berättar att du kan köra motorcykel bara för du kan få ned knät i asfalten eller dutta till kopplingen för att få upp den på bakhjulet. En del i körningen är ju att kunna framföra motorcykeln men det är bara en del.

Haha, vilken attityd då?

Vilken är andra delen?

Mr Helmut skrev:
2593762 Tycker du låter som att du borde tappa attityden, funkar de säkert bättre då:tummenupp

var inget attityd-snack från mig...

hade bara helt enkelt inte tid då jag jobbade borta i veckorna...(dålig ursäkt ja..)

har b-kort så trafik-regler kan jag... och därför blir "straffet" bara en varning...

ska väl tillägga att bilisten har blivit anmäld för vårdslöshet i trafik då han körde ut på ren chansning...(stressad kille...)

sx-pojken skrev:
2592934 ...

:rofl

Mr Helmut skrev:
2593837 Attityden att han kan köra så bra( jag är bäst).

Tex läsa av trafiken.

inte "bäst"...WILD....inte bra heller i trafiken..men vild på rätta ställerna...utan trafik.... vilket många e...

dömd på förhand igen...:arsele

hann köra ca:400 mil i sommar... så lite rutin fanns...:tummenupp

skrev fortfarande att det var dumt att åka utan kort...:huvet

självklart så ska man ha behörighet för att köra....

ska vi trakassera alla som har 25 kw begränsning med...???

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back