följa med och kolla på GSX

Tjingeling!

Vad kul att du har fastnat för en lite äldre gixxer! Jag har själv en gamal "dam" från -88, som jag då har som min fösta hoj! Jag tycker iof att den e lite tung o så för mig, men jag gillar den! Fastnade för denna årsmodell redan då den var "ny" så när jag hittade min så blev jag lyrisk! Betalade 20k för min.. så nog kan jag tycka att några utav de jag sett du har visat från blocket kanske ligger lite i överpris..:näsblod

Gå gärna in o kolla på min "dam" på min presentation o jag har även en bild i garaget med..

Lycka till i ditt köp nu!:tummenupp

Edit: köpte tydligen den för 22K, kollade kvittot för sent..:rolleyes:

Last edited:
Vill inte påstå att min är något sladdrig precis....

Fast din är en GSXR, den jag ska kolla på är en vanlig GSX.

Nu har jag PM:at några medlemmar här på SH, får se om någon nappar, många av dom medlemmar jag fick upp på "Sök medlemmar" hade dock inte varit inloggade på flera år, så bortfallet var ganska stort.

Hittade förresten den här annonsen: http://www.blocket.se/vi/15367952.htm?ca=14_s

Tycker ni det är en bra deal? Utseendet är inte det viktigaste för mig, och spackel och färg kan jag hantera ;)

Tack till alla som kommit med bra tips!

Problemet jag har är ju att jag inte är så rik. Följaktligen måste hojen gå in under 'classica' hos Bilsport&Mc, dvs senast -88-års modell.

Nej du har nog rätt ang. VFR'en, orsaken till att jag vill köpa den a.s.a.p är ju att jag ska kunna övningsköra med den dessutom, känns lite osäkert med en obesiktad och vurpad/vält hoj :gnissla (fast jag tycker dom är jä--igt snygga)

Problemet jag har är ju att jag inte är så rik. Följaktligen måste hojen gå in under 'classica' hos Bilsport&Mc, dvs senast -88-års modell.

Nej du har nog rätt ang. VFR'en, orsaken till att jag vill köpa den a.s.a.p är ju att jag ska kunna övningsköra med den dessutom, känns lite osäkert med en obesiktad och vurpad/vält hoj :gnissla (fast jag tycker dom är jä--igt snygga)

Du får tjöpa min! :)

Du får tjöpa min! :)

Gixxern då eller? Det är ju en R-hoj, vill inte ligga över hela tanken. Tänk stelopererad rygg typ, sån hoj vill jag ha! :tungan

Verkar inte va så lätt att få tag i folk som vill hänga med och kolla på hoj vad det verkar, PM:at typ 20 pers nu och endast två har svarat, ingen av dessa kunde dock :(

Gixxern då eller? Det är ju en R-hoj, vill inte ligga över hela tanken. Tänk stelopererad rygg typ, sån hoj vill jag ha! :tungan

Verkar inte va så lätt att få tag i folk som vill hänga med och kolla på hoj vad det verkar, PM:at typ 20 pers nu och endast två har svarat, ingen av dessa kunde dock :(

ahhhh ok, annars hade du kunnat byta styre påR-en :rolleyes: :näsblod (eller inte..:)). Hoppas du får tag på ngn som kan hjälpa dig.. Jobbigt att åka själv, man vill juh ha ngn med sig som kan hojar. Jag hoppas att det löser sig!! Du vet juh annars vad jag har att erbjuda :D

Ok, tack för svaret.
Ja det är ju ganska smart, då får jag övningsköra med den också :)

Dom 750:s som finns nu ligger på 16000-19000kr vilket jag tycker är lite mycket, har jag fel?
Ni kan förresten få hjälpa mig med vilken ni tycker är vettigast om ni vill:
http://www.blocket.se/vi/15224906.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/15191375.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/13480698.htm?ca=14_s

Den sista är hos en handlare, bra eller anus? Dom brukar ju göra pålägg på priset och då den ändå är billigast så kanske man kan förutsätta att den är i sämst skick av dessa tre?

Problemet jag har är ju dock att jag inte tagit kortet än, hur ska jag kunna provköra den? Känner tyvärr ingen som har mc-kort att jag kan be följa med, vilket skulle vart tryggt. Har ju själv inte ens börjat övningsköra, så jag vågar nog inte provköra bågen själv (om jag kvaddar eller blir tagen, blir jag av med b-kortet blir jag utan sommarjobb dessutom)

Jag övade på en ES (den i mitten fast röd) och senare hade som första hoj när jag tog lappen -05. Jag sålde min efter första året för 14000 och den var välskött, gick bra och dessutom lättmeckad. 750 är en perfekt lagom motorstorlek. Du hinner inte tröttna på den så lätt. Även om GSX inte är så jättevassa så är dem sköna att köra och Classic så det förslår. Det var ju ett monster när den kom! Nostalgi! ;)

Det var ju det vettigaste du visat i tråden hittils, ljusår bättre på allt än GSX.

Jag åkte själv GPX 750 R -87 runt 1990, VFR:en hängde inte riktigt med rakt fram men var nog ärligt talat den bättre cykeln.

GSX ES/EF var ett jävla bojsänke redan då,,,,:rolleyes:

Hittar du något i Mälardalen hänger jag gärna på och tittar..

Jag skulle vilja påstå att har hojen börjat gått 8-10 k mil så börjar motorn behöva sig en genomgång. Typ nya kolvringar och lager.

Visst funkar ju hojen att köra med även om motorn är sliten. Men den drar ju lite olja och du har inte samma effekt.

Hittar du nån som gått lågt miltal typ 5-6 tusen så satsa på det.

Om du inte vill mecka lite själv förstås, för det sparar du stålar på!!

Nja, när någon begär mindre än hälften mot normalt för en hoj med fjollskador blir jag mycket misstänksam, detta är dessutom en handlare....

Ja, känns lite skumt att den var billig, fast den kanske gått 20, 000mil som förklarar priset. "Bra bruksskick" är ju relativt till vilket liv hojen levt.

På följa-med-och-kolla-på-hoj fronten ser det mörkare ut, PM:at alla Västervikare som varit aktiva den senaste månaden och frågat, än så länge inte fått nåt positivt svar, kan förstå att folk från Linköping inte har så stor lust att hänga med ända ner i Småland, så jag ger nog upp att försöka få tag på folk från stan. Oskarshamn:are fanns det inte så många att tala om, men inga svar där heller :(

Att komma dit själv utan erfarenhet och utan möjlighet till provkörning känns oseriöst och osäkert. För att inte tala om noll-möjlighet att pruta i fall nåt skulle vara i sämre skick än säljaren talat om/varit medveten om.

Vetifån vad jag ska göra riktigt, rent-a-driver? :confused:

Ja, känns lite skumt att den var billig, fast den kanske gått 20, 000mil som förklarar priset. "Bra bruksskick" är ju relativt till vilket liv hojen levt.

På följa-med-och-kolla-på-hoj fronten ser det mörkare ut, PM:at alla Västervikare som varit aktiva den senaste månaden och frågat, än så länge inte fått nåt positivt svar, kan förstå att folk från Linköping inte har så stor lust att hänga med ända ner i Småland, så jag ger nog upp att försöka få tag på folk från stan. Oskarshamn:are fanns det inte så många att tala om, men inga svar där heller :(

Att komma dit själv utan erfarenhet och utan möjlighet till provkörning känns oseriöst och osäkert. För att inte tala om noll-möjlighet att pruta i fall nåt skulle vara i sämre skick än säljaren talat om/varit medveten om.

Vetifån vad jag ska göra riktigt, rent-a-driver? :confused:

Ett tips kan ju vara att åka själv och kolla på hojen först. Om du tycker att det ser bra ut/låter bra och säljaren verkar seriöst, och priset är schysst så kan du ju säga att du är mycket intresserad be att få återkomma med nån som kan provköra den. Kanske är lättare att hitta nån som hakar på och hjälper till med provkörning om du har ett specifikt objekt.
Du får ju iaf en hyfsad överblick om fordonets skick även om du är själv.

Nja, när någon begär mindre än hälften mot normalt för en hoj med fjollskador blir jag mycket misstänksam, detta är dessutom en handlare....

:va

Här är en för ungefär dubbla det priset färdigprutat.

Den på Bike corner är en 86:a, det är antikt.
Vad tycker du att en lagd/ofixad 22 år gammal hoj ska kosta?

För en firma lönar det sig knappast att börja laga sån gammal skit.
Bättre då att bli av med liket.

Började min karriär på en gsx 550 ef. Enligt mig överlägset snyggare än es modellen.De som redan tagits upp e generatorn som brukar balla ur. 2ans växel brukar också hoppa ur vid belastning, standardfel, men är ofta bytt till ett kraftigare drev där.

Ska du ner åt detta hållet så hänger jag gärna med ut o kollar, har haft ett gäng gamla 80talare o gått på de flesta nitar där finns redan, så borde kunna tillföra något.

Ja j*vlar i min lilla låda. Nu har jag varit och kollat på hojar!

Står lite i valet och kvalet och skulle vilja ha lite råd.

De två jag kollat på idag är dels en GSX550 och en GSX750.

GSX750 -84 för- och nackdelar:
+ Hyffsat nya däck
+ Nyligen bytta kolvringar, packningar och inslipade ventiler. Pratat med verkstads killen som gjorde det.
+ Bra drag, går klockrent i motor.
+ Lager och drev är i mkt bra skick

- Pris, 18500, ej prutbart.
- All dokumentation saknas
- Sprucken framruta, div skavmärken, lite ful i lacken.
- Ser lite vissen ut rent estetiskt.

GSX550 -83 för- och nackdelar:
+ Pris, 14000
+ Uttagen första gången -86, papper på detta.
+ Fullständig dokumentation
+ endast 3 ägare inkl. nuvarande.
+ fint yttre skick
+ pakethållare samt toppbox
+ går bra i växlar

- Däck har mkt mönster kvar men är 6 år gamla
- Svagt sporadiskt rassel från motor, kamkedja? Låter under nån ½sekund då och då.
- Förra ägaren bytt de flesta slitdelar, sen dess inget bytt (6år sedan).

Synpunkter på detta? Ska meddela säljarna imorgon.

Utan att ha sett dem så skulle jag satsa på 750:n.
1. Kubiken
2. 'klockrent i motorn'
3. Nyfixad
4. bra däck

Mao kan du tuta o köra.
Kvitto på verkstadsjobbet?
Estetiken är mycket lättare att fixa när man känner för det, till skilllnad mot maskinella problem.

Den andra har en massa frågetecken.
Rassel kan vara vad som helst från ventilspel, kamkedja, kopplingskorgen till slitna kolvar/cylindrar...
Bytt de flesta slitdelarna, vad betyder det? Snart dags igen ändå om det var sex år sedan.
Gamla däck betyder en extra utgift direkt, äter upp halva prisskillnaden.

Vad tycker du att en lagd/ofixad 22 år gammal hoj ska kosta?

Vad JAG tycker att en hoj ska kosta har inget med saken att göra.
Vilken idiot halverar priset 'bara för att bli av med det' när det räcker med att dra av en femtusing för att lägga sig i ett bra prisläge gentemot det övriga utbudet ??

Last edited:
GSX1100 -87 23000:- .........den kan du få pruta lite på om du vill! ;0)
den är lättkörd & går som tåget.
jag hadde en gsx1100e -83:a som första hoj & jag skulle inte köpa en gsx750 om jag var du för du vänjer dig så jävla fort vid det "monster" du en köper.
dom är lika smidiga/klumpiga båda två så det är inte värt att nämna skillnaden mellan dem.
1100:an kan du sälja för samma slant du gav när du tröttnat på den & det är ett stort +.

mvh johan

Vad JAG tycker att en hoj ska kosta har inget med saken att göra.
Vilken idiot halverar priset 'bara för att bli av med det' när det räcker med att dra av en femtusing för att lägga sig i ett bra prisläge gentemot det övriga utbudet ??

Ja, men det är ju just en femtusing dom har dragit av.
För dubbla priset får du en -90 eller nyare, en helt annan hoj.

Kolla runt lite på blocket själv får du se.

Till trådskaparen:

Köp något modernare!
Med det menar jag inte nödvändigtvis nyare. GSX ES/EF var bojsänken redan på slutet av -80 talet.
Finns inget skäl att betala bortåt 20 tusen för sånt.

Men du gör ju som du vill,,

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...