Får utländska poliser ta mitt svenska körkort?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Ja får de göra det, har för mig att jag läste i nån övningsbok att de inte får göra det, utan bara svenska poliser kan ta det, det kan däremot ge böter och förbjuda mig från att köra mer i respektive land?

Villee skrev:
Ja får de göra det, har för mig att jag läste i nån övningsbok att de inte får göra det, utan bara svenska poliser kan ta det, det kan däremot ge böter och förbjuda mig från att köra mer i respektive land?

Jag har för mig de sa följande på TV: Dem kan ge dig böter osv sedan skicka papper till svenska polisen så drar dem in ditt körkort

Så länge du är i ett EU land så tror jag med största sannolikhet att dom meddelar myndigheten i ditt hemland om överträdelsen.
Är dom lata så kanske dom skiter i det, är det en "Tommy Hamrén - kopia" som tar dig utomland så räkna med att skaka galler :lol

/Nitrous

Flera deltagare i den där tävlingen för rika som går ut på att raca genom hela europa torskade ju skit mycket. Dom visade ju i tv hur kändisarna i sina ferarris och lamborghinis drog 200+ på svenska motorvägar och plev stoppade en efter en hela tiden men dom betalade bara böterna och fortsatte.

More skrev:
Flera deltagare i den där tävlingen för rika som går ut på att raca genom hela europa torskade ju skit mycket. Dom visade ju i tv hur kändisarna i sina ferarris och lamborghinis drog 200+ på svenska motorvägar och plev stoppade en efter en hela tiden men dom betalade bara böterna och fortsatte.

Precis, det är även jag också medveten om och såg också den dokumentären så jag trodde heller inte att dem fick lov att ta körkortet utomlands.

Vet iaf att en person som har ett körkort i ett land utanför EU som åker dit i sverige bara kan få böter, aldrig bli av med kortet. Tror även att det är så gott som lugnt för folk från andra EU länder. Borde rimligen vara lika när vi svenskar är ute och kör för fort i våra grannländer.

Ett tips kan vara att ha gott om cash på er så ni kan betala böter direkt!

Torskar du i Norge så tar dom körkortet, Norge är förvisso inget EU-land men värsta grannlandet istället.
Kör du t.o.m. så fort som behövs och lite mer och fastnar i deras jädrans kameror så kommer körkortet återkallas i sverige.
Min polare fastnade på en kamerabild vid Lillehammer för ca 3 år sen, hastighet 140km/h om jag minns rätt och på 80km/h väg.
Några veckor senare hemma så kom böteslapp samt återkallningskrav från Svensk Myndighet.

Sverige och Norge har som sagt förvisso ett mycket starkt gränssammarbete, inte helt säkert att liknande gäller inom EU m.m. , men att det skulle vara liknande i vissa Europeiska länder är nog inte helt osannolikt.

EDIT: Norrbaggarna kan även ta kortet på plats vid fortkörning, då får du lämna bilen på plats, man får inte köra en meter. Mina kusiner fick lämna bil och husvagn och ta tåg hem från Norge. Körkortet skickas till Sverige som sen beslutar om straff-föreläggande.

/Nitrous

Last edited:
Hör inte riktigt till saken men har blivit flashad i Tyskland några gånger utan att något har hänt.
Tror att skandinavien (Norge, Danmark & Finland) har samarbete ang trafikförseelser. I övriga länder får inte poliser ta körkortet från en.

Kreuger skrev:
Ett tips kan vara att ha gott om cash på er så ni kan betala böter direkt!

Tror du polisen springer runt med nåt slags kassasystem.

Man kan inte betala böterna på plats.
Jag har provat överallt, men det funkar inte så bara.

Mavve skrev:

Prova bli stoppad i estland, nåt annat öststatsland eller i Thailand så får du se att det funkar så ibland. Sen är det rätt ofta en rejäl slant till farbror polisen är skillnaden mellan att sitta kvar där eller få åka vidare också.... Gränsen mellan muta och böter är rätt hårfin i många länder...

Mavve skrev:

I Frankrike och Spanien bl.a. så får du inte köra vidare om du inte har pröjsat, dom tar tillochmed kort!

Jag åkte fast i Tyskland o va en hårsmån från att bli "utvisad". 1000 spänn i böter som skulle betalas på plats.

Vet inte om dom meddelade Svenska myndigheter... men jag hade en färsk fortkörning här hemma.. så jag blev lite nervös för att dom skulle sätta en prick till på mig. :rolleyes:

Ungern

Blue skrev:
I Frankrike och Spanien bl.a. så får du inte köra vidare om du inte har pröjsat, dom tar tillochmed kort!

En polare till mig blev tagen i Ungern och han försökte "betala" sig ur situationen. Det sluta med att den ena polisen tappa humöret och börja banka mig kompis ifråga.
Polisens kollega lugnade ner polisen ifråga och de kom överens med min gode vän att han kunde fortsätta resan genom Ungern och behålla kortet i utbyte att han lät bli att anmäla dom för misshandel vilket han gick med på.

En annan kompis försökte samma sak här i sverige men den polisen tog det med ro och tacka nej, så det skadar inte att testa ju för ibland kan det vara värt lite stryk ;)

Mavve skrev:

Tror inte du provat överallt! :7peta
I Belgien och Holland betalar man böterna cash om man är bosatt i ett annat land!
Tror det är så i ganska många europeiska länder....

Man kan ju alltid fråga om man får rabatt eftersom man har en trevlig attityd..

Själv har jag snackat omkull en polis från böter till att han klappade mig på axeln och tyckte att jag kunde fortsätta. Tur att man har säljargener...
Det hjälpte att jag det var samma dag som jag tagit kortet. Jag skyllde på allt möjligt, fartblind, osäker, lånad bil, konstiga bromsar, mörkt ute...

Mavve skrev:

Var har du fått det ifrån?. Blivigt stoppad 2 ggr i Tyskland. Första gången betalade jag med kontanter. Andra gången hade jag inte tillräckligt med Euros. Det var bara att följa med tilll stationen så drog dom på kredit kortet.

Mvh//ZS

Kim78 skrev:
En polare till mig blev tagen i Ungern och han försökte "betala" sig ur situationen. Det sluta med att den ena polisen tappa humöret och börja banka mig kompis ifråga.
Polisens kollega lugnade ner polisen ifråga och de kom överens med min gode vän att han kunde fortsätta resan genom Ungern och behålla kortet i utbyte att han lät bli att anmäla dom för misshandel vilket han gick med på.

En annan kompis försökte samma sak här i sverige men den polisen tog det med ro och tacka nej, så det skadar inte att testa ju för ibland kan det vara värt lite stryk ;)

Å fan jag som tycker att dom ungerska poliserna är så trevliga. Sist jag var i ungern så stoppade dom oss bara för vi hade extralysen på bilen å så fick man absolut inte ha i ungern. Men du svara man på ungersk å jävlar vad paff han blev, sen var de bara å åka utan böter :tummenupp .

Men passa er i Tjekoslovakien där är dom jävliga vid tullen. Man lämnar fram passen och sen anklagar dom en för både de ena och andra. Bara å pröjsa om man vill ha passet tillbaka :mad:

Sadam skrev:
Men passa er i Tjekoslovakien där är dom jävliga vid tullen. Man lämnar fram passen och sen anklagar dom en för både de ena och andra. Bara å pröjsa om man vill ha passet tillbaka :mad:

Bra, ska komma ihåg det när jag kommer dit nästa gång :tummenupp ;)

Hm, någon som har mer koll på det där med nordisk samarbete?

Tänkte främst om jag riskfritt kan köra runt i finland, då böterna baseras på min obefintliga inkomst, och om jag i framtiden kan byta till säg danskt körkort, och köra riskfritt i Sverige. Hehe.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT